• Rufsas

Avtal vid beställning av cateringfirma?

Jag tror att jag blir knäpp på vår cateringfirma...

I februari, ja februari, var vi där för att äta lunch och snacka bröllopsmeny. Hon hade missuppfattat och trodde att vi kom för att provsmaka bröllopstårta. Fine, vi åt tårta och bestämde vilka smaker vi ville ha. Vi förklarade hela upplägget på bröllopet och vad vi ville ha samt frågade henne om råd. Hon lovade att återkomma veckan efter. Veckorna gick och vi hörde ingenting. Jag mejlade och fick inget svar. Min smabo mejlade och vi fick svar efter några dagar. Det hade nu gått mer än en månad sedan vi var där.

Nu svarar hon inte på mejl längre osv. När vi ville ses för att skriva avtal (vi vill ändå ha henne eftersom maten är fantastisk) så ringer hon en kvart innan för att berätta att hon glömt bort det. Hon lovade då att skicka avtalet. Det har nu gått tre veckor och inget avtal har skådats.

Jag är rädd att hon är lika oproffsig på bröllopsdagen. Om hon nu ens behagar att dyka upp. Jag har fått tag på henne via rekommendation så helt bakom flötet kan hon ju inte vara.

Nu undrar jag - är det vanligt att man har avtal vid en bröllopsbeställning? Vi har fått en offert men inget är ju underskrivet osv. Hon suckade lite när jag sa att vi ville skriva avtal och det är därför jag blir så osäker.

Det börjar att bli lite brådis och paniken kommer krypandes... Kan ni snälla brudar/blivande brudar/fruar/övriga hjälpa mig?

• Svar på tråden Avtal vid beställning av cateringfirma?
  • Sebastiána

Om ni verkligen vill ha den här cateringfirman, på grund av maten (god mat är viktigt tycker jag) så prata med dem först. Säg precis hur ni känner det, att ni känner er oroliga och osäkra. Om ni får ett betryggande svar då plus ett avtal kanske ni ändå kan köra på dem - annars ska ni byta. Ni kan ju kolla upp några andra firmor som back-up så länge.

• Skuggan

Sebastiána skrev 2010-05-20 09:56:16 följande:
    Hum... "kort notis"? Notis = kort tidningsartikel. Konstigt skrivet.

Haha, ja det kanske är olika hur man använder det uttrycket. JAg brukar nog använda det både som notis= kort tidinigsartikel men också som något man meddelar strax innan nåt händer. Antar att det kommer från notificera- meddela, berätta. typ.

Med kort notis så meddelar man inte så långt i förväg, typ. Men jag skriver det sällan så jag kanske stavar galet.

• Sebastiána
    Skuggan skrev 2010-05-20 10:14:37 följande:
      Haha, ja det kanske är olika hur man använder det uttrycket. JAg brukar nog använda det både som notis= kort tidinigsartikel men också som något man meddelar strax innan nåt händer. Antar att det kommer från notificera- meddela, berätta. typ. Med kort notis så meddelar man inte så långt i förväg, typ. Men jag skriver det sällan så jag kanske stavar galet.
    OK du kör lite "svengelskt" (short notice).

I mina ögon lika konstigt som att man säger resumé (= kort sammanfattning och används på svenska oftast i t.ex TV-serier för att tala om vad som hände i avsnittet innan) i stället för CV eller meritförteckning.

• Sebastiána
    Sebastiána skrev 2010-05-20 10:24:18 följande:
    OK du kör lite "svengelskt" (short notice). I mina ögon lika konstigt som att man säger resumé (= kort sammanfattning och används på svenska oftast i t.ex TV-serier för att tala om vad som hände i avsnittet innan) i stället för CV eller meritförteckning.
    ...jag hade skrivit med kort varsel, men det är jag det
  • Skuggan

Sebastiána skrev 2010-05-20 10:24:18 följande:
    OK du kör lite "svengelskt" (short notice). I mina ögon lika konstigt som att man säger resumé (= kort sammanfattning och används på svenska oftast i t.ex TV-serier för att tala om vad som hände i avsnittet innan) i stället för CV eller meritförteckning.

CV-Cirriculum Vitae.

Låneord är en fantastisk uppfinnig som berikar och utvecklar ett språk. Jag vet inte riktigt om jag uppfattar "med kort notis" som svensgelseka men kanske som ett låne uttryck. Jag tycker det kan vara användbart i många fall och då använder jag det men kort varsel funkar det med. Det är ju bara härligt med många saker som kommunicerar samma sak.

• Sebastiána
    Skuggan skrev 2010-05-20 10:33:15 följande:
      CV-Cirriculum Vitae. Låneord är en fantastisk uppfinnig som berikar och utvecklar ett språk. Jag vet inte riktigt om jag uppfattar "med kort notis" som svensgelseka men kanske som ett låne uttryck. Jag tycker det kan vara användbart i många fall och då använder jag det men kort varsel funkar det med. Det är ju bara härligt med många saker som kommunicerar samma sak.
    Curriculum vitae = latin för levnadsbeskrivning

...och nu ska jag sluta vara besservisser i denna tråd

• Skuggan

Sebastiána skrev 2010-05-20 10:40:13 följande:
    Curriculum vitae = latin för levnadsbeskrivning   ...och nu ska jag sluta vara besservisser i denna tråd

JO, men fortfarande ett låneord. Men visst. Ts bad nog inte om en språlektion, det har du rätt i.

• Cylt

Vi har skrivit avtal med lokalen vi hyrt för vår bröllopsfest och därmed även cateringföretaget (gick inte att välja något annat än det de anlitar själva) Vi har även sparat varenda mail med cateringmänniskan (har bett att få allt vi kommit överens om skriftligt)
    Hon är också skitstökig, därför känner vi att vi behöver allt skriftligt för att inte åka på någon skön efterkaka på dubbla det belopp vi kommit överens om.
    Däremot tror jag, precis som någon annan skrev tidigare, att cateringfolket har 400 miljoner saker i rullning samtidigt, men att det i slutändan blir hur bra som helst - annars skulle ett cateringföretag förmodligen inte överleva särskilt länge.

• Sebastiána

Vi kommer också att skriva ett avtal. Min BM är superbra på sånt, att förhandla och skriva bra avtal, så jag räknar med att vi kan få en bra "deal" någonstans och ett vattentätt avtal.

Ett avtal är alltid bra så att man säkert vet vad man kommit överens om.

• Rufsas

Ett stort tack till alla som skrivit i tråden! Det är vid sådana här tillfällen jag uppskattar BT som mest - verkligen TACK!

Fästisen hade ringt till cateringfirman (Gaffelkonst) i Göteborg idag och hon hade låtit väldigt ångerfull och skulle skicka avtalet imorgon.

Det var bra för mig att få höra, från några av er, att cateringföretag har väldigt mycket att göra. Det gjorde att jag taggade ner lite, men jag vill ändå skriva avtal. Både jag och Fästisen har jobb där det förväntas att vi svarar på mejl inom 24h så då lever man lite i den världen att andra ska göra samma sak (eller åtminstone inte ta flera veckor på sig).

Jag är mycket lugnare nu och kan koncentrera mig på annat i planeringen.

Stor kram till er alla!

• Rufsas

Tänkte bara meddela att jag nu fått bokningsbekräftelse av vår cateringfirma. S nu är allt frid och fröjd.

Svar på tråden Avtal vid beställning av cateringfirma?