• Anela

New York City

Nu har det blivit dags för en andra bröllopsresa och den blir till New York city. Vi åker i mitten av juni och stannar i ca 10 dagar. {#lang_emotions_kiss}

Jag behöver er hjälp och tips på saker att se och göra i NYC. Vad rekommenderar ni som har varit där? Var ska man äta och vad kostar det där? Var ska man shoppa billigt? vad har ni köpt och vad betalade ni?

Var kan man köpa Converse och vad kostar de ? Vad kostar smink som Clinique och Lancome?

Jag har hört talas om Woodbury outlet...vad har ni köpt där och vad betalade ni? Kan man hitta Converse där till ett bättre pris än i stan? Vad kostar Jimmy Choo där? 

var dricker man drinkar och vad kostar de? {#lang_emotions_cheers}

ja ni fattar...skriv allt ni kommer på  {#lang_emotions_sunny}

• Svar på tråden New York City
  • Sanna2010

Skor- gå till Time Square, DSW heter det, där finns bra utbud på skor! De är inte rörigt utan lätt att hitta de man letar efter! Jag är inte så bra på att köpa skor, å för första gången i mitt liv köpte jag 3 par på samma dag å i samma butik! 2par sneekers och ett par ballerina skor! Dit måste ni!

Kläder- Macys köpcenter, typ som Åhlens fast MYCKET större! Där finns allt, ha gott om tid när ni går dit!

Victoria secret- MÅSTE besökas!!!! Finns en stor butik på broadway, fantastiska underkläder samt bodylotions, handkrämer, smink m.m

Magnolia bakery- (sex and the city) Godaste cheesecake jag ätit!!!!!! Fantastiskt goda bakelser och inte överdrivet dyrt! Vi handlade där, å satte oss utanför Rockerfeller center och åt i vårsolen! Underbart

Ha en underbar resa!

• Sanna2010

Jo, skrev fel! DSW låg vid Union Square!!!!

Om ni vill ta en drink till grym utsikt ska ni till Time Square och ett hotell som ligger där och högst upp har de bar och restaurang. Baren "snurrar" så man får se NY från alla sidor! Dock väldigt dyrt, så ta enbart drink, ät inte.....

• Anela

hääärligt! jag skriver ner tipsen direkt {#lang_emotions_wink}

ge mig mer!

• Sanna2010

Haha! Ska fundera lite till... Vi var där i april iår å de här va de första sakerna jag kom på...

Jo, om ni ska upp i nån skyskrapa för att se utsikten är det bättre att åka upp i Rockerfeller Center än Empire State building, för Empire är det ofta väldigt långa köer till, men de är de inte på rockefeller... På Rockefeller kommer du upp ca 10 våningar lägre, men de är ingen skillnad! Vi valde Rockefeller center å de va grymt!

Om ni åker upp där är hissarna upp coola, då kan de va kul att filma med mobilen... Du fattar när du är där

Även Central park är fint för en fika i gräset å bara strosa runt. De är en väldig kontrast mot Broadway.

Vi var även på bio där! De va kul! Mycket skönare stolar än hemma och kul att kanske se en film som inte kommit till Sverige än Ungefär samma pris som hemma.

Manhattan ser väldigt olika ut på olika delar, så passa på att gå mycket!

Trevlig resa!

• Anela

jag älskar att gå på bio och hoppades att biljetterna skulle vara lite billigare än hemma men men..det måste ändå upplevas..

• MissKitten

Små korta tips: 

Biobesök! Gå på en IMAX-film! Glöm inte att komma i god tid så att ni får en bra plats. Det är onumrerat. 
    Woodbury common outlet: www.premiumoutlets.com/outlets/store_listing.asp
    Mitt tips är att åka ut dit någon av de första dagarna ni är där och har reskassan kvar. Vi shoppade 80% av allt vi köpte i New York där ute! Vi var verkligen supernöjda med vårt besök. När vi hoppade av bussarna skrattade vi lite åt allt folk som kom med stora resväskor på hjul. Det hela slutade med att vi köpte oss en resväska till där ute (dock det dyraste vi köpte på hela resan för detta var inte alltför billigt) för att lägga alla våra kassar i. För många kassar blev det. Sambon köpte en Tag Heuer-klocka för drygt halva priset jämfört med hemma. Jag köpte på mig väskor på Burberrys sample sale som fanns där då för 149 resp 249 dollar. Converse har en egen butik där så du kommer lätt att fynda dina skor där! Åk ut dit med första bussen och ha med er vattenflaskor, bekväma kläder och skor! Vi spenderade en heldag där ute och när vi väl kom tillbaka till Manhattan kändes allting väldigt väldigt dyrt och vi ångrade att vi inte hade shoppat klart allt där ute ;) Det finns butiker för alla smaker där helt enkelt. 
    Köp tunnelbanekort och åk! Taxi är billigt också =) 
    Gillar ni djurparker? I så fall gå in på Central Park Zoo och bekanta er lite med pingviner och andra söta djur. Vi åkte även ut till Bronx Zoo och det rekommenderas mycket väl! Kolla in på deras hemsida, för en dag i veckan är det fritt inträde dit så passa på då om ni vill spara några slantar. Däremot kostar det sen någon dollar att gå in och titta när de matar tigrarna osv. 
    Gillar du Sex and the City så smyg förbi Carries trappa och ta någon bild. När vi var där fanns iofs en kedja där det stod no trespassing, men man kan ju stå nedanför den och ta en bild =) 
    Strunta i frihetsgudinnan. Ta gratisbåten som går till staten island. Man får fina bilder på frihetsgudinnan för båten passerar precis förbi. 
    Century 21 är en annan billig butik som ligger inne på Manhattan nere vid Ground Zero. Orkar ni leta lite så kan ni fynda. Shoppingen i New York är helt suverän. Sephoras sminkbutiker rekommenderas absolut! Missa inte dem! Även Victorias Secret. Service och superbra bemötande var man än kommer! Var inte rädd för att ställa frågor eller be om hjälp. 
    Det var det jag kom på så här på rak arm från vår resa. Glöm inte Central Park, köp med er lite mat från närmsta subway eller matställe och sätt er och ha en skön picnic! Bara njut! 
  • Sanna2010

Jag skulle inte rekomendera century21. Vi tyckte båda att de va väldigt rörigt, svårt att hitta de man letade efter och väldigt mycket folk!

Jo, om ni ska shoppa på Macys- Sök upp informationsdisken på plan 2 eller 3(tror jag) Där säger du att du är turist (måste visa leg/körkort) Sen får du ett kort som ger dig 10% på allt i hela varuhuset!!!!! De gäller hur många gånger som helst, å de e ju inte fel

• JollyO

Gällande converseskor:

Jag köpte converseskor på premium outlets i Settle. Samma ägare som till Woodbury common outlet alltså. De hade lite olika skor för utförsäljning och de gick på 20 dollar per paret. För sådanadär i dammodell i skinn tex som kostar 800 kr i Sverige. Normalt i USA ligger de på ungefär 45 dollar.

Det fanns verkligen extremt mycket billigt på premium outlets. Åk dit!

Åk inte upp i empire state building. Inte värt att köa i en och en halv timma.

Billigt smink hittar du på drugstores. Typ Maybelinne, Loreal osv. för halva priset och mindre. Mascaror som går på 150 kr i Sverige kan kosta typ sju dollar.

Handla kläder på billighetsaffärer som inte finns i Sverige. www.forever21.com, www.wetseal.com/catalog/category.jsp, www.ae.com är några tips. Finns vid Fifth avenue.

Min vän är min och jag är hans
Svar på tråden New York City