Inlägg från: Superstarfia |Visa alla inlägg
  • Superstarfia

Gravid...fyra veckor innan bröllopet!!!

jag har lite samma problem.. jag tror att jag kan vara gravid.

Jag slutade med p-piller för 3 månader sedan och har använt ägglossnings test för att se när jag har äl, och då undvika sex i ca 1 vecka.. har funkat toppen tills nu.. på fyllan i lördags så sexade vi till det ändå.. samma dag som ältestet gav ett starkt utslag...

Jag kommer vara i vecka 12 på bröllopet OM jag nu blir gravid, vilket jag eg inte tror att jag kommer bli..

häll upp vintet som ska serveras i karaffer, och den karaffen som serveras dig och eventuellt din nyblivne make kan väl vara alkoholfritt vin.. :)

• Superstarfia

Eleonor2010 skrev 2010-05-25 07:46:49 följande:
    jag undrar mest om man inte borde må lite illa på sitt bröllop om man är 4 veckor in i graviditeten eller har inte illamåendet börjat då?

alltså, 4 veckor in är ju den dagen du plussar typ jue.. eftersom en graviditet startar enligt räknanden din sista mens första dag..

• Superstarfia

Tokstolla skrev 2010-05-25 08:57:07 följande:
    Du "prompar hårt" på att ingen medicin ska blandas med alkohol (det är bara man själv som tar skada då) men har inget emot att ta ett 1/2 glas alkohol som möjligtvis skulle kunna ge bestående men för ett barn? Jag försöker verkligen inte starta en diskussion nu, utan undrade mest om du verkligen tror att barnet i ens mage inte kommer att ta skada av 1/2 glas vin. Alltså om du är 100% säker att barnet inte tar skada.

Det är först i veckan 12-13 som barnet börjar ta näring från mamma, innan det från gulkroppen.. så enligt de läkare och forskare jag samtalat med om detta så ÄR det inget som rent vetenskapligt kan skada ett embryo vilket det är fram till veckan 12-13...

Men att inget läkemedel ska blandas med alkohol är i många fall en myt...

• Superstarfia

Tokstolla skrev 2010-05-25 09:11:48 följande:
    Precis, och TS säger att hon då kommer att ha passerat v12 (enligt hennes beräkningar). Vi som har fått barn vet att hon mkt väl skulle kunna flyttas +- 2 veckor. Så att hon i teori och praktik skulle kunna vara i v 14 då. (Likväl v 10 men det kan hon inte veta).Jag undrar oftast bara om människor verkligen tror att 1/2 glas inte skadar eller om de "chansar" eftersom det är så "lite". =)

Hon skriver inte alls att hon kommer ha passerat v12, utan att hon inte vill berätta förens hon gjort det vilket är någon tid efter bröllopet..

Jag skulle personligen aldrig chansa.. däremot går jag nu i valet å kvalet om jag ska vaccinera mig mot hepA då jag ska åka till Bali på bröllopsresa. är det så att jag kommer vara gravid när vi åker så har ja ju hört olika om vaccinationer.. så frågan är om man ska vaccinera sig nu, innan man eventuellt testar positivt...

• Superstarfia

Tokstolla skrev 2010-05-25 09:30:21 följande:
    Jag ber så mkt om ursäkt. Man läser på tok för slarvigt ibland *pinsamt*Jag kan berätta om min erfarenhet av svininfluensavaccinet. Efter mkt om och men bestämde jag mig för att OK- Jag vaccinerar mig. Det slutade med att jag hade över 40graders feber vilket i mitt fall leder till hallucinationer. När kl var 5 gick jag ut med kopplet en sväng runt huset. Jag märkte inte att hunden inte var med förrens jag öppnade dörren och såg att han fortfarande var inomhus! Ca 24 timmar tog det innan jag blev bra igen. Usch, det kunde verkligen gått illa. Iaf, så berättade läkaren och BM att om jag nu hade blivit sjuk av den riktiga influensan hade jag antagligen blivit allvarligt sjuk. SÅ, nu i efterhand är jag glad att jag tog det beslutet. Min lille krabat som nu är 6 månader ser ut att må bra och jag tror inte att han tog skada av det men visst, jag kan inte veta...Det hela handlar väl om att väga riskerna. Jag hade nog faktiskt tagit ett vaccin nu. Ursäkta TS för off topic!

Fast alla vaccin är inte likadana, svinisvaccinet är väl ett levande vaccin? medans vad jag hört är vaccinet mot HepA inte det.. men jag får helt enkelt fråga vaccinationsläkaren..

Nä lämnar jag tillbaka den kapade tråden till TS.. ;)

• Superstarfia

Elden skrev 2010-05-27 21:43:54 följande:
      Hej kikel! Jag blev lite extra öm i brösten så det gjorde lite ont när jag låg på mage och när jag var ute och sprang men i övrigt var (är!) allt precis som vanligt. Än så länge inte något illamående så långt ögat når men någon här i tråden skrev att hennes illamående börjat just runt vecka 6... Några av er i tråden har nämnt vaccin. Vi åker till Bali direkt efter bröllopet. Jag har hittills bara tagit en tvinrix-spruta, kanske måste vara extra noga när jag tar nästa...?Ps. Stort TACK för alla gratulationer - vad snälla ni är!

Vi åker också till bali.. :) vad jag vet så ska man undvika vaccin så gott de går de första 3 månaderna. men just hep A&B ska inte vara nån fara.. men fråga på vaccinationbyrån du går till..:)

Svar på tråden Gravid...fyra veckor innan bröllopet!!!