• Elden

Gravid...fyra veckor innan bröllopet!!!

Ooooops, har lyckats bli gravid (vilket jag är överlycklig för) just innan vigseln. Vill helst inte att någon ska veta under bröllopet, vill berätta först någon vecka efter (då vecka 12 är passerad). Inte så lätt att låtsatsdricka då man har alla blickar riktade mot sig... Några tips?

• Svar på tråden Gravid...fyra veckor innan bröllopet!!!
  • Nordiskbrud

Grattis, först och främst!

Sen kan jag som gamal hovmästare och servis säga att det är ingen som kommer lägga märke till att du får alkoholfrittvin serverat till dig. Be bara serveringspersonalen att det ska ske lite diskret. Man brukar ha lite olika rutiner hur man går tillväga men alla gör det snyggt och diskret. Eftersom de börjar servera dig och din man samtidigt så är det "din" servis som ska börja med alkoholfriflaska och sedan bara byta när hon torkar den inför att servera den bredvid dig (din pappa antagligen?). Det gör man väldigt diskret och med etiketten mot dig (som det ska vara) är det ingen som ser att du får en special flaska. Ni kan ju välja en annan sort än free dock som man verkligen ser är alkofri, finns många på systemet som är precis som riktiga

Om ni har drinkar på kvällen så kan det ju bli lite kinkikare om du blir bjuden av glada kompisar. Låtsas sippa bara och ge drinken till din man tex och se till att ha ett eget glas hela tiden.

(Har både serverat utan att det synts att bruden fått egen dricka och varit gäst vid 2 då ingen märkt att bruden druckit alkoholfritt. Har aldrig varit med om att det avslöjats).

• Eleonor2010

jag undrar mest om man inte borde må lite illa på sitt bröllop om man är 4 veckor in i graviditeten eller har inte illamåendet börjat då?

• Superstarfia

Eleonor2010 skrev 2010-05-25 07:46:49 följande:
    jag undrar mest om man inte borde må lite illa på sitt bröllop om man är 4 veckor in i graviditeten eller har inte illamåendet börjat då?

alltså, 4 veckor in är ju den dagen du plussar typ jue.. eftersom en graviditet startar enligt räknanden din sista mens första dag..

• Lantlolla

Lillaria skrev 2010-05-24 18:57:14 följande:
    ett annat tips är att "du kan ha fått migränkkänningar på förmiddagen och i förebyggande syfte tagit tabtellet (kolla upp vilken som inte får blandas med alkohol) för du är hellre nykter och inte ont i huvudet än migränig och onykter". 

Ingen medicin ska blandas med alkohol.

Eleonor2010 skrev 2010-05-25 07:46:49 följande:

Alla mår inte illa men om man nu skulle så finns det faktiskt medicin att ta - hjälper dock inte alltid. Hon borde vara ca 11 veckor på väg vid bröllopet (läs innantil bara, alltid bra innan man uttalar sig), där omkring brukar de flesta som mått illa att börja må bättre.

Du kan ta vanligt vin i ditt vinglas, smutta vid skålar mm och dricka ur ditt vattenglas - jag förutsätter att det dukas med vattenglas till varje kuvert. Ett ½ glas vin under kanske 2-3 timmar gör inget. Det är svårast att dölja ditt alkoholavstående vid middagen, sedan borde det gå bra.

• Eleonor2010

Lantlolla; jag ber så hemsk mycket om ursäkt om jag uttalade mig på ngt negativt sätt. Tycker du ska läsa vad det står innan du uttalar dig eftersom det från min sida endast var en fråga inget illa menat. Så än en gång, ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte är lika allsvetande som du.

• Tokstolla
    Lantlolla skrev 2010-05-25 08:27:44 följande:
       ... Ett ½ glas vin under kanske 2-3 timmar gör inget. Det är svårast att dölja ditt alkoholavstående vid middagen, sedan borde det gå bra.
    Du "prompar hårt" på att ingen medicin ska blandas med alkohol (det är bara man själv som tar skada då) men har inget emot att ta ett 1/2 glas alkohol som möjligtvis skulle kunna ge bestående men för ett barn? 

Jag försöker verkligen inte starta en diskussion nu, utan undrade mest om du verkligen tror att barnet i ens mage inte kommer att ta skada av 1/2 glas vin. Alltså om du är 100% säker att barnet inte tar skada.
  • Superstarfia

Tokstolla skrev 2010-05-25 08:57:07 följande:
    Du "prompar hårt" på att ingen medicin ska blandas med alkohol (det är bara man själv som tar skada då) men har inget emot att ta ett 1/2 glas alkohol som möjligtvis skulle kunna ge bestående men för ett barn? Jag försöker verkligen inte starta en diskussion nu, utan undrade mest om du verkligen tror att barnet i ens mage inte kommer att ta skada av 1/2 glas vin. Alltså om du är 100% säker att barnet inte tar skada.

Det är först i veckan 12-13 som barnet börjar ta näring från mamma, innan det från gulkroppen.. så enligt de läkare och forskare jag samtalat med om detta så ÄR det inget som rent vetenskapligt kan skada ett embryo vilket det är fram till veckan 12-13...

Men att inget läkemedel ska blandas med alkohol är i många fall en myt...

• Tokstolla
    Superstarfia skrev 2010-05-25 09:06:12 följande:
      Det är först i veckan 12-13 som barnet börjar ta näring från mamma, innan det från gulkroppen.. så enligt de läkare och forskare jag samtalat med om detta så ÄR det inget som rent vetenskapligt kan skada ett embryo vilket det är fram till veckan 12-13...Men att inget läkemedel ska blandas med alkohol är i många fall en myt...
    Precis, och TS säger att hon då kommer att ha passerat v12 (enligt hennes beräkningar). Vi som har fått barn vet att hon mkt väl skulle kunna flyttas +- 2 veckor. Så att hon i teori och praktik skulle kunna vara i v 14 då. (Likväl v 10 men det kan hon inte veta).

Jag undrar oftast bara om människor verkligen tror att 1/2 glas inte skadar eller om de "chansar" eftersom det är så "lite". =)
  • Superstarfia

Tokstolla skrev 2010-05-25 09:11:48 följande:
    Precis, och TS säger att hon då kommer att ha passerat v12 (enligt hennes beräkningar). Vi som har fått barn vet att hon mkt väl skulle kunna flyttas +- 2 veckor. Så att hon i teori och praktik skulle kunna vara i v 14 då. (Likväl v 10 men det kan hon inte veta).Jag undrar oftast bara om människor verkligen tror att 1/2 glas inte skadar eller om de "chansar" eftersom det är så "lite". =)

Hon skriver inte alls att hon kommer ha passerat v12, utan att hon inte vill berätta förens hon gjort det vilket är någon tid efter bröllopet..

Jag skulle personligen aldrig chansa.. däremot går jag nu i valet å kvalet om jag ska vaccinera mig mot hepA då jag ska åka till Bali på bröllopsresa. är det så att jag kommer vara gravid när vi åker så har ja ju hört olika om vaccinationer.. så frågan är om man ska vaccinera sig nu, innan man eventuellt testar positivt...

• Tokstolla
    Superstarfia skrev 2010-05-25 09:14:27 följande:
      Hon skriver inte alls att hon kommer ha passerat v12, utan att hon inte vill berätta förens hon gjort det vilket är någon tid efter bröllopet.. Jag skulle personligen aldrig chansa.. däremot går jag nu i valet å kvalet om jag ska vaccinera mig mot hepA då jag ska åka till Bali på bröllopsresa. är det så att jag kommer vara gravid när vi åker så har ja ju hört olika om vaccinationer.. så frågan är om man ska vaccinera sig nu, innan man eventuellt testar positivt...
    Jag ber så mkt om ursäkt. Man läser på tok för slarvigt ibland *pinsamt*

Jag kan berätta om min erfarenhet av svininfluensavaccinet. Efter mkt om och men bestämde jag mig för att OK- Jag vaccinerar mig. Det slutade med att jag hade över 40graders feber vilket i mitt fall leder till hallucinationer. När kl var 5 gick jag ut med kopplet en sväng runt huset. Jag märkte inte att hunden inte var med förrens jag öppnade dörren och såg att han fortfarande var inomhus! Ca 24 timmar tog det innan jag blev bra igen. Usch, det kunde verkligen gått illa. Iaf, så berättade läkaren och BM att om jag nu hade blivit sjuk av den riktiga influensan hade jag antagligen blivit allvarligt sjuk. SÅ, nu i efterhand är jag glad att jag tog det beslutet. 
    Min lille krabat som nu är 6 månader ser ut att må bra och jag tror inte att han tog skada av det men visst, jag kan inte veta...

Det hela handlar väl om att väga riskerna. Jag hade nog faktiskt tagit ett vaccin nu. 

Ursäkta TS för off topic!
Svar på tråden Gravid...fyra veckor innan bröllopet!!!