Inlägg från: Rufsas |Visa alla inlägg
  • Rufsas

Moraltanter!!

Åhhh, vad jag håller med. Takt och ton är något många skulle behöva lära sig...

• Rufsas

Jag tycker absolut inte att man BÖR kräva vad som helst av gästerna osv. Men ibland höjs det röster och hoppas på vid ganska små saker. Självklart ska man få svar på sina frågor och det måste man vara beredd på. Men jag säger som jag gör när jag håller mina kommunikationsutbildningar - det handlar inte om VAD man säger, det handlar om HUR man säger det. vad tror ni får bäst effekt, att man skriker att någon har helt fel och är typ dum i huvudet, eller sakligt förklara varför man inte håller med?

• Rufsas
    Skuggan skrev 2010-05-26 13:26:37 följande:
    Jag håller inte med dig om att det är er ensak i den bemärkelsen att när man väl skrivit det på ett forum så är det "uppe för diskussion". Men jag tycker att om man går in i en diskussion som är lite laddad så är man skyldig att kolla upp vad som skrivits och faktiskt åtminstonde försöka förstå det personen i fråga förmedlar.
    Det viktigaste av allt måste väl ändå vara att besvara trådstartares fråga/frågor med en trevlig ton även om man inte håller med?
  • Rufsas
    CeKe skrev 2010-05-26 23:00:56 följande:
      Mjo, ligger nog en del i det också, men i vissa trådar har jag upplevt att motargument bombarderas på en TS och att de som ger motargumenten inte själva är beredda på att ta in någon annan synvinkel än sin egen, vilket också är synd...
    Åh vad jag håller med dig!

Dessutom är det så att bara för att man inte tycker som en trådstartare har man inte mandat att kasta all sin skit på den. Vad hände med respekt gentemot andra människor. Självklart ska personer som undrar något bemötas med svar (oavsett om man håller med eller inte) men vilka attacker det kan bli ibland. Och då är jag inte ett dugg känslig.

Jag LOVAR alla här inne att kommunikationen är mer framgångsrik om du tänker på HUR du uttrycker dig. Detta gäller oavsett om man är trådstartare eller någon som svarar i en tråd.

• Rufsas
    CeKe skrev 2010-05-27 13:36:58 följande:
    Men jag tror även att det, som jag skrev tidigare, går att föra fram budskapet på ett mer öppet sätt med öppna frågor kring värderingar etc (inte ledande frågor, varför-frågor eller slutna kommentarer) som kanske inte handlar direkt om saken att göra, men som får personen att fundera över saker och ting. Äsch, inte vet jag
    Åh, vad jag gillar ditt inlägg ovan! Jag efterlyser också fler frågor och mindre "så här ska det vara". Vad hände med nyfikenheten? Det kanske finns den som har barnfritt/överlämning/gud vet allt, av en anledning. Man ska akta sig för att vara för snabb med att döma.
Svar på tråden Moraltanter!!