Sebastiána skrev 2010-05-26 11:28:06 följande:
Ibland är det bra att bry sig om sin omgivning och inte vara så egoistisk. Javisst det är ER dag (även om många brudar tycker att det är MIN dag), men för den skull kan man väl ta hänsyn till andra? Varför bli ovän med sin barndomsvän som man valt till tärna för att hon inte fattar att hon MÅSTE köpa en lila klänning i rätt nyans så att hon matschar färgtemat? "Sköt dig själv och skit i andra" är inte helt rätt på bröllop. De slutgiltiga besluten om hur man ska ha sitt bröllop ska vara upp till brudparet. Vänner och bekanta kan komma med goda råd, men man behöver givetvis inte lyssna på dessa.
En bra poäng. Bröllopet väljer man alltid själv hur man vill utforma, men det kan vara bra att testa av sina idéer här på forumet. Funderar man t ex på att ta en kuvertavgift eller ha barnfritt, så är det bra om man är medveten om vilka reaktioner det kan väcka bland gästerna och vilka argument som finns för och emot. Det kan göra det enklare att hantera de svårigheter som kan uppstå IRL.
Sen vill jag också tillägga att om man väljer en kyrklig vigsel så väljer man också bort rätten att utforma vigselakten helt efter eget huvud. Det finns en fastslagen vigselordning i kyrkohandboken, och prästen har sista ordet när det gäller i princip allt i vigselgudstjänsten. Att klaga på att man inte få utforma en kyrklig vigsel som man vill tycker jag visar på okunskap. Villl man välja helt själv även här så finns borgerlig vigsel, eller vigsel inom ett annat samfund än Svenska Kyrkan, som utmärkta alternativ.