• minimis

Moraltanter!!

Tycker det figurerar alldeles för många moraltanter här på forumet!
    Jag förstår inte varför folk inte kan få göra som de vill på sin egen bröllopsdag utan att folk ska sätta sig ner o hacka på dem!?
    Vi lever på 2010 talet och ska vara självständiga individer så låt oss också vara så!
    Sen om någon frågar om en åsikt, då kan man ju förklara sin åsikt, men alltför ofta ser jag det att gå till rena personangrepp, och det kan också ske utan att man bett om åsikt! Skärp er!

• Svar på tråden Moraltanter!!
  • Skuggan

Jag håller egentligen med er alla som skriver här. För jag tror att det är ganska många faktorer som samspelar när man kommer till sådana här forum.

Dels så är det ofta "känsliga" och viktiga ämnen för individerna här. (Å det stämmer kanske ännu mer på familjeliv) då kan det ibland vara svårt att ta ett steg tillbaka och se utanför sin privata sfär och tänka på ett argument som generellt och inte personligt. Men det är nödvändigt att göra det ibland.

Dels så har man olika syften med forumet och de inlägg man skriver och eftersom det är svårt att känna till alla olika debbatörers syften så kan man missa i argumentationen ibland.

Dels så är det svårt, precis som Duchess skriver, när medlemmar har varit aktiva olika länge. För en del är en diskussion helt ny och spännande och som "erfaren" på forumet kan man få tugga samma argument flera gånger. Jag menar, det räcker ju med att en tråd blir några sidor lång för att det ska dyka upp nya debattörer som inte läst argumenten i början av tråden och så får man ta allt på nytt. Jag kan bara tänka mig hur less man då blir efter några år när argumenten aldrig byts ut. Samtidigt så har ju de nya också en rätt att bemötas i deras argument och ta del i diskussionen på lika vilkor.

Sen så blir det lätt så att man "tillskrivs" argument när positionerna i en diskussion blir låsta. Där är väl barnfritt och överlämningdebattena lysande exempel. Det räcker med att man deklarerar om man är för eller emot någon av frågorna så "vet" alla andra vad man tycker. Många gånger så stämmer inte dessa "vetskaper" (eller fördommar)  överens med vad man verligen tycker men man tvingas ändå möta argument baserade för en föreställd bild av vad folk tror att man tycker. (hm, flummigt, hoppas ni fattar vad jag menar)

Så överlag är öppna forum svåra. När man skriver ett inlägg så kan ju i princip vem som helslt läsa och reagera. Därför finns det betydligt fler tår att trampa på även om man ursprungligen inte menade att göra det. När jag pratar med en vän tex så vet ju jag hur jag ska formulera mig för att denne ska förstå. Här på BT har jag ingen aning om vem som kommer att läsa öht. Det gör det svårare att anpassa argumenten.

• Sebastiána

Jag tycker ibland att det hålls med för mycket. Om jag skulle lägga upp en bild på en klänning i mitt galleri som jag funderar på och frågar "Kan jag ha den" kommer alla att svara "Ja, den är fin" och därför har jag inte gjort detta - det är inget jag blir hjälpt av. Det är i så fall bättre att (som många också gör) lägga upp bilder på två eller fler klänningar och fråga "Vilken är finast".

• Skuggan

Sebastiána skrev 2010-05-27 08:23:00 följande:
    Jag tycker ibland att det hålls med för mycket. Om jag skulle lägga upp en bild på en klänning i mitt galleri som jag funderar på och frågar "Kan jag ha den" kommer alla att svara "Ja, den är fin" och därför har jag inte gjort detta - det är inget jag blir hjälpt av. Det är i så fall bättre att (som många också gör) lägga upp bilder på två eller fler klänningar och fråga "Vilken är finast".  

Haha, precis. Det är som att fråga sin sambo:
    -Sitter den här klännigen bra?
    -Men gumman du är alltid fin!!
    -Öh, jaha, tack men hur hjälper det mig nu?

• Duchess
    Jag lärde mig snabbt att när en blivande brud frågar "är den här ringen/klänningen/buketten/annat snygg?", då är det en retorisk fråga. Man ska säga att det är jättefin, annars ska man hålla tyst. Jag gjorde några misstag på det området. Bl a  minns jag att jag skrev att jag tyckte att en ring var ful. Oh my God... man kunde trott att jag torterart en liten kattunge, eller något liknande. Fy så elak jag var som sa vad jag _egentligen_ tyckte!
  • Eriane

Hehe inte alltid. Såg någon som satt ut en bild på en klänning och frågade vad folk tyckte. Tror bara det var ett par stycken som svarade positivt. Ser ut som Toapapper hördes ofta.

Själv brukar jag alltid vara ärlig även om det leder till påhopp. Tror att det är bättre i längden. Har till och med, med mina kompisar, gjort upp om att just vara ärlig. Så nu istället för att komma med en vit lögn när man inte orkar ses, vilket kan slå tillbaka så kan vi nu helt enkelt säga det "Nej jag orkar inte träffa dig idag, men vi kan ses någon annan dag"

Det är också väldigt lätt att uttrycka sig fel i forum. Vet att bla jag och Rufsas (använder henne som exempel eftersom hon skrivit i den här tråden) flera gånger har missförstått varann, men när vi diskuterat vidare har det visat sig att vi ofta har samma ståndpunkt. Bla i Barnfritt debatten, då jag tog väldigt illa vid mig av en post Rufsas hade gjort men det visade sig att det bara var ett missförstånd pga dålig formulering. Detsamma har det varit åt andra hållet med när någon har klankat på något i min text som jag inte alls har menat att få att låta eller betyda en viss sak.

• Sebastiána
    Duchess skrev 2010-05-27 08:30:48 följande:
    Jag lärde mig snabbt att när en blivande brud frågar "är den här ringen/klänningen/buketten/annat snygg?", då är det en retorisk fråga. Man ska säga att det är jättefin, annars ska man hålla tyst. Jag gjorde några misstag på det området. Bl a  minns jag att jag skrev att jag tyckte att en ring var ful. Oh my God... man kunde trott att jag torterart en liten kattunge, eller något liknande. Fy så elak jag var som sa vad jag _egentligen_ tyckte!
    Ojdå, jag kanske i så fall ska vara tydlig och säga att jag verkligen vill ha ärliga svar.

• Duchess

Sebastiána skrev 2010-05-27 08:58:00 följande:
    Ojdå, jag kanske i så fall ska vara tydlig och säga att jag verkligen vill ha ärliga svar.  

Att du klarar av ärliga svar har jag nog listat ut efter att ha läst annat du skrivit Men jag tror ändå att det kan vara bra att förtydliga sådant.

Allra värst tycker jag att det är när någon t ex lägger ut en bild på en ring och skriver "Åh, min drömring har just kommit från Albrekts guld! Visst är den jättesnygg?"

Tja, vad ska man då göra om man tycker att det ser ut som något som kidsen brukar få i 5-kronorsautomater eller hitta i ett Kinderägg? Det finns bara två alternativ: säga at den är fin (och ljuga) eller inte säga något alls.

• minimis

Duchess skrev 2010-05-27 09:23:25 följande:
      Att du klarar av ärliga svar har jag nog listat ut efter att ha läst annat du skrivit Men jag tror ändå att det kan vara bra att förtydliga sådant. Allra värst tycker jag att det är när någon t ex lägger ut en bild på en ring och skriver "Åh, min drömring har just kommit från Albrekts guld! Visst är den jättesnygg?" Tja, vad ska man då göra om man tycker att det ser ut som något som kidsen brukar få i 5-kronorsautomater eller hitta i ett Kinderägg? Det finns bara två alternativ: säga at den är fin (och ljuga) eller inte säga något alls.

Jag lägger inte ut bilder på mina grejer för jag vet att alla har olika smak och jag vill inte bry mig om vad andra tycker, det ska vara som jag tycker är snyggt, inte vad "jokkmokksolle" tycker om! Iofs lade jag ut mina skor igår, men jag frågade inte nån åsikt heller utan skulle bara visa dem, är det nån som ogillar dem så får dom göra det :) Jag ser skiträliga grejer här på BT men jag håller tyst, så länge man inte bett om min åsikt! Vet bruden vad hon vill ha så ska inte jag vara den som trycker ner henne!
    Oj vad jag yrar men jag hoppas ni förstår vad jag menar :)

• Sebastiána
    minimis skrev 2010-05-27 09:29:12 följande:
      Jag lägger inte ut bilder på mina grejer för jag vet att alla har olika smak och jag vill inte bry mig om vad andra tycker, det ska vara som jag tycker är snyggt, inte vad "jokkmokksolle" tycker om! Iofs lade jag ut mina skor igår, men jag frågade inte nån åsikt heller utan skulle bara visa dem, är det nån som ogillar dem så får dom göra det :) Jag ser skiträliga grejer här på BT men jag håller tyst, så länge man inte bett om min åsikt! Vet bruden vad hon vill ha så ska inte jag vara den som trycker ner henne!Oj vad jag yrar men jag hoppas ni förstår vad jag menar :)
    Kommer inte heller att lägga ut något. Jag fråga förts och främst min BM. Det viktigaste är att han och jag tycker att det är fint. Han har redan sagt att han tycker att jag ska ha halterneck för att jag passar bra i det säger han
  • Duchess

minimis skrev 2010-05-27 09:29:12 följande:
      Jag lägger inte ut bilder på mina grejer för jag vet att alla har olika smak och jag vill inte bry mig om vad andra tycker, det ska vara som jag tycker är snyggt, inte vad "jokkmokksolle" tycker om! Iofs lade jag ut mina skor igår, men jag frågade inte nån åsikt heller utan skulle bara visa dem, är det nån som ogillar dem så får dom göra det :) Jag ser skiträliga grejer här på BT men jag håller tyst, så länge man inte bett om min åsikt! Vet bruden vad hon vill ha så ska inte jag vara den som trycker ner henne!Oj vad jag yrar men jag hoppas ni förstår vad jag menar :)

Jorå, jag förstår hur du menar

Jag la inte heller ut bilder i förväg på saker jag skulle ha  - med ett undantag, nämligen mina ringar. Och tycker någon att de är skitfula så har jag inga problem med det. Då bekräftas ju bara att de har dålig smak

Svar på tråden Moraltanter!!