• minimis

Moraltanter!!

Tycker det figurerar alldeles för många moraltanter här på forumet!
    Jag förstår inte varför folk inte kan få göra som de vill på sin egen bröllopsdag utan att folk ska sätta sig ner o hacka på dem!?
    Vi lever på 2010 talet och ska vara självständiga individer så låt oss också vara så!
    Sen om någon frågar om en åsikt, då kan man ju förklara sin åsikt, men alltför ofta ser jag det att gå till rena personangrepp, och det kan också ske utan att man bett om åsikt! Skärp er!

• Svar på tråden Moraltanter!!
  • Skuggan

minimis skrev 2010-05-26 11:43:11 följande:
      Jag håller alltså med dig :)

• Rufsas

Jag tycker absolut inte att man BÖR kräva vad som helst av gästerna osv. Men ibland höjs det röster och hoppas på vid ganska små saker. Självklart ska man få svar på sina frågor och det måste man vara beredd på. Men jag säger som jag gör när jag håller mina kommunikationsutbildningar - det handlar inte om VAD man säger, det handlar om HUR man säger det. vad tror ni får bäst effekt, att man skriker att någon har helt fel och är typ dum i huvudet, eller sakligt förklara varför man inte håller med?

• Skuggan

Rufsas skrev 2010-05-26 12:12:38 följande:
    Jag tycker absolut inte att man BÖR kräva vad som helst av gästerna osv. Men ibland höjs det röster och hoppas på vid ganska små saker. Självklart ska man få svar på sina frågor och det måste man vara beredd på. Men jag säger som jag gör när jag håller mina kommunikationsutbildningar - det handlar inte om VAD man säger, det handlar om HUR man säger det. vad tror ni får bäst effekt, att man skriker att någon har helt fel och är typ dum i huvudet, eller sakligt förklara varför man inte håller med?

Helt sant. Jag hänger både här och på familjeliv och ibland måste jag säga att jag blir lite ledsen över hur dåliga många är på att diskutera. Då menar jag inte stavfel och konstiga meningar utan hur man förmedlar och tar emot ett budskap.

Vissa formulerar sig som om de var på krigsstigen konstant och andra blir kränkta ända in i själen bara någon säger att de inte håller med. Båda inställnignarna blir svåra på ett diskussionsforum.

Man måste kunna försöka vara försiktig, även om det självklart kan bli så ibland att man låter hårdare än man avsett.

Men måste också kunna värdera ett inlägg och tänka efter, menar verkligen den här personen mig som privatperson eller refererar denne till ett allmänt fenomen. Då kanske jag inte behöver ta illa upp av att personen inte tycker som jag.

• Tessthemess

minimis skrev 2010-05-26 11:23:35 följande:
    Tycker det figurerar alldeles för många moraltanter här på forumet!Jag förstår inte varför folk inte kan få göra som de vill på sin egen bröllopsdag utan att folk ska sätta sig ner o hacka på dem!?Vi lever på 2010 talet och ska vara självständiga individer så låt oss också vara så!Sen om någon frågar om en åsikt, då kan man ju förklara sin åsikt, men alltför ofta ser jag det att gå till rena personangrepp, och det kan också ske utan att man bett om åsikt! Skärp er!

Håller med! Vissa är så sjukt insnöade och oflexibla att man blir mörkrädd!

• minimis

Jag kan nämna att på en tråd blev jag rent ut sagt påhoppad för att vi köpt så mycket alkohol till vårt bröllop. Och då förklarade jag flera gånger att det inte skulle vara ett fyllekalas utan vi tog i med råge så vet vi att det räcker, samt så är det bra att ha lite hemma under semestern och annasr med för den delen. Men det gick liksom inte in i huvudet på folk, och som sen ursäktar sig med att de inte hunnit läsa igenom tidigare inlägg etc och att man får räkna med sånt när man skriver på forum. Och jag tycker inte alls att man ska bli påhoppad för såna rent ut sagt skitgrejer, vill vi ha 100 l sprit eller ingen alls på vårt bröllop, så är det ju helt och hållet vår ensak!

• Skuggan

Aha, är det den tråden du tänker på minimis. Jag har sett den tråden. Håller med, det blev en jättekonstig diskussion där.

Jag håller inte med dig om att det är er ensak i den bemärkelsen att när man väl skrivit det på ett forum så är det "uppe för diskussion".

Men jag tycker att om man går in i en diskussion som är lite laddad så är man skyldig att kolla upp vad som skrivits och faktiskt åtminstonde försöka förstå det personen i fråga förmedlar.

Sen kan det ju vara så att man missat inlägg första gången eller förstår först senare att frågan var känslig men då kan man gå tillbaka i efterhand och försöka se om man missat nåt viktigt. Man får ändra sig om man märker att man skrivit nåt galet.

• Rufsas
    Skuggan skrev 2010-05-26 13:26:37 följande:
    Jag håller inte med dig om att det är er ensak i den bemärkelsen att när man väl skrivit det på ett forum så är det "uppe för diskussion". Men jag tycker att om man går in i en diskussion som är lite laddad så är man skyldig att kolla upp vad som skrivits och faktiskt åtminstonde försöka förstå det personen i fråga förmedlar.
    Det viktigaste av allt måste väl ändå vara att besvara trådstartares fråga/frågor med en trevlig ton även om man inte håller med?
  • Fru Kopparskiöld

Rufsas:
    Håller med dig. Man behöver inte hålla med trådstartaren men man ska vara vänlig och trevlig i tonen fast man inte är eniga. Ska man vara otrevlig kan man vara det någon annanstans {#lang_emotions_wink}

• Skuggan

Rufsas skrev 2010-05-26 13:37:10 följande:
    Det viktigaste av allt måste väl ändå vara att besvara trådstartares fråga/frågor med en trevlig ton även om man inte håller med?

Oh, ja. Det måste man ha. Men det jag ville betona är att det är lite av en omöjlighet att lägga upp information på ett internetforum (vilket som hellst ) och känna att det är ens ensak. Hela den privata barriären försvinner så fort det blir offentligt vilket det ju blir på forum.

Sen så tycker jag att andra meddebattörer har ett stort ansvar för hur man behandlar den information som läggs upp för att ge en bra debattmiljö. 

Däri ligger att ha en trevlig ton och att faktiskt läsa det som står istället för att (som jag upplevde tråden TS menade) bara skaffa sig en uppfattning och sen köra på oavsett vilka argument som kommer upp.

• minimis

Jag menar inte enbart den tråden, fast det blev ju helt sjukt med uppståndelse kring vår alkoholmängd!
    Och det är som sagt inte vad man skriver, utan hur man skriver det som är viktigt för jag som läsare uppfattar det. Men sen är det också att en del verkligen ska proppa på en sina åsikter och tycker man inte som dem så är man typ dum i huvudet och förstör halva världen på ett ungefär. Lugna sig! Det är ett bröllop, inte grunden för barnuppfostran etc.

Svar på tråden Moraltanter!!