Rufsas skrev 2010-05-26 12:12:38 följande:
Jag tycker absolut inte att man BÖR kräva vad som helst av gästerna osv. Men ibland höjs det röster och hoppas på vid ganska små saker. Självklart ska man få svar på sina frågor och det måste man vara beredd på. Men jag säger som jag gör när jag håller mina kommunikationsutbildningar - det handlar inte om VAD man säger, det handlar om HUR man säger det. vad tror ni får bäst effekt, att man skriker att någon har helt fel och är typ dum i huvudet, eller sakligt förklara varför man inte håller med?
Helt sant. Jag hänger både här och på familjeliv och ibland måste jag säga att jag blir lite ledsen över hur dåliga många är på att diskutera. Då menar jag inte stavfel och konstiga meningar utan hur man förmedlar och tar emot ett budskap.
Vissa formulerar sig som om de var på krigsstigen konstant och andra blir kränkta ända in i själen bara någon säger att de inte håller med. Båda inställnignarna blir svåra på ett diskussionsforum.
Man måste kunna försöka vara försiktig, även om det självklart kan bli så ibland att man låter hårdare än man avsett.
Men måste också kunna värdera ett inlägg och tänka efter, menar verkligen den här personen mig som privatperson eller refererar denne till ett allmänt fenomen. Då kanske jag inte behöver ta illa upp av att personen inte tycker som jag.