• minimis

Moraltanter!!

Tycker det figurerar alldeles för många moraltanter här på forumet!
    Jag förstår inte varför folk inte kan få göra som de vill på sin egen bröllopsdag utan att folk ska sätta sig ner o hacka på dem!?
    Vi lever på 2010 talet och ska vara självständiga individer så låt oss också vara så!
    Sen om någon frågar om en åsikt, då kan man ju förklara sin åsikt, men alltför ofta ser jag det att gå till rena personangrepp, och det kan också ske utan att man bett om åsikt! Skärp er!

• Svar på tråden Moraltanter!!
  • CeKe

Duchess skrev 2010-05-27 13:16:42 följande:
      Du använder ett intressant ord, nämligen pådyvla. Jag tycker inte heller att man ska göra det. Däremot tycker jag att det är naturligt för att man försöker argumentera för sin sak. Kanske uppfattas argumentation ibland som pådyvling? Och var går gränsen mellan dem båda?

Det där är spännande Hårfin gräns, antar jag. Jag tänker att det är när två eller fler personer egentligen inte lyssnar på varandras åsikter eller argument, så länge de inte håller med de egna argumenten och därigenom om och om igen med i stort sett samma ord eller meningar tills motparten inte längre orkar säga emot. Som en meningslös "sista-ordet-lek". Att "pådyvla" är väl för mig även att försöka övertyga den andre om att en själv har rätt och inte vara beredd på att lyssna in motparten och tillsammans komma till en gemensam förståelse kring ett fenomen.

För mig är en diskussion av det slaget ganske meningslös för då är det inte längre en diskussion. MEN tyvärr är jag ju inge bättre än andra på det där, men jag försöker tänka på det

• minimis

CeKe skrev 2010-05-27 13:28:46 följande:
      Det där är spännande Hårfin gräns, antar jag. Jag tänker att det är när två eller fler personer egentligen inte lyssnar på varandras åsikter eller argument, så länge de inte håller med de egna argumenten och därigenom om och om igen med i stort sett samma ord eller meningar tills motparten inte längre orkar säga emot. Som en meningslös "sista-ordet-lek". Att "pådyvla" är väl för mig även att försöka övertyga den andre om att en själv har rätt och inte vara beredd på att lyssna in motparten och tillsammans komma till en gemensam förståelse kring ett fenomen.För mig är en diskussion av det slaget ganske meningslös för då är det inte längre en diskussion. MEN tyvärr är jag ju inge bättre än andra på det där, men jag försöker tänka på det

BRA skrivet!!

• minimis

Duchess skrev 2010-05-27 13:23:33 följande:
      Jag håller med dig om principen. Samtidigt är det ibland en hårfin avvägning. Om jag t ex skriver "Jag tycker att det är egoistiskt att inte låta barn få vara med på bröllop" - menar jag då att alla individer som väljer barnfritt är egoister, eller menar jag att själva principen är egoistisk?

Mmm, det tåls att tänkas på!! Jag måste ta mig en funderare på det :)

• CeKe

Aleta skrev 2010-05-27 13:23:27 följande:
    Lustigt nog så försöker jag så gott jag kan göra på det sätt du beskriver, men hur väl jag än formulerar mig så får jag oftast inga genuina tankar och motargument. Det hör tyvärr till ovanligheten. Mycket oftare är kommentarerna av typen: "MEN ORKA!" "LÄGG NER" "Du är gammaldags och mossig" "Var och en gör som dom själva vill!" Ändå så tycker jag att det är så viktigt att höja medvetenheten om jämställdhet att jag biter ihop och fortsätter.

Frågan är ju också vem som har företräde på att tycka att ett argument är bra eller inte... Men börjar ena parten skriva saker som "orka", "du är mossig" etc, så har den parten gått över till personangrepp, vilket ju inte är ok.

Jag håller med dig om att det är viktigt att höja medvetenheten om jämställdhet etc och tror även att många faktiskt inte har en aning om vad t.ex. brudöverlämning står för innan de kommer hit till BT och läser trådarna. Jag var en av dem

Men jag tror även att det, som jag skrev tidigare, går att föra fram budskapet på ett mer öppet sätt med öppna frågor kring värderingar etc (inte ledande frågor, varför-frågor eller slutna kommentarer) som kanske inte handlar direkt om saken att göra, men som får personen att fundera över saker och ting. Äsch, inte vet jag

• Aleta
    CeKe skrev 2010-05-27 13:36:58 följande:
      Frågan är ju också vem som har företräde på att tycka att ett argument är bra eller inte... Men börjar ena parten skriva saker som "orka", "du är mossig" etc, så har den parten gått över till personangrepp, vilket ju inte är ok. Jag håller med dig om att det är viktigt att höja medvetenheten om jämställdhet etc och tror även att många faktiskt inte har en aning om vad t.ex. brudöverlämning står för innan de kommer hit till BT och läser trådarna. Jag var en av dem Men jag tror även att det, som jag skrev tidigare, går att föra fram budskapet på ett mer öppet sätt med öppna frågor kring värderingar etc (inte ledande frågor, varför-frågor eller slutna kommentarer) som kanske inte handlar direkt om saken att göra, men som får personen att fundera över saker och ting. Äsch, inte vet jag
    Det är svårt. Jag har lärt mig mycket av de som vill ha brudöverlämning och faktiskt tar sig tid att fundera och tänka igenom sin ståndpunkt. De har inte övertygat mig om att det är bra, men de har fått mig att förstå hur man tänker och varför man väljer det. 

Sedan tycker jag att det är viktigt att få chansen att känna till en så laddad symbol innan man genomför den. Informerade beslut är alltid bäst. Då får man inga obehagliga överraskningar efteråt.

• CeKe

Aleta skrev 2010-05-27 13:42:07 följande:
    Det är svårt. Jag har lärt mig mycket av de som vill ha brudöverlämning och faktiskt tar sig tid att fundera och tänka igenom sin ståndpunkt. De har inte övertygat mig om att det är bra, men de har fått mig att förstå hur man tänker och varför man väljer det.  Sedan tycker jag att det är viktigt att få chansen att känna till en så laddad symbol innan man genomför den. Informerade beslut är alltid bäst. Då får man inga obehagliga överraskningar efteråt.

Håller med! Nu är ju i alla fall diskussionen rätt stor i alla medier, så det kan inte gå många förbi vad brudöverlämning handlar om i alla fall!

Det är svårt. Jag har lärt mig mycket av de som vill ha brudöverlämning och faktiskt tar sig tid att fundera och tänka igenom sin ståndpunkt. De har inte övertygat mig om att det är bra, men de har fått mig att förstå hur man tänker och varför man väljer det.  Sedan tycker jag att det är viktigt att få chansen att känna till en så laddad symbol innan man genomför den. Informerade beslut är alltid bäst. Då får man inga obehagliga överraskningar efteråt.

• Rufsas
    Men jag tror även att det, som jag skrev tidigare, går att föra fram budskapet på ett mer öppet sätt med öppna frågor kring värderingar etc (inte ledande frågor, varför-frågor eller slutna kommentarer) som kanske inte handlar direkt om saken att göra, men som får personen att fundera över saker och ting. Äsch, inte vet jag
    Åh, vad jag gillar ditt inlägg ovan! Jag efterlyser också fler frågor och mindre "så här ska det vara". Vad hände med nyfikenheten? Det kanske finns den som har barnfritt/överlämning/gud vet allt, av en anledning. Man ska akta sig för att vara för snabb med att döma.
  • anne på grönkulla

Jag håller med Duchess och Aleta ovan, varför är det vi som inte gillar t ex överlämning (som blev exemplet i den här diskussionen) som ska uppmanas att visa respekt? Förtjänar inte våra åsikter att bemötas med annat än utbrott om att man är en hårig rabiat feminist som ser världen i medeltida mörker, ungefär?

Jag tycker vi är flera som  försöker argumentera både respektfullt och sakligt om våra åsikter, men möts av sida upp och sida ner med "orka!" och "jag gör som jag vill" och "jag vill det för att det är fint". Jag skulle uppskatta jättemycket om någon kunde argumentera sakligt och utförligt FÖR brudöverlämning - det skulle iaf jag lära mig fantastiskt mycket av. Men det är visst svårt att sätta ord på och formulera argument för sina känslor... och då är det OK att slunga anklagelser om påhopp omkring sig.

• anne på grönkulla

Sen kan jag tycka att det inte finns ett egenvärde i att tycka lika. Jag tror inte att alla ska ändra sig av att lyssna på mig, men jag talar gärna till punkt för det. Bara för att jag inte heller ändrar mig efter att ha lyssnat så har jag inte nedvärderat personen som argumenterade. Jag måste inte gilla brudöverlämning, men jag lyssnar gärna på argument (sakligt framförda förklaringar) för också. En diskussion kan väl ha ett vörde för alla inblandade ändå, bara baserat på den ömsesidiga respekten för goda argument?

• minimis

anne på grönkulla skrev 2010-05-27 15:56:24 följande:
    Jag håller med Duchess och Aleta ovan, varför är det vi som inte gillar t ex överlämning (som blev exemplet i den här diskussionen) som ska uppmanas att visa respekt? Förtjänar inte våra åsikter att bemötas med annat än utbrott om att man är en hårig rabiat feminist som ser världen i medeltida mörker, ungefär?Jag tycker vi är flera som  försöker argumentera både respektfullt och sakligt om våra åsikter, men möts av sida upp och sida ner med "orka!" och "jag gör som jag vill" och "jag vill det för att det är fint". Jag skulle uppskatta jättemycket om någon kunde argumentera sakligt och utförligt FÖR brudöverlämning - det skulle iaf jag lära mig fantastiskt mycket av. Men det är visst svårt att sätta ord på och formulera argument för sina känslor... och då är det OK att slunga anklagelser om påhopp omkring sig.

Jag tycker det är jättesvårt att sätta ord på en magkänsla, vissa saker bara känns bättre än andra.

• anne på grönkulla

minimis skrev 2010-05-27 15:59:43 följande:
      Jag tycker det är jättesvårt att sätta ord på en magkänsla, vissa saker bara känns bättre än andra.

Ja, o det är väl också begripligt, men varför då kalla alla som inte delar den känslan och säger det för moraltanter?

• minimis

anne på grönkulla skrev 2010-05-27 16:03:29 följande:
      Ja, o det är väl också begripligt, men varför då kalla alla som inte delar den känslan och säger det för moraltanter?

Nu har du nog missförstått vad jag menade. Men hinner inte formulera mig mer nu då dottern just vaknade riktigt arg :)

• CeKe

Frågan är ju också vem som har företräde på att tycka att ett argument är bra eller inte... Men börjar ena parten skriva saker som "orka", "du är mossig" etc, så har den parten gått över till personangrepp, vilket ju inte är ok. Jag håller med dig om att det är viktigt att höja medvetenheten om jämställdhet etc och tror även att många faktiskt inte har en aning om vad t.ex. brudöverlämning står för innan de kommer hit till BT och läser trådarna. Jag var en av dem Men jag tror även att det, som jag skrev tidigare, går att föra fram budskapet på ett mer öppet sätt med öppna frågor kring värderingar etc (inte ledande frågor, varför-frågor eller slutna kommentarer) som kanske inte handlar direkt om saken att göra, men som får personen att fundera över saker och ting. Äsch, inte vet jag

Anne på Grönkulla: Jag håller med, det finns absolut inget egenvärde i att hålla med varandra, det är inte det jag försökte få fram. Och som jag citerade mig själv nu, så spelar det ingen roll vilken "sida" som skriver nedvärderande saker, det är själva saken att använda sig av sådana argument jag inte är för.

Jag gillar diskussioner, men inte när de går överstyr och med överstyr menar jag absolut inte att man inte håller med varandra. Håller man helt med varandra blir det ju ingen diskussion! Men just när man slutar lyssna på varandra, då har liksom diskussionen dött ut.

• minimis

"Jag förstår inte varför folk inte kan få göra som de vill på sin egen bröllopsdag utan att folk ska sätta sig ner o hacka på dem!?
    Vi lever på 2010 talet och ska vara självständiga individer så låt oss också vara så!
    Sen om någon frågar om en åsikt, då kan man ju förklara sin åsikt, men alltför ofta ser jag det att gå till rena personangrepp, och det kan också ske utan att man bett om åsikt! Skärp er!" läs igen en gång till kanske, så behöver du kanske inte ta åt dig!

• anne på grönkulla

minimis skrev 2010-05-27 16:07:04 följande:
    "Jag förstår inte varför folk inte kan få göra som de vill på sin egen bröllopsdag utan att folk ska sätta sig ner o hacka på dem!?Vi lever på 2010 talet och ska vara självständiga individer så låt oss också vara så!Sen om någon frågar om en åsikt, då kan man ju förklara sin åsikt, men alltför ofta ser jag det att gå till rena personangrepp, och det kan också ske utan att man bett om åsikt! Skärp er!" läs igen en gång till kanske, så behöver du kanske inte ta åt dig!

Det finns en massa saker jag kan kommentera i det där som jag inte håller med om eller vill säga nåt om. Men grundpoängen är väl egentligen att om man är på ett forum så får man kanske tåla just att folk kommenterar det man lagt ut och sagt, på olika sätt. Det innebär inte en sågning av personen eller åsikten, bara att nån tycker annorlunda och vill att det också ska sägas i sammanhanget. Att säga till folk att skärpa sig för att de uttrycker en åsikt blir ju också ganska konstigt ch trist.

• BlivandeFruPettersson

Skuggan skrev 2010-05-27 08:29:59 följande:
      Haha, precis. Det är som att fråga sin sambo:-Sitter den här klännigen bra?-Men gumman du är alltid fin!!-Öh, jaha, tack men hur hjälper det mig nu?

Eller hur? Vet inte hur många klänningar/ringar/brudbuketter jag visade min sambo innan jag bestämt mig, och alla fick kommentaren "den är fin". Jaha, nu blev det ju lättare att sålla bort något av alla alternativ... {#lang_emotions_wink}

Men tillbaka on topic: det är verkligen intressant hur man kan se åsikter uttrycka här ibland och hur bitska folk kan vara i tonen. Okej, jag kan väl erkänna att det händer att jag undrar "Men hur tänker människan? Med tårna?", men det innebär inte att jag måste skriva just så. Det går alltid att formulera sin åsikt på ett respektfullt sätt, eller om man nu omöjligen kan säga vad man har på hjärtat utan att idiotförklara någon - låt bli att göra inlägg i den tråden. Såklart det kan bli missförstånd av olyckliga formuleringar, men sånt går alltid att reda ut.

• CeKe

BlivandeFruPettersson skrev 2010-05-27 16:25:14 följande:
    Men tillbaka on topic: det är verkligen intressant hur man kan se åsikter uttrycka här ibland och hur bitska folk kan vara i tonen. Okej, jag kan väl erkänna att det händer att jag undrar "Men hur tänker människan? Med tårna?", men det innebär inte att jag måste skriva just så. Det går alltid att formulera sin åsikt på ett respektfullt sätt, eller om man nu omöjligen kan säga vad man har på hjärtat utan att idiotförklara någon - låt bli att göra inlägg i den tråden. Såklart det kan bli missförstånd av olyckliga formuleringar, men sånt går alltid att reda ut.

I like!

• minimis

anne på grönkulla skrev 2010-05-27 16:13:24 följande:
      Det finns en massa saker jag kan kommentera i det där som jag inte håller med om eller vill säga nåt om. Men grundpoängen är väl egentligen att om man är på ett forum så får man kanske tåla just att folk kommenterar det man lagt ut och sagt, på olika sätt. Det innebär inte en sågning av personen eller åsikten, bara att nån tycker annorlunda och vill att det också ska sägas i sammanhanget. Att säga till folk att skärpa sig för att de uttrycker en åsikt blir ju också ganska konstigt ch trist.

Återigen. Det handlar inte om att folk har olika åsikter utan att man slänger ur sig kommentarer som "du är så egoistisk och dum" etc.

Svar på tråden Moraltanter!!