Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Moraltanter!!

Jag håller med Duchess och Aleta ovan, varför är det vi som inte gillar t ex överlämning (som blev exemplet i den här diskussionen) som ska uppmanas att visa respekt? Förtjänar inte våra åsikter att bemötas med annat än utbrott om att man är en hårig rabiat feminist som ser världen i medeltida mörker, ungefär?

Jag tycker vi är flera som  försöker argumentera både respektfullt och sakligt om våra åsikter, men möts av sida upp och sida ner med "orka!" och "jag gör som jag vill" och "jag vill det för att det är fint". Jag skulle uppskatta jättemycket om någon kunde argumentera sakligt och utförligt FÖR brudöverlämning - det skulle iaf jag lära mig fantastiskt mycket av. Men det är visst svårt att sätta ord på och formulera argument för sina känslor... och då är det OK att slunga anklagelser om påhopp omkring sig.

• anne på grönkulla

Sen kan jag tycka att det inte finns ett egenvärde i att tycka lika. Jag tror inte att alla ska ändra sig av att lyssna på mig, men jag talar gärna till punkt för det. Bara för att jag inte heller ändrar mig efter att ha lyssnat så har jag inte nedvärderat personen som argumenterade. Jag måste inte gilla brudöverlämning, men jag lyssnar gärna på argument (sakligt framförda förklaringar) för också. En diskussion kan väl ha ett vörde för alla inblandade ändå, bara baserat på den ömsesidiga respekten för goda argument?

• anne på grönkulla

minimis skrev 2010-05-27 15:59:43 följande:
      Jag tycker det är jättesvårt att sätta ord på en magkänsla, vissa saker bara känns bättre än andra.

Ja, o det är väl också begripligt, men varför då kalla alla som inte delar den känslan och säger det för moraltanter?

• anne på grönkulla

minimis skrev 2010-05-27 16:07:04 följande:
    "Jag förstår inte varför folk inte kan få göra som de vill på sin egen bröllopsdag utan att folk ska sätta sig ner o hacka på dem!?Vi lever på 2010 talet och ska vara självständiga individer så låt oss också vara så!Sen om någon frågar om en åsikt, då kan man ju förklara sin åsikt, men alltför ofta ser jag det att gå till rena personangrepp, och det kan också ske utan att man bett om åsikt! Skärp er!" läs igen en gång till kanske, så behöver du kanske inte ta åt dig!

Det finns en massa saker jag kan kommentera i det där som jag inte håller med om eller vill säga nåt om. Men grundpoängen är väl egentligen att om man är på ett forum så får man kanske tåla just att folk kommenterar det man lagt ut och sagt, på olika sätt. Det innebär inte en sågning av personen eller åsikten, bara att nån tycker annorlunda och vill att det också ska sägas i sammanhanget. Att säga till folk att skärpa sig för att de uttrycker en åsikt blir ju också ganska konstigt ch trist.

Svar på tråden Moraltanter!!