• minimis

Moraltanter!!

Tycker det figurerar alldeles för många moraltanter här på forumet!
    Jag förstår inte varför folk inte kan få göra som de vill på sin egen bröllopsdag utan att folk ska sätta sig ner o hacka på dem!?
    Vi lever på 2010 talet och ska vara självständiga individer så låt oss också vara så!
    Sen om någon frågar om en åsikt, då kan man ju förklara sin åsikt, men alltför ofta ser jag det att gå till rena personangrepp, och det kan också ske utan att man bett om åsikt! Skärp er!

• Svar på tråden Moraltanter!!
  • Skuggan

minimis skrev 2010-05-26 14:02:08 följande:
     Lugna sig! Det är ett bröllop, inte grunden för barnuppfostran etc.

Hehe, kanske därför jag tycker att BT är så lungt. Som är van vid familjeliv. Herrgud barntritt och brudöverlämningtrådarna framstår som rena semestern om man jämför med amningstrådarna eller sömnmetodstrådarna där.

Fast jag håller med det du skriver. Perspektiv är inte så dumt ibland det borde alla prova. Å en viktig del i en debatt är ju just att tycka olika och kunna ta till sig det och framför på ett konstruktivt sätt. Ska jag vara ärlig så kan jag bli skitirriterad i vissa trådar ibland, men när jag loggar ut så har jag alltid lärt mig mest av de trådar där jag mött folk med helt andra inställningar till livet, universum och allting, typ.

• minimis

Skuggan skrev 2010-05-26 14:07:26 följande:
      Hehe, kanske därför jag tycker att BT är så lungt. Som är van vid familjeliv. Herrgud barntritt och brudöverlämningtrådarna framstår som rena semestern om man jämför med amningstrådarna eller sömnmetodstrådarna där. Fast jag håller med det du skriver. Perspektiv är inte så dumt ibland det borde alla prova. Å en viktig del i en debatt är ju just att tycka olika och kunna ta till sig det och framför på ett konstruktivt sätt. Ska jag vara ärlig så kan jag bli skitirriterad i vissa trådar ibland, men när jag loggar ut så har jag alltid lärt mig mest av de trådar där jag mött folk med helt andra inställningar till livet, universum och allting, typ.

Tur att jag inte hänger mer på familjeliv! haha
    Visst lär man sig en del och får reda på saker man inte visste om tidigare, och kanske inte brydde sig om heller!

• Andreas flicka

Och inte att förglömma - det är lätt att "bre på" när man inte behöver titta människan man tilltalar i ögonen...

• Burre Präst

Men är det fler än jag som har märkt en tendens att allt fler trådar är av typen "Nu undrar jag om man kan göra såhär men vill absolut inte höra några argument mot det"?

Eller är det bara jag som är en gnällig gammal gubbe?

• CeKe

Hålller med dig minimis i din trådstart!

På tal om det hörde jag en fin grej idag, som är värd att tänka på...

´"Du har alltid helt rätt utifrån din egen synvinkel, men tillsammans med andra har du bara delvis rätt, då alla här rätt utifrån sitt eget sätt att se det"

Såå, det svåra både här inne och IRL är ju att inse när man bara har delvis rätt och måste ta in andras "rätt" och tillsammans få en ny synvinkel! Och jag lovar, det är ju det som är det knepiga och det intressanta med att vara människa i en omgivning av anda människor

Tror många här inne behöver inse just det... att ens eget sätt att se på¨en viss sak är helt rätt utifrån en själv, men precis lika fel utifrån en annan och vara ödmjuk inför det.

Blev jag snurrig nu?

• minimis

CeKe skrev 2010-05-26 22:29:32 följande:
    Hålller med dig minimis i din trådstart! På tal om det hörde jag en fin grej idag, som är värd att tänka på...´"Du har alltid helt rätt utifrån din egen synvinkel, men tillsammans med andra har du bara delvis rätt, då alla här rätt utifrån sitt eget sätt att se det"Såå, det svåra både här inne och IRL är ju att inse när man bara har delvis rätt och måste ta in andras "rätt" och tillsammans få en ny synvinkel! Och jag lovar, det är ju det som är det knepiga och det intressanta med att vara människa i en omgivning av anda människor Tror många här inne behöver inse just det... att ens eget sätt att se på¨en viss sak är helt rätt utifrån en själv, men precis lika fel utifrån en annan och vara ödmjuk inför det.Blev jag snurrig nu?

Förstår precis vad du menar. Försöker verkligen respektera andras åsikter och tar gärna till mig det, men inte om det ska bli översitteri och påtvingat.

• minimis

Burre Präst skrev 2010-05-26 22:17:51 följande:
    Men är det fler än jag som har märkt en tendens att allt fler trådar är av typen "Nu undrar jag om man kan göra såhär men vill absolut inte höra några argument mot det"? Eller är det bara jag som är en gnällig gammal gubbe?

Jag vet faktiskt inte. Men det kanske beror på hur motargumenten skrivs?

• CeKe

ah nej, absolut inte... men om alla tänker på det och utgår från det, borde det inte utvecklas nåt översittari... lite filosofiskt och omöjligt att uppnå i verkligheten kanske, men en fin tanke att utgå från tycker jag...

Och det är ju därför vår juli-tråd är så härlig, Där gör sig ingen till moraltant, utan alla stöttar, blöttar och tycker på ett just och ödmjukt sätt, oavsett om man håller med varandra eller inte = I like!!

• Sebastiána
    CeKe skrev 2010-05-26 22:29:32 följande:
    Hålller med dig minimis i din trådstart! På tal om det hörde jag en fin grej idag, som är värd att tänka på...´"Du har alltid helt rätt utifrån din egen synvinkel, men tillsammans med andra har du bara delvis rätt, då alla här rätt utifrån sitt eget sätt att se det"Såå, det svåra både här inne och IRL är ju att inse när man bara har delvis rätt och måste ta in andras "rätt" och tillsammans få en ny synvinkel! Och jag lovar, det är ju det som är det knepiga och det intressanta med att vara människa i en omgivning av anda människor Tror många här inne behöver inse just det... att ens eget sätt att se på¨en viss sak är helt rätt utifrån en själv, men precis lika fel utifrån en annan och vara ödmjuk inför det.Blev jag snurrig nu?
    Mycket klokt! Något att tänka på.
  • Innie
    Burre Präst skrev 2010-05-26 22:17:51 följande:
    Men är det fler än jag som har märkt en tendens att allt fler trådar är av typen "Nu undrar jag om man kan göra såhär men vill absolut inte höra några argument mot det"? Eller är det bara jag som är en gnällig gammal gubbe?
    Haha, jag har nog hängt här för kort tid för att kunna säga något om utvecklingen, men jag tycker oaktat att det dyker upp påfallande många såna trådar. Om det sen verkligen är så eller om det är vi som är gamla och gnälliga (vilket jag mer än gärna är isf) låter jag vara osagt {#lang_emotions_laughing}

Till TS: Som det tidigare konstaterats här i tråden så är nog också min uppfattning att så länge man håller någon sorts hyfsad samtalston så får nog det mesta gå igenom. Det mesta ur bemärkelsen moraltanter, gnälliga gubbar och glädjedödare. Däremot inte inlägg vars enda syfte är att såra eller klanka ner, men jag betvivlar att man skulle lyckas kombinera det med en hyfsad samtalston ;)

Och ang. alkoholtråden - minns att jag läste den, förfärades över allt skrik och panik och klickade mej därifrån. Det mesta kan uppenbarligen gå till överdrift.

Svar på tråden Moraltanter!!