• minimis

Moraltanter!!

Tycker det figurerar alldeles för många moraltanter här på forumet!
    Jag förstår inte varför folk inte kan få göra som de vill på sin egen bröllopsdag utan att folk ska sätta sig ner o hacka på dem!?
    Vi lever på 2010 talet och ska vara självständiga individer så låt oss också vara så!
    Sen om någon frågar om en åsikt, då kan man ju förklara sin åsikt, men alltför ofta ser jag det att gå till rena personangrepp, och det kan också ske utan att man bett om åsikt! Skärp er!

• Svar på tråden Moraltanter!!
  • minimis

Sebastiána skrev 2010-05-27 09:34:39 följande:
    Kommer inte heller att lägga ut något. Jag fråga förts och främst min BM. Det viktigaste är att han och jag tycker att det är fint. Han har redan sagt att han tycker att jag ska ha halterneck för att jag passar bra i det säger han

Jag frågar om allt annat, men klänningen är hemlig för min BM så den har jag valt på eget bevåg, och det känns lite nervöst då jag alltid frågar honom i vanliga fall! Fast vad ska jag vara nervös för egentligen, såklart han kommer att tycka att jag är världens finaste!! :)

• Rufsas
    CeKe skrev 2010-05-26 23:00:56 följande:
      Mjo, ligger nog en del i det också, men i vissa trådar har jag upplevt att motargument bombarderas på en TS och att de som ger motargumenten inte själva är beredda på att ta in någon annan synvinkel än sin egen, vilket också är synd...
    Åh vad jag håller med dig!

Dessutom är det så att bara för att man inte tycker som en trådstartare har man inte mandat att kasta all sin skit på den. Vad hände med respekt gentemot andra människor. Självklart ska personer som undrar något bemötas med svar (oavsett om man håller med eller inte) men vilka attacker det kan bli ibland. Och då är jag inte ett dugg känslig.

Jag LOVAR alla här inne att kommunikationen är mer framgångsrik om du tänker på HUR du uttrycker dig. Detta gäller oavsett om man är trådstartare eller någon som svarar i en tråd.

• CeKe

Jaaa och även om ämnet handlar om brudöverlämning eller liknande och de med motargument har hört dåliga argument många gånger tidigare, förtjänar varje brud (eller brudgum för den delen) att bemötas med respekt.

Jag är rädd att om man blir bemött med påhopp eller brist på respekt i en sådan fråga (eller alla slags frågor) är chansen desto mindre att man tar åt sig motargumenten och begrundar dem... 

Om de som här på formumet har gått in för att se till att alla håller med dem om argumant mot brudöverlämning eller vad det nu kan va, går in för att nyfiket utforska varje person som ställer frågan och med respekt lyssnar och berättar om sina egna argument, så är nog chansen mycket större att deras åsikter tas emot och begrundas på ett vettigt sätt...

Bara ett tips... Bästa sättet att själv ändra sin åsikt eller attityd, är att själv få komma fram till åsikten utifrån att få respektfulla frågor som handlar om sina egna värderingar etc. Dvs att själv få problematisera sina tankar, värderingar och attityder med hjälp av någon som visar en respekt och ställer frågor som man själv får begrunda.. INTE att någon pådyvlar en något eller försöker hamra in en åsikt genom påhopp eller liknande.

• Duchess

CeKe skrev 2010-05-27 12:56:58 följande:
    Jaaa och även om ämnet handlar om brudöverlämning eller liknande och de med motargument har hört dåliga argument många gånger tidigare, förtjänar varje brud (eller brudgum för den delen) att bemötas med respekt.Jag är rädd att om man blir bemött med påhopp eller brist på respekt i en sådan fråga (eller alla slags frågor) är chansen desto mindre att man tar åt sig motargumenten och begrundar dem... Om de som här på formumet har gått in för att se till att alla håller med dem om argumant mot brudöverlämning eller vad det nu kan va, går in för att nyfiket utforska varje person som ställer frågan och med respekt lyssnar och berättar om sina egna argument, så är nog chansen mycket större att deras åsikter tas emot och begrundas på ett vettigt sätt...Bara ett tips... Bästa sättet att själv ändra sin åsikt eller attityd, är att själv få komma fram till åsikten utifrån att få respektfulla frågor som handlar om sina egna värderingar etc. Dvs att själv få problematisera sina tankar, värderingar och attityder med hjälp av någon som visar en respekt och ställer frågor som man själv får begrunda.. INTE att någon pådyvlar en något eller försöker hamra in en åsikt genom påhopp eller liknande.

Du skriver som om detta gäller bara oss som är emot brudöverlämning. Det är VI som inte lyssnar, kör över, är okänsliga, respeklösa osv. Jag håller inte med om det.

• CeKe

Nja det var inte riktigt så jag menade, det var ett exempel, men det är ett exempel på trådar som enligt mig ofta går liite överstyr. Åt båda håll dock!

Hur som, oavsett ämne eller ståndpunkt, så är det inte värst verkningsfullt att försöka pådyvla andra ens egen ståndpunkt...

• mrsJR

Jag tycker snarare att det finns alldeles för många som inte kan står för vad de tycker och som tassar runt på tå för att inte stöta sig med någon. Är så många inlägg där folk avslutar med "men man får göra som man vill" bara för att inte riskera att trampa någon på tårna. Jag tycker man ska stå upp för sin åsikt och inte ursäkta sig hela tiden, likaså måste man lära sig att acceptera att andra tycker olika. Frågar man vad andra tycker om något så måste man vara beredd på att få höra det också. Sen måste man inte ta allt så himla personligt, bara för att man tycker olika om en viss sak betyder inte det att man tycker illa om varandra. Alla kan inte vara överens och vara bästa vänner hela tiden!

• Duchess

CeKe skrev 2010-05-27 13:12:49 följande:
    Nja det var inte riktigt så jag menade, det var ett exempel, men det är ett exempel på trådar som enligt mig ofta går liite överstyr. Åt båda håll dock!Hur som, oavsett ämne eller ståndpunkt, så är det inte värst verkningsfullt att försöka pådyvla andra ens egen ståndpunkt...

Du använder ett intressant ord, nämligen pådyvla. Jag tycker inte heller att man ska göra det. Däremot tycker jag att det är naturligt för att man försöker argumentera för sin sak. Kanske uppfattas argumentation ibland som pådyvling? Och var går gränsen mellan dem båda?

• minimis

Duchess skrev 2010-05-27 13:16:42 följande:
      Du använder ett intressant ord, nämligen pådyvla. Jag tycker inte heller att man ska göra det. Däremot tycker jag att det är naturligt för att man försöker argumentera för sin sak. Kanske uppfattas argumentation ibland som pådyvling? Och var går gränsen mellan dem båda?

Jo men vissa går verkligen överstyr, när man börjar kalla sin motpart för egoist etc så tycker jag att det går för långt! Argumentation kan väl de flesta ta, men när det börjar bli personligt som sagt så går det för långt.

• Aleta
    CeKe skrev 2010-05-27 12:56:58 följande:
    Jaaa och även om ämnet handlar om brudöverlämning eller liknande och de med motargument har hört dåliga argument många gånger tidigare, förtjänar varje brud (eller brudgum för den delen) att bemötas med respekt.Jag är rädd att om man blir bemött med påhopp eller brist på respekt i en sådan fråga (eller alla slags frågor) är chansen desto mindre att man tar åt sig motargumenten och begrundar dem... Om de som här på formumet har gått in för att se till att alla håller med dem om argumant mot brudöverlämning eller vad det nu kan va, går in för att nyfiket utforska varje person som ställer frågan och med respekt lyssnar och berättar om sina egna argument, så är nog chansen mycket större att deras åsikter tas emot och begrundas på ett vettigt sätt...Bara ett tips... Bästa sättet att själv ändra sin åsikt eller attityd, är att själv få komma fram till åsikten utifrån att få respektfulla frågor som handlar om sina egna värderingar etc. Dvs att själv få problematisera sina tankar, värderingar och attityder med hjälp av någon som visar en respekt och ställer frågor som man själv får begrunda.. INTE att någon pådyvlar en något eller försöker hamra in en åsikt genom påhopp eller liknande.
    Lustigt nog så försöker jag så gott jag kan göra på det sätt du beskriver, men hur väl jag än formulerar mig så får jag oftast inga genuina tankar och motargument. Det hör tyvärr till ovanligheten. Mycket oftare är kommentarerna av typen: "MEN ORKA!" "LÄGG NER" "Du är gammaldags och mossig" "Var och en gör som dom själva vill!"

Ändå så tycker jag att det är så viktigt att höja medvetenheten om jämställdhet att jag biter ihop och fortsätter.

• Duchess

minimis skrev 2010-05-27 13:21:16 följande:
      Jo men vissa går verkligen överstyr, när man börjar kalla sin motpart för egoist etc så tycker jag att det går för långt! Argumentation kan väl de flesta ta, men när det börjar bli personligt som sagt så går det för långt.

Jag håller med dig om principen. Samtidigt är det ibland en hårfin avvägning.

Om jag t ex skriver "Jag tycker att det är egoistiskt att inte låta barn få vara med på bröllop" - menar jag då att alla individer som väljer barnfritt är egoister, eller menar jag att själva principen är egoistisk?

Svar på tråden Moraltanter!!