Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Moraltanter!!

Tyvärr så upplever jag istället att många blir väldigt lättstötta när de inte kommer på bra motargument, då skriker man gärna att man har blivit påhoppad istället för att komma med något vettigt.

• Aleta
    minimis skrev 2010-05-26 23:16:12 följande:
      Det här med utbildning kan jag hålla med om, att det gör skillnad i debatten. Men det intressanta (om jag ska börja analysera din skrift) är att du skriver att "försvara sina åsikter i tal och skrift" - ni har inte fått lära er att lyssna och kanske kunna ta till er lite av motargumenten också? Nu lät det otrevligare än vad det var menat, men jag är en enkel människa med gymnasiebakgrund, så jag är inte en av dem som är duktig på att uttrycka mig!
    Jag har lärt mig massor här på BT och jag lär mig hela tiden. Det du skriver lär jag mig också av oavsett om jag håller med eller inte.

Det skulle vara en trist värld om alla tyckte likadant.

• Aleta
    CeKe skrev 2010-05-27 12:56:58 följande:
    Jaaa och även om ämnet handlar om brudöverlämning eller liknande och de med motargument har hört dåliga argument många gånger tidigare, förtjänar varje brud (eller brudgum för den delen) att bemötas med respekt.Jag är rädd att om man blir bemött med påhopp eller brist på respekt i en sådan fråga (eller alla slags frågor) är chansen desto mindre att man tar åt sig motargumenten och begrundar dem... Om de som här på formumet har gått in för att se till att alla håller med dem om argumant mot brudöverlämning eller vad det nu kan va, går in för att nyfiket utforska varje person som ställer frågan och med respekt lyssnar och berättar om sina egna argument, så är nog chansen mycket större att deras åsikter tas emot och begrundas på ett vettigt sätt...Bara ett tips... Bästa sättet att själv ändra sin åsikt eller attityd, är att själv få komma fram till åsikten utifrån att få respektfulla frågor som handlar om sina egna värderingar etc. Dvs att själv få problematisera sina tankar, värderingar och attityder med hjälp av någon som visar en respekt och ställer frågor som man själv får begrunda.. INTE att någon pådyvlar en något eller försöker hamra in en åsikt genom påhopp eller liknande.
    Lustigt nog så försöker jag så gott jag kan göra på det sätt du beskriver, men hur väl jag än formulerar mig så får jag oftast inga genuina tankar och motargument. Det hör tyvärr till ovanligheten. Mycket oftare är kommentarerna av typen: "MEN ORKA!" "LÄGG NER" "Du är gammaldags och mossig" "Var och en gör som dom själva vill!"

Ändå så tycker jag att det är så viktigt att höja medvetenheten om jämställdhet att jag biter ihop och fortsätter.

• Aleta
    CeKe skrev 2010-05-27 13:36:58 följande:
      Frågan är ju också vem som har företräde på att tycka att ett argument är bra eller inte... Men börjar ena parten skriva saker som "orka", "du är mossig" etc, så har den parten gått över till personangrepp, vilket ju inte är ok. Jag håller med dig om att det är viktigt att höja medvetenheten om jämställdhet etc och tror även att många faktiskt inte har en aning om vad t.ex. brudöverlämning står för innan de kommer hit till BT och läser trådarna. Jag var en av dem Men jag tror även att det, som jag skrev tidigare, går att föra fram budskapet på ett mer öppet sätt med öppna frågor kring värderingar etc (inte ledande frågor, varför-frågor eller slutna kommentarer) som kanske inte handlar direkt om saken att göra, men som får personen att fundera över saker och ting. Äsch, inte vet jag
    Det är svårt. Jag har lärt mig mycket av de som vill ha brudöverlämning och faktiskt tar sig tid att fundera och tänka igenom sin ståndpunkt. De har inte övertygat mig om att det är bra, men de har fått mig att förstå hur man tänker och varför man väljer det. 

Sedan tycker jag att det är viktigt att få chansen att känna till en så laddad symbol innan man genomför den. Informerade beslut är alltid bäst. Då får man inga obehagliga överraskningar efteråt.

Svar på tråden Moraltanter!!