• minimis

Moraltanter!!

Tycker det figurerar alldeles för många moraltanter här på forumet!
    Jag förstår inte varför folk inte kan få göra som de vill på sin egen bröllopsdag utan att folk ska sätta sig ner o hacka på dem!?
    Vi lever på 2010 talet och ska vara självständiga individer så låt oss också vara så!
    Sen om någon frågar om en åsikt, då kan man ju förklara sin åsikt, men alltför ofta ser jag det att gå till rena personangrepp, och det kan också ske utan att man bett om åsikt! Skärp er!

• Svar på tråden Moraltanter!!
  • Aleta

Tyvärr så upplever jag istället att många blir väldigt lättstötta när de inte kommer på bra motargument, då skriker man gärna att man har blivit påhoppad istället för att komma med något vettigt.

• CeKe

Jag tror att en del trådar som heter "måste vi", "kan jag" etc har sitt syfte de med.. De som startar sådana trådar funderar uppenbarligen på nåt och har kanske rätt ofta en ståndpunkt... även om de själva kanske inte är så säkra på den innan de hör andras kommentarer och tankar. Tror även att det i sådana lägen är lätt att den man själv argumenterar mot är sig själv mer än de som skriver vad de tycker och tänker. Förstår ni vad jag menar? Gör det nog knappt själv. hehe

Suck, känner mig mer än vanligt flummig och filosofisk ikväll.. kan ha nåt att göra med en begynnande feber och dum förkylning

• CeKe

Aleta skrev 2010-05-26 22:55:54 följande:
    Tyvärr så upplever jag istället att många blir väldigt lättstötta när de inte kommer på bra motargument, då skriker man gärna att man har blivit påhoppad istället för att komma med något vettigt.

Mjo, ligger nog en del i det också, men i vissa trådar har jag upplevt att motargument bombarderas på en TS och att de som ger motargumenten inte själva är beredda på att ta in någon annan synvinkel än sin egen, vilket också är synd...

• Duchess
    Aleta skrev 2010-05-26 22:55:54 följande:
    Ja, det är jobbigt när man känner att man saknar argument. 

För övrigt spanar jag på att en längre universitetsutbildning, där man vänjer sig vid debatter och att försvara sina åsikter både i tal och skrift, gör att man har ribban högre för vad man tål. Det betyder inte att man har mer rätt alla gånger, men man är mer van vid debatter i högt tonläge och att inte ta sådana personligt. 

• minimis

CeKe skrev 2010-05-26 23:00:56 följande:
      Mjo, ligger nog en del i det också, men i vissa trådar har jag upplevt att motargument bombarderas på en TS och att de som ger motargumenten inte själva är beredda på att ta in någon annan synvinkel än sin egen, vilket också är synd...

Precis min åsikt! CeKe du kan verkligen sätta ord på vad jag känner!!

• minimis

Duchess skrev 2010-05-26 23:03:21 följande:
    Ja, det är jobbigt när man känner att man saknar argument.  För övrigt spanar jag på att en längre universitetsutbildning, där man vänjer sig vid debatter och att försvara sina åsikter både i tal och skrift, gör att man har ribban högre för vad man tål. Det betyder inte att man har mer rätt alla gånger, men man är mer van vid debatter i högt tonläge och att inte ta sådana personligt. 

Det här med utbildning kan jag hålla med om, att det gör skillnad i debatten. Men det intressanta (om jag ska börja analysera din skrift) är att du skriver att "försvara sina åsikter i tal och skrift" - ni har inte fått lära er att lyssna och kanske kunna ta till er lite av motargumenten också? Nu lät det otrevligare än vad det var menat, men jag är en enkel människa med gymnasiebakgrund, så jag är inte en av dem som är duktig på att uttrycka mig!

• Duchess
    minimis skrev 2010-05-26 23:16:12 följande:
      Det här med utbildning kan jag hålla med om, att det gör skillnad i debatten. Men det intressanta (om jag ska börja analysera din skrift) är att du skriver att "försvara sina åsikter i tal och skrift" - ni har inte fått lära er att lyssna och kanske kunna ta till er lite av motargumenten också? Nu lät det otrevligare än vad det var menat, men jag är en enkel människa med gymnasiebakgrund, så jag är inte en av dem som är duktig på att uttrycka mig!
    Såklart att man får lära sig att både lyssna och analysera motargument. Men om man själv har tänkt över sin ståndpunkt och diskuterat den med andra i många år, så har man ofta hört alla motargumenten flera gånger tidigare. 

Om jag t ex har debatterat brudöverlämning i många år så är det svårt att verka entusiastisk varje gång någon skriver: 

a) "Men för mig betyder det inte det som du säger att det betydde nån gång på stenåldern"

b) "Jag skulle väl kunna gå in med mamma, men lilla papsen och jag har ett speciellt förhållande"

c) "Nej, min m2b har sån scenskräck att han inte vill att någon ska titta på honom i onödan, så han vill vänta där framme" (Dylik scenskräck verkar inga fäder ha, för övrigt)

d) "Jag borde väl få göra som jag vill när jag gifter mig - det är ju min dag! Kyrkan har väl inget att göra med hur jag vill gå in i kyrkan!!"

e) Någon kombination av ovanstående varianter.

Jag (och många fler här) har hört alla de argumenten i många år nu. För mig håller de inte. Rent generellt sett anser jag inte att personliga känslomässiga åsikter är giltiga generella argument i en diskussion. Det gäller inte bara brudöverlämning, utan i alla sammanhang. 

• minimis

Duchess skrev 2010-05-26 23:24:23 följande:
    Såklart att man får lära sig att både lyssna och analysera motargument. Men om man själv har tänkt över sin ståndpunkt och diskuterat den med andra i många år, så har man ofta hört alla motargumenten flera gånger tidigare.  Om jag t ex har debatterat brudöverlämning i många år så är det svårt att verka entusiastisk varje gång någon skriver:  a) "Men för mig betyder det inte det som du säger att det betydde nån gång på stenåldern" b) "Jag skulle väl kunna gå in med mamma, men lilla papsen och jag har ett speciellt förhållande" c) "Nej, min m2b har sån scenskräck att han inte vill att någon ska titta på honom i onödan, så han vill vänta där framme" (Dylik scenskräck verkar inga fäder ha, för övrigt) d) "Jag borde väl få göra som jag vill när jag gifter mig - det är ju min dag! Kyrkan har väl inget att göra med hur jag vill gå in i kyrkan!!" e) Någon kombination av ovanstående varianter. Jag (och många fler här) har hört alla de argumenten i många år nu. För mig håller de inte. Rent generellt sett anser jag inte att personliga känslomässiga åsikter är giltiga generella argument i en diskussion. Det gäller inte bara brudöverlämning, utan i alla sammanhang. 

OK :)

• Aleta
    minimis skrev 2010-05-26 23:16:12 följande:
    Jag har lärt mig massor här på BT och jag lär mig hela tiden. Det du skriver lär jag mig också av oavsett om jag håller med eller inte.

Det skulle vara en trist värld om alla tyckte likadant.

• Burre Präst
    CeKe skrev 2010-05-26 22:57:49 följande:
    Jag tror att en del trådar som heter "måste vi", "kan jag" etc har sitt syfte de med.. De som startar sådana trådar funderar uppenbarligen på nåt och har kanske rätt ofta en ståndpunkt... även om de själva kanske inte är så säkra på den innan de hör andras kommentarer och tankar. Tror även att det i sådana lägen är lätt att den man själv argumenterar mot är sig själv mer än de som skriver vad de tycker och tänker. Förstår ni vad jag menar? Gör det nog knappt själv. heheSuck, känner mig mer än vanligt flummig och filosofisk ikväll.. kan ha nåt att göra med en begynnande feber och dum förkylning
    Jag tror du har alldelels rätt.

Sen har man ju lärt sig efter att ha hängt här ett tag att vissa ämnen är mer brännbara än andra; jag tror inte att färgen på elementöverdragen är lika kritiska som mängden alkohol eller barnfritt på festen.

Men det är naturlitgvis viktigt som skribent att mycket noga tänka över sitt ordval; eftersom tonfall och liknande bara finns i den läsandes fantasi så kan även harmlösa texter lätt upfattas som påhopp.

Svar på tråden Moraltanter!!