minimis skrev 2010-05-26 23:16:12 följande:
Det här med utbildning kan jag hålla med om, att det gör skillnad i debatten. Men det intressanta (om jag ska börja analysera din skrift) är att du skriver att "försvara sina åsikter i tal och skrift" - ni har inte fått lära er att lyssna och kanske kunna ta till er lite av motargumenten också? Nu lät det otrevligare än vad det var menat, men jag är en enkel människa med gymnasiebakgrund, så jag är inte en av dem som är duktig på att uttrycka mig!
Såklart att man får lära sig att både lyssna och analysera motargument. Men om man själv har tänkt över sin ståndpunkt och diskuterat den med andra i många år, så har man ofta hört alla motargumenten flera gånger tidigare.
Om jag t ex har debatterat brudöverlämning i många år så är det svårt att verka entusiastisk varje gång någon skriver:
a) "Men för mig betyder det inte det som du säger att det betydde nån gång på stenåldern"
b) "Jag skulle väl kunna gå in med mamma, men lilla papsen och jag har ett speciellt förhållande"
c) "Nej, min m2b har sån scenskräck att han inte vill att någon ska titta på honom i onödan, så han vill vänta där framme" (Dylik scenskräck verkar inga fäder ha, för övrigt)
d) "Jag borde väl få göra som jag vill när jag gifter mig - det är ju min dag! Kyrkan har väl inget att göra med hur jag vill gå in i kyrkan!!"
e) Någon kombination av ovanstående varianter.
Jag (och många fler här) har hört alla de argumenten i många år nu. För mig håller de inte. Rent generellt sett anser jag inte att personliga känslomässiga åsikter är giltiga generella argument i en diskussion. Det gäller inte bara brudöverlämning, utan i alla sammanhang.