Inlägg från: minimis |Visa alla inlägg
  • minimis

Moraltanter!!

Tycker det figurerar alldeles för många moraltanter här på forumet!
    Jag förstår inte varför folk inte kan få göra som de vill på sin egen bröllopsdag utan att folk ska sätta sig ner o hacka på dem!?
    Vi lever på 2010 talet och ska vara självständiga individer så låt oss också vara så!
    Sen om någon frågar om en åsikt, då kan man ju förklara sin åsikt, men alltför ofta ser jag det att gå till rena personangrepp, och det kan också ske utan att man bett om åsikt! Skärp er!

• Svar på tråden Moraltanter!!
  • minimis

Sebastiána skrev 2010-05-26 11:28:06 följande:
    Ibland är det bra att bry sig om sin omgivning och inte vara så egoistisk. Javisst det är ER dag (även om många brudar tycker att det är MIN dag), men för den skull kan man väl ta hänsyn till andra? Varför bli ovän med sin barndomsvän som man valt till tärna för att hon inte fattar att hon MÅSTE köpa en lila klänning i rätt nyans så att hon matschar färgtemat? "Sköt dig själv och skit i andra" är inte helt rätt på bröllop. De slutgiltiga besluten om hur man ska ha sitt bröllop ska vara upp till brudparet. Vänner och bekanta kan komma med goda råd, men man behöver givetvis inte lyssna på dessa.

Men det kan jag hålla med om, att det inte är ok att KRÄVA att andra ska lägga pengar och energi på saker och ting kring brölloper (eller annars heller för den delen).
    Jag menar beslut och tankar kring detaljer som brudparet själva betalar för och ordnar. Då behöver ju ingen annan bry sig.
    Men jag måste bara berätta om en blivande brud som nyligen hade sagt till en gäst "du behöver ju inte direkt ha en klänning från vero moda", och såna kommentarer får även mig att braxna till. Bridezillas är inget i min smak!

• minimis

Skuggan skrev 2010-05-26 11:39:45 följande:
    Jag håller med dig ifrågan om personangrepp, sådana hör inte hemma någonstans. I övrigt så är ju bröllopstorget ett diskussionsforum och vad gör man annars på ett sådant om man inte vill diskutera saker? Man kan inte lägga upp en fråga och bara förvänta sig svar från personer som tycker precis som en själv. Om jag lägger upp en fråga om "kan jag ha den här klänningen?" då vill jag ju ha ärliga svar, hellre en dissning på bröllopstorget än att jag tar på mig en klänning på mitt bröllop som jag ser ut som en fet säl i. Men, självklart ska man diskutera utan personangrepp, frågan är bara hur man definierar personangrepp för man har inte gått över gränsen bara för att man inte håller med TS.  Å en fråga på bröllopstorget tolkar jag alltid som en förfrågan efter andras åsikter. Börjar man däremot ta till generaliseringar som inte är tillämpbara eller lägga ord i munnen på varandra så börjar det vara lite fult tycker jag. (Fast det kanske inte var den typen av diskussioner du menade)

Jag håller alltså med dig :)

• minimis

Jag kan nämna att på en tråd blev jag rent ut sagt påhoppad för att vi köpt så mycket alkohol till vårt bröllop. Och då förklarade jag flera gånger att det inte skulle vara ett fyllekalas utan vi tog i med råge så vet vi att det räcker, samt så är det bra att ha lite hemma under semestern och annasr med för den delen. Men det gick liksom inte in i huvudet på folk, och som sen ursäktar sig med att de inte hunnit läsa igenom tidigare inlägg etc och att man får räkna med sånt när man skriver på forum. Och jag tycker inte alls att man ska bli påhoppad för såna rent ut sagt skitgrejer, vill vi ha 100 l sprit eller ingen alls på vårt bröllop, så är det ju helt och hållet vår ensak!

• minimis

Jag menar inte enbart den tråden, fast det blev ju helt sjukt med uppståndelse kring vår alkoholmängd!
    Och det är som sagt inte vad man skriver, utan hur man skriver det som är viktigt för jag som läsare uppfattar det. Men sen är det också att en del verkligen ska proppa på en sina åsikter och tycker man inte som dem så är man typ dum i huvudet och förstör halva världen på ett ungefär. Lugna sig! Det är ett bröllop, inte grunden för barnuppfostran etc.

• minimis

Skuggan skrev 2010-05-26 14:07:26 följande:
      Hehe, kanske därför jag tycker att BT är så lungt. Som är van vid familjeliv. Herrgud barntritt och brudöverlämningtrådarna framstår som rena semestern om man jämför med amningstrådarna eller sömnmetodstrådarna där. Fast jag håller med det du skriver. Perspektiv är inte så dumt ibland det borde alla prova. Å en viktig del i en debatt är ju just att tycka olika och kunna ta till sig det och framför på ett konstruktivt sätt. Ska jag vara ärlig så kan jag bli skitirriterad i vissa trådar ibland, men när jag loggar ut så har jag alltid lärt mig mest av de trådar där jag mött folk med helt andra inställningar till livet, universum och allting, typ.

Tur att jag inte hänger mer på familjeliv! haha
    Visst lär man sig en del och får reda på saker man inte visste om tidigare, och kanske inte brydde sig om heller!

• minimis

CeKe skrev 2010-05-26 22:29:32 följande:
    Hålller med dig minimis i din trådstart! På tal om det hörde jag en fin grej idag, som är värd att tänka på...´"Du har alltid helt rätt utifrån din egen synvinkel, men tillsammans med andra har du bara delvis rätt, då alla här rätt utifrån sitt eget sätt att se det"Såå, det svåra både här inne och IRL är ju att inse när man bara har delvis rätt och måste ta in andras "rätt" och tillsammans få en ny synvinkel! Och jag lovar, det är ju det som är det knepiga och det intressanta med att vara människa i en omgivning av anda människor Tror många här inne behöver inse just det... att ens eget sätt att se på¨en viss sak är helt rätt utifrån en själv, men precis lika fel utifrån en annan och vara ödmjuk inför det.Blev jag snurrig nu?

Förstår precis vad du menar. Försöker verkligen respektera andras åsikter och tar gärna till mig det, men inte om det ska bli översitteri och påtvingat.

• minimis

Burre Präst skrev 2010-05-26 22:17:51 följande:
    Men är det fler än jag som har märkt en tendens att allt fler trådar är av typen "Nu undrar jag om man kan göra såhär men vill absolut inte höra några argument mot det"? Eller är det bara jag som är en gnällig gammal gubbe?

Jag vet faktiskt inte. Men det kanske beror på hur motargumenten skrivs?

• minimis

CeKe skrev 2010-05-26 23:00:56 följande:
      Mjo, ligger nog en del i det också, men i vissa trådar har jag upplevt att motargument bombarderas på en TS och att de som ger motargumenten inte själva är beredda på att ta in någon annan synvinkel än sin egen, vilket också är synd...

Precis min åsikt! CeKe du kan verkligen sätta ord på vad jag känner!!

• minimis

Duchess skrev 2010-05-26 23:03:21 följande:
    Ja, det är jobbigt när man känner att man saknar argument.  För övrigt spanar jag på att en längre universitetsutbildning, där man vänjer sig vid debatter och att försvara sina åsikter både i tal och skrift, gör att man har ribban högre för vad man tål. Det betyder inte att man har mer rätt alla gånger, men man är mer van vid debatter i högt tonläge och att inte ta sådana personligt. 

Det här med utbildning kan jag hålla med om, att det gör skillnad i debatten. Men det intressanta (om jag ska börja analysera din skrift) är att du skriver att "försvara sina åsikter i tal och skrift" - ni har inte fått lära er att lyssna och kanske kunna ta till er lite av motargumenten också? Nu lät det otrevligare än vad det var menat, men jag är en enkel människa med gymnasiebakgrund, så jag är inte en av dem som är duktig på att uttrycka mig!

• minimis

Duchess skrev 2010-05-26 23:24:23 följande:
    Såklart att man får lära sig att både lyssna och analysera motargument. Men om man själv har tänkt över sin ståndpunkt och diskuterat den med andra i många år, så har man ofta hört alla motargumenten flera gånger tidigare.  Om jag t ex har debatterat brudöverlämning i många år så är det svårt att verka entusiastisk varje gång någon skriver:  a) "Men för mig betyder det inte det som du säger att det betydde nån gång på stenåldern" b) "Jag skulle väl kunna gå in med mamma, men lilla papsen och jag har ett speciellt förhållande" c) "Nej, min m2b har sån scenskräck att han inte vill att någon ska titta på honom i onödan, så han vill vänta där framme" (Dylik scenskräck verkar inga fäder ha, för övrigt) d) "Jag borde väl få göra som jag vill när jag gifter mig - det är ju min dag! Kyrkan har väl inget att göra med hur jag vill gå in i kyrkan!!" e) Någon kombination av ovanstående varianter. Jag (och många fler här) har hört alla de argumenten i många år nu. För mig håller de inte. Rent generellt sett anser jag inte att personliga känslomässiga åsikter är giltiga generella argument i en diskussion. Det gäller inte bara brudöverlämning, utan i alla sammanhang. 

OK :)

• minimis

Duchess skrev 2010-05-27 09:23:25 följande:
      Att du klarar av ärliga svar har jag nog listat ut efter att ha läst annat du skrivit Men jag tror ändå att det kan vara bra att förtydliga sådant. Allra värst tycker jag att det är när någon t ex lägger ut en bild på en ring och skriver "Åh, min drömring har just kommit från Albrekts guld! Visst är den jättesnygg?" Tja, vad ska man då göra om man tycker att det ser ut som något som kidsen brukar få i 5-kronorsautomater eller hitta i ett Kinderägg? Det finns bara två alternativ: säga at den är fin (och ljuga) eller inte säga något alls.

Jag lägger inte ut bilder på mina grejer för jag vet att alla har olika smak och jag vill inte bry mig om vad andra tycker, det ska vara som jag tycker är snyggt, inte vad "jokkmokksolle" tycker om! Iofs lade jag ut mina skor igår, men jag frågade inte nån åsikt heller utan skulle bara visa dem, är det nån som ogillar dem så får dom göra det :) Jag ser skiträliga grejer här på BT men jag håller tyst, så länge man inte bett om min åsikt! Vet bruden vad hon vill ha så ska inte jag vara den som trycker ner henne!
    Oj vad jag yrar men jag hoppas ni förstår vad jag menar :)

• minimis

Sebastiána skrev 2010-05-27 09:34:39 följande:
    Kommer inte heller att lägga ut något. Jag fråga förts och främst min BM. Det viktigaste är att han och jag tycker att det är fint. Han har redan sagt att han tycker att jag ska ha halterneck för att jag passar bra i det säger han

Jag frågar om allt annat, men klänningen är hemlig för min BM så den har jag valt på eget bevåg, och det känns lite nervöst då jag alltid frågar honom i vanliga fall! Fast vad ska jag vara nervös för egentligen, såklart han kommer att tycka att jag är världens finaste!! :)

• minimis

Duchess skrev 2010-05-27 13:16:42 följande:
      Du använder ett intressant ord, nämligen pådyvla. Jag tycker inte heller att man ska göra det. Däremot tycker jag att det är naturligt för att man försöker argumentera för sin sak. Kanske uppfattas argumentation ibland som pådyvling? Och var går gränsen mellan dem båda?

Jo men vissa går verkligen överstyr, när man börjar kalla sin motpart för egoist etc så tycker jag att det går för långt! Argumentation kan väl de flesta ta, men när det börjar bli personligt som sagt så går det för långt.

• minimis

CeKe skrev 2010-05-27 13:28:46 följande:
      Det där är spännande Hårfin gräns, antar jag. Jag tänker att det är när två eller fler personer egentligen inte lyssnar på varandras åsikter eller argument, så länge de inte håller med de egna argumenten och därigenom om och om igen med i stort sett samma ord eller meningar tills motparten inte längre orkar säga emot. Som en meningslös "sista-ordet-lek". Att "pådyvla" är väl för mig även att försöka övertyga den andre om att en själv har rätt och inte vara beredd på att lyssna in motparten och tillsammans komma till en gemensam förståelse kring ett fenomen.För mig är en diskussion av det slaget ganske meningslös för då är det inte längre en diskussion. MEN tyvärr är jag ju inge bättre än andra på det där, men jag försöker tänka på det

BRA skrivet!!

• minimis

Duchess skrev 2010-05-27 13:23:33 följande:
      Jag håller med dig om principen. Samtidigt är det ibland en hårfin avvägning. Om jag t ex skriver "Jag tycker att det är egoistiskt att inte låta barn få vara med på bröllop" - menar jag då att alla individer som väljer barnfritt är egoister, eller menar jag att själva principen är egoistisk?

Mmm, det tåls att tänkas på!! Jag måste ta mig en funderare på det :)

• minimis

anne på grönkulla skrev 2010-05-27 15:56:24 följande:
    Jag håller med Duchess och Aleta ovan, varför är det vi som inte gillar t ex överlämning (som blev exemplet i den här diskussionen) som ska uppmanas att visa respekt? Förtjänar inte våra åsikter att bemötas med annat än utbrott om att man är en hårig rabiat feminist som ser världen i medeltida mörker, ungefär?Jag tycker vi är flera som  försöker argumentera både respektfullt och sakligt om våra åsikter, men möts av sida upp och sida ner med "orka!" och "jag gör som jag vill" och "jag vill det för att det är fint". Jag skulle uppskatta jättemycket om någon kunde argumentera sakligt och utförligt FÖR brudöverlämning - det skulle iaf jag lära mig fantastiskt mycket av. Men det är visst svårt att sätta ord på och formulera argument för sina känslor... och då är det OK att slunga anklagelser om påhopp omkring sig.

Jag tycker det är jättesvårt att sätta ord på en magkänsla, vissa saker bara känns bättre än andra.

• minimis

anne på grönkulla skrev 2010-05-27 16:03:29 följande:
      Ja, o det är väl också begripligt, men varför då kalla alla som inte delar den känslan och säger det för moraltanter?

Nu har du nog missförstått vad jag menade. Men hinner inte formulera mig mer nu då dottern just vaknade riktigt arg :)

• minimis

"Jag förstår inte varför folk inte kan få göra som de vill på sin egen bröllopsdag utan att folk ska sätta sig ner o hacka på dem!?
    Vi lever på 2010 talet och ska vara självständiga individer så låt oss också vara så!
    Sen om någon frågar om en åsikt, då kan man ju förklara sin åsikt, men alltför ofta ser jag det att gå till rena personangrepp, och det kan också ske utan att man bett om åsikt! Skärp er!" läs igen en gång till kanske, så behöver du kanske inte ta åt dig!

• minimis

anne på grönkulla skrev 2010-05-27 16:13:24 följande:
      Det finns en massa saker jag kan kommentera i det där som jag inte håller med om eller vill säga nåt om. Men grundpoängen är väl egentligen att om man är på ett forum så får man kanske tåla just att folk kommenterar det man lagt ut och sagt, på olika sätt. Det innebär inte en sågning av personen eller åsikten, bara att nån tycker annorlunda och vill att det också ska sägas i sammanhanget. Att säga till folk att skärpa sig för att de uttrycker en åsikt blir ju också ganska konstigt ch trist.

Återigen. Det handlar inte om att folk har olika åsikter utan att man slänger ur sig kommentarer som "du är så egoistisk och dum" etc.

Svar på tråden Moraltanter!!