Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Moraltanter!!

Sebastiána skrev 2010-05-26 11:28:06 följande:
    Ibland är det bra att bry sig om sin omgivning och inte vara så egoistisk. Javisst det är ER dag (även om många brudar tycker att det är MIN dag), men för den skull kan man väl ta hänsyn till andra? Varför bli ovän med sin barndomsvän som man valt till tärna för att hon inte fattar att hon MÅSTE köpa en lila klänning i rätt nyans så att hon matschar färgtemat? "Sköt dig själv och skit i andra" är inte helt rätt på bröllop. De slutgiltiga besluten om hur man ska ha sitt bröllop ska vara upp till brudparet. Vänner och bekanta kan komma med goda råd, men man behöver givetvis inte lyssna på dessa.

En bra poäng. Bröllopet väljer man alltid själv hur man vill utforma, men det kan vara bra att testa av sina idéer här på forumet. Funderar man t ex på att ta en kuvertavgift eller ha barnfritt, så är det bra om man är medveten om vilka reaktioner det kan väcka bland gästerna och vilka argument som finns för och emot. Det kan göra det enklare att hantera de svårigheter som kan uppstå IRL.

Sen vill jag också tillägga att om man väljer en kyrklig vigsel så väljer man också bort rätten att utforma vigselakten helt efter eget huvud. Det finns en fastslagen vigselordning i kyrkohandboken, och prästen har sista ordet när det gäller i princip allt i vigselgudstjänsten. Att klaga på att man inte få utforma en kyrklig vigsel som man vill tycker jag visar på okunskap. Villl man välja helt själv även här så finns borgerlig vigsel, eller vigsel inom ett annat samfund än Svenska Kyrkan, som utmärkta alternativ.

• Duchess
    Aleta skrev 2010-05-26 22:55:54 följande:
    Tyvärr så upplever jag istället att många blir väldigt lättstötta när de inte kommer på bra motargument, då skriker man gärna att man har blivit påhoppad istället för att komma med något vettigt.
    Ja, det är jobbigt när man känner att man saknar argument. 

För övrigt spanar jag på att en längre universitetsutbildning, där man vänjer sig vid debatter och att försvara sina åsikter både i tal och skrift, gör att man har ribban högre för vad man tål. Det betyder inte att man har mer rätt alla gånger, men man är mer van vid debatter i högt tonläge och att inte ta sådana personligt. 

• Duchess
    minimis skrev 2010-05-26 23:16:12 följande:
      Det här med utbildning kan jag hålla med om, att det gör skillnad i debatten. Men det intressanta (om jag ska börja analysera din skrift) är att du skriver att "försvara sina åsikter i tal och skrift" - ni har inte fått lära er att lyssna och kanske kunna ta till er lite av motargumenten också? Nu lät det otrevligare än vad det var menat, men jag är en enkel människa med gymnasiebakgrund, så jag är inte en av dem som är duktig på att uttrycka mig!
    Såklart att man får lära sig att både lyssna och analysera motargument. Men om man själv har tänkt över sin ståndpunkt och diskuterat den med andra i många år, så har man ofta hört alla motargumenten flera gånger tidigare. 

Om jag t ex har debatterat brudöverlämning i många år så är det svårt att verka entusiastisk varje gång någon skriver: 

a) "Men för mig betyder det inte det som du säger att det betydde nån gång på stenåldern"

b) "Jag skulle väl kunna gå in med mamma, men lilla papsen och jag har ett speciellt förhållande"

c) "Nej, min m2b har sån scenskräck att han inte vill att någon ska titta på honom i onödan, så han vill vänta där framme" (Dylik scenskräck verkar inga fäder ha, för övrigt)

d) "Jag borde väl få göra som jag vill när jag gifter mig - det är ju min dag! Kyrkan har väl inget att göra med hur jag vill gå in i kyrkan!!"

e) Någon kombination av ovanstående varianter.

Jag (och många fler här) har hört alla de argumenten i många år nu. För mig håller de inte. Rent generellt sett anser jag inte att personliga känslomässiga åsikter är giltiga generella argument i en diskussion. Det gäller inte bara brudöverlämning, utan i alla sammanhang. 

• Duchess
    Sebastiána skrev 2010-05-27 08:23:00 följande:
    Jag tycker ibland att det hålls med för mycket. Om jag skulle lägga upp en bild på en klänning i mitt galleri som jag funderar på och frågar "Kan jag ha den" kommer alla att svara "Ja, den är fin" och därför har jag inte gjort detta - det är inget jag blir hjälpt av. Det är i så fall bättre att (som många också gör) lägga upp bilder på två eller fler klänningar och fråga "Vilken är finast".  
    Jag lärde mig snabbt att när en blivande brud frågar "är den här ringen/klänningen/buketten/annat snygg?", då är det en retorisk fråga. Man ska säga att det är jättefin, annars ska man hålla tyst. Jag gjorde några misstag på det området. Bl a  minns jag att jag skrev att jag tyckte att en ring var ful. Oh my God... man kunde trott att jag torterart en liten kattunge, eller något liknande. Fy så elak jag var som sa vad jag _egentligen_ tyckte!
  • Duchess

Sebastiána skrev 2010-05-27 08:58:00 följande:
    Ojdå, jag kanske i så fall ska vara tydlig och säga att jag verkligen vill ha ärliga svar.  

Att du klarar av ärliga svar har jag nog listat ut efter att ha läst annat du skrivit Men jag tror ändå att det kan vara bra att förtydliga sådant.

Allra värst tycker jag att det är när någon t ex lägger ut en bild på en ring och skriver "Åh, min drömring har just kommit från Albrekts guld! Visst är den jättesnygg?"

Tja, vad ska man då göra om man tycker att det ser ut som något som kidsen brukar få i 5-kronorsautomater eller hitta i ett Kinderägg? Det finns bara två alternativ: säga at den är fin (och ljuga) eller inte säga något alls.

• Duchess

minimis skrev 2010-05-27 09:29:12 följande:
      Jag lägger inte ut bilder på mina grejer för jag vet att alla har olika smak och jag vill inte bry mig om vad andra tycker, det ska vara som jag tycker är snyggt, inte vad "jokkmokksolle" tycker om! Iofs lade jag ut mina skor igår, men jag frågade inte nån åsikt heller utan skulle bara visa dem, är det nån som ogillar dem så får dom göra det :) Jag ser skiträliga grejer här på BT men jag håller tyst, så länge man inte bett om min åsikt! Vet bruden vad hon vill ha så ska inte jag vara den som trycker ner henne!Oj vad jag yrar men jag hoppas ni förstår vad jag menar :)

Jorå, jag förstår hur du menar

Jag la inte heller ut bilder i förväg på saker jag skulle ha  - med ett undantag, nämligen mina ringar. Och tycker någon att de är skitfula så har jag inga problem med det. Då bekräftas ju bara att de har dålig smak

• Duchess

CeKe skrev 2010-05-27 12:56:58 följande:
    Jaaa och även om ämnet handlar om brudöverlämning eller liknande och de med motargument har hört dåliga argument många gånger tidigare, förtjänar varje brud (eller brudgum för den delen) att bemötas med respekt.Jag är rädd att om man blir bemött med påhopp eller brist på respekt i en sådan fråga (eller alla slags frågor) är chansen desto mindre att man tar åt sig motargumenten och begrundar dem... Om de som här på formumet har gått in för att se till att alla håller med dem om argumant mot brudöverlämning eller vad det nu kan va, går in för att nyfiket utforska varje person som ställer frågan och med respekt lyssnar och berättar om sina egna argument, så är nog chansen mycket större att deras åsikter tas emot och begrundas på ett vettigt sätt...Bara ett tips... Bästa sättet att själv ändra sin åsikt eller attityd, är att själv få komma fram till åsikten utifrån att få respektfulla frågor som handlar om sina egna värderingar etc. Dvs att själv få problematisera sina tankar, värderingar och attityder med hjälp av någon som visar en respekt och ställer frågor som man själv får begrunda.. INTE att någon pådyvlar en något eller försöker hamra in en åsikt genom påhopp eller liknande.

Du skriver som om detta gäller bara oss som är emot brudöverlämning. Det är VI som inte lyssnar, kör över, är okänsliga, respeklösa osv. Jag håller inte med om det.

• Duchess

CeKe skrev 2010-05-27 13:12:49 följande:
    Nja det var inte riktigt så jag menade, det var ett exempel, men det är ett exempel på trådar som enligt mig ofta går liite överstyr. Åt båda håll dock!Hur som, oavsett ämne eller ståndpunkt, så är det inte värst verkningsfullt att försöka pådyvla andra ens egen ståndpunkt...

Du använder ett intressant ord, nämligen pådyvla. Jag tycker inte heller att man ska göra det. Däremot tycker jag att det är naturligt för att man försöker argumentera för sin sak. Kanske uppfattas argumentation ibland som pådyvling? Och var går gränsen mellan dem båda?

• Duchess

minimis skrev 2010-05-27 13:21:16 följande:
      Jo men vissa går verkligen överstyr, när man börjar kalla sin motpart för egoist etc så tycker jag att det går för långt! Argumentation kan väl de flesta ta, men när det börjar bli personligt som sagt så går det för långt.

Jag håller med dig om principen. Samtidigt är det ibland en hårfin avvägning.

Om jag t ex skriver "Jag tycker att det är egoistiskt att inte låta barn få vara med på bröllop" - menar jag då att alla individer som väljer barnfritt är egoister, eller menar jag att själva principen är egoistisk?

Svar på tråden Moraltanter!!