Inlägg från: Skuggan |Visa alla inlägg
  • Skuggan

Moraltanter!!

Jag håller med dig ifrågan om personangrepp, sådana hör inte hemma någonstans.

I övrigt så är ju bröllopstorget ett diskussionsforum och vad gör man annars på ett sådant om man inte vill diskutera saker? Man kan inte lägga upp en fråga och bara förvänta sig svar från personer som tycker precis som en själv.

Om jag lägger upp en fråga om "kan jag ha den här klänningen?" då vill jag ju ha ärliga svar, hellre en dissning på bröllopstorget än att jag tar på mig en klänning på mitt bröllop som jag ser ut som en fet säl i.

Men, självklart ska man diskutera utan personangrepp, frågan är bara hur man definierar personangrepp för man har inte gått över gränsen bara för att man inte håller med TS.  Å en fråga på bröllopstorget tolkar jag alltid som en förfrågan efter andras åsikter. Börjar man däremot ta till generaliseringar som inte är tillämpbara eller lägga ord i munnen på varandra så börjar det vara lite fult tycker jag.

(Fast det kanske inte var den typen av diskussioner du menade)

• Skuggan

minimis skrev 2010-05-26 11:43:11 följande:
      Jag håller alltså med dig :)

• Skuggan

Rufsas skrev 2010-05-26 12:12:38 följande:
    Jag tycker absolut inte att man BÖR kräva vad som helst av gästerna osv. Men ibland höjs det röster och hoppas på vid ganska små saker. Självklart ska man få svar på sina frågor och det måste man vara beredd på. Men jag säger som jag gör när jag håller mina kommunikationsutbildningar - det handlar inte om VAD man säger, det handlar om HUR man säger det. vad tror ni får bäst effekt, att man skriker att någon har helt fel och är typ dum i huvudet, eller sakligt förklara varför man inte håller med?

Helt sant. Jag hänger både här och på familjeliv och ibland måste jag säga att jag blir lite ledsen över hur dåliga många är på att diskutera. Då menar jag inte stavfel och konstiga meningar utan hur man förmedlar och tar emot ett budskap.

Vissa formulerar sig som om de var på krigsstigen konstant och andra blir kränkta ända in i själen bara någon säger att de inte håller med. Båda inställnignarna blir svåra på ett diskussionsforum.

Man måste kunna försöka vara försiktig, även om det självklart kan bli så ibland att man låter hårdare än man avsett.

Men måste också kunna värdera ett inlägg och tänka efter, menar verkligen den här personen mig som privatperson eller refererar denne till ett allmänt fenomen. Då kanske jag inte behöver ta illa upp av att personen inte tycker som jag.

• Skuggan

Aha, är det den tråden du tänker på minimis. Jag har sett den tråden. Håller med, det blev en jättekonstig diskussion där.

Jag håller inte med dig om att det är er ensak i den bemärkelsen att när man väl skrivit det på ett forum så är det "uppe för diskussion".

Men jag tycker att om man går in i en diskussion som är lite laddad så är man skyldig att kolla upp vad som skrivits och faktiskt åtminstonde försöka förstå det personen i fråga förmedlar.

Sen kan det ju vara så att man missat inlägg första gången eller förstår först senare att frågan var känslig men då kan man gå tillbaka i efterhand och försöka se om man missat nåt viktigt. Man får ändra sig om man märker att man skrivit nåt galet.

• Skuggan

Rufsas skrev 2010-05-26 13:37:10 följande:
    Det viktigaste av allt måste väl ändå vara att besvara trådstartares fråga/frågor med en trevlig ton även om man inte håller med?

Oh, ja. Det måste man ha. Men det jag ville betona är att det är lite av en omöjlighet att lägga upp information på ett internetforum (vilket som hellst ) och känna att det är ens ensak. Hela den privata barriären försvinner så fort det blir offentligt vilket det ju blir på forum.

Sen så tycker jag att andra meddebattörer har ett stort ansvar för hur man behandlar den information som läggs upp för att ge en bra debattmiljö. 

Däri ligger att ha en trevlig ton och att faktiskt läsa det som står istället för att (som jag upplevde tråden TS menade) bara skaffa sig en uppfattning och sen köra på oavsett vilka argument som kommer upp.

• Skuggan

minimis skrev 2010-05-26 14:02:08 följande:
     Lugna sig! Det är ett bröllop, inte grunden för barnuppfostran etc.

Hehe, kanske därför jag tycker att BT är så lungt. Som är van vid familjeliv. Herrgud barntritt och brudöverlämningtrådarna framstår som rena semestern om man jämför med amningstrådarna eller sömnmetodstrådarna där.

Fast jag håller med det du skriver. Perspektiv är inte så dumt ibland det borde alla prova. Å en viktig del i en debatt är ju just att tycka olika och kunna ta till sig det och framför på ett konstruktivt sätt. Ska jag vara ärlig så kan jag bli skitirriterad i vissa trådar ibland, men när jag loggar ut så har jag alltid lärt mig mest av de trådar där jag mött folk med helt andra inställningar till livet, universum och allting, typ.

• Skuggan

Jag håller egentligen med er alla som skriver här. För jag tror att det är ganska många faktorer som samspelar när man kommer till sådana här forum.

Dels så är det ofta "känsliga" och viktiga ämnen för individerna här. (Å det stämmer kanske ännu mer på familjeliv) då kan det ibland vara svårt att ta ett steg tillbaka och se utanför sin privata sfär och tänka på ett argument som generellt och inte personligt. Men det är nödvändigt att göra det ibland.

Dels så har man olika syften med forumet och de inlägg man skriver och eftersom det är svårt att känna till alla olika debbatörers syften så kan man missa i argumentationen ibland.

Dels så är det svårt, precis som Duchess skriver, när medlemmar har varit aktiva olika länge. För en del är en diskussion helt ny och spännande och som "erfaren" på forumet kan man få tugga samma argument flera gånger. Jag menar, det räcker ju med att en tråd blir några sidor lång för att det ska dyka upp nya debattörer som inte läst argumenten i början av tråden och så får man ta allt på nytt. Jag kan bara tänka mig hur less man då blir efter några år när argumenten aldrig byts ut. Samtidigt så har ju de nya också en rätt att bemötas i deras argument och ta del i diskussionen på lika vilkor.

Sen så blir det lätt så att man "tillskrivs" argument när positionerna i en diskussion blir låsta. Där är väl barnfritt och överlämningdebattena lysande exempel. Det räcker med att man deklarerar om man är för eller emot någon av frågorna så "vet" alla andra vad man tycker. Många gånger så stämmer inte dessa "vetskaper" (eller fördommar)  överens med vad man verligen tycker men man tvingas ändå möta argument baserade för en föreställd bild av vad folk tror att man tycker. (hm, flummigt, hoppas ni fattar vad jag menar)

Så överlag är öppna forum svåra. När man skriver ett inlägg så kan ju i princip vem som helslt läsa och reagera. Därför finns det betydligt fler tår att trampa på även om man ursprungligen inte menade att göra det. När jag pratar med en vän tex så vet ju jag hur jag ska formulera mig för att denne ska förstå. Här på BT har jag ingen aning om vem som kommer att läsa öht. Det gör det svårare att anpassa argumenten.

• Skuggan

Sebastiána skrev 2010-05-27 08:23:00 följande:
    Jag tycker ibland att det hålls med för mycket. Om jag skulle lägga upp en bild på en klänning i mitt galleri som jag funderar på och frågar "Kan jag ha den" kommer alla att svara "Ja, den är fin" och därför har jag inte gjort detta - det är inget jag blir hjälpt av. Det är i så fall bättre att (som många också gör) lägga upp bilder på två eller fler klänningar och fråga "Vilken är finast".  

Haha, precis. Det är som att fråga sin sambo:
    -Sitter den här klännigen bra?
    -Men gumman du är alltid fin!!
    -Öh, jaha, tack men hur hjälper det mig nu?

Svar på tråden Moraltanter!!