• RebeccaL

Kostnad kring ett litet bröllop?

Jag funderar kring budgeten kring mitt och min sambos bröllop nästa sommar. Vi vill ha ett litet bröllop (max 25 gäster) som inte ska kosta alldeles för mycket. Jag lägger gärna pengar på en fin ring men resten känns inte som att det behöver vara för dyrt. Vad tror ni att jag ska räkna med?

Vi har tänkt ha buffé som vi gör själva vilket blir billigare än att anlita catering. Tänkte även göra egna inbjudningskort. 

Hälsningar Rebecca

• Svar på tråden Kostnad kring ett litet bröllop?
  • RebeccaL

Skogsflickan: Nu blev jag ju genast nyfiken, hur vet du vem jag är? Skicka gärna ett mail och berätta vem du är så kan ni nog redan ut detta ;) Kram

• Skogsflickan

Nej du jag håller min identitet hemlig ;) Men bor du i Örebro men har familjen i Vänersborg så tror jag rätt. <3

• Cazz

här är en till som satsar på budget bröllop. har hittat kläderna o ringar för ca 4000 allt i hop,min syster gör håret ev sminkar jag mig själv,vi kör buffe med lite allsköns midsommar mat gifter mig 1 vecka efter midsommar nästa år.vad det gäller bröllopsresa så kommer vi att önska oss detta . fast det blir resa för hela familjen ;D, sen kommer vi att önska en gåva till barnen i stället då vi redan har allt.

• RebeccaL

Cazz: Tack för tipsen :)

Skogsflickan: Nej då har du nog fel person. Bor inte i Örebro :)

• Tess80

Vi hade ett litet bröllop för 34 gäster. Med mat (3-rätters), tårta, all dryck, lokal, inredning i lokalen, ringen, kläderna (till mig, min man och vår son som även var vår ringbärare), blommorna (brudbukett, tärnblommor och blommorna på borden i lokalen), smink, hår uppsättning, bilen, DJ, inbjudningskort, tackkort, gåvor till gästerna, fotograf mm. så hamnade våran budget på ca 50.000kr

• Bruden100710

Vi gifte oss nu i lördags, helt underbart.

Allt som allt la vi ut ca 10´000kr.
    Vi hade 26 gäster 4 var barn.
    Vi gjorde allt själva, mat tårta inbjudningskort mm.
    Lokalen va gratis (församlingshemmet)
    Däremot serverade vi ingen alkohol.

Man kan få sitt drömbröllop utan att slänga mängder av pengar.
    Man får vara uppfinningsrik bara.

Men allt beror ju på vad man vill ha, som ring, klänning mm.

Vårat bröllop va ett riktigt budgetbröllop. Men ändå blev det sagolikt.

• RebeccaL

Tess80: Vi kommer nog landa runt 40 000:- skulle jag tro. Hoppas vi får ihop det : )

Bruden100710: Ja det handlar om att vara inovativ. Fast vår budget kommer vara högre än er, men vi planerar att servera alkohol och köpa vissa grejjer samt göra andra själv.

Tack för alla tips

• prinsessanogrodan

Tess80: minns du vad ni ge för pris på maten per person? Vi ska också ha 3-rätters och jag är nyfiken på vad som är rimligt att ge för maten. Visserligen är det väl skillnad på var i landet man bor men på ett ungefär? Vi ska ha 30 gäster och har tänkt oss ungefär samma budget som ni.

Sen undrar jag vad fotografen brukar kosta? Vi vill ha bra foton såklart, men det behöver inte vara så många. Kanske en förstoring att hänga på väggen och några mindre till våra föräldrar och ett litet album, men vi vill inte ha högvis med foton. Vi "räknar" kallt med att vänner och familj tar spontana foton också

• shakynose

Jag hade fest för 30 pers nyss med buffé, en ganska lyxig sådan, och med alkohol från systemet så gick kalaset på lite mindre än 5000.

Vi gjorde allt själva, tom bakade bröd, förutom att vi hade rökt kött som var köpt. Jag hade inte skämts för att bjuda på något liknande till bröllop. Särskilt om man vill att hela tillställningen ska kännas lite hemgjord men med lite extra lyx!

• RebeccaL

Shakynose: Hur lyckades ni få både mat och alkohol till 30 pers för under 5000 Snälla berätta din hemlighet, jag tror att maten hos oss kommer gå på nåt liknande. Alkoholen stannar nog på samma siffra, illa nog. Vad hade ni för alkohol, hur mycket och vad för mat serverade ni? Vill gärna få ned den posten en aning nämligen...

• prinsessanogrodan

Tips för att få ner kostnaderna: kolla efter klänning och andra kläder nu när det börjar vara rea i brud/festbutiker. Många affärer har 50% rea för att få plats med nya kollektionerna som kommer i november. Slutet av augusti,september,oktober och november brukar det vara rea. Börja kolla redan nu! Sen finns ju Blocket att fynda på och så finns det ju köp/sälj här på BT.  Har märkt att nu i slutet av somamren kommer det in fler annonser om brudklänningar till salu än andra tider på året ( det är ju för att många giftser sig under sommaren). Så passa på nu!

Jag köpte min klänning för 4000 kr på rean, det var halva priset. Jag hade inte tänkt köpa den i en bröllops/festbutik utan hade tänkt köpa den på tex på Blocket eller här på BT eller hyra klänning för att komma ganska billigt undan (tyckte klänning var viktigt men inte så pass viktigt att vi ville lägga jättemycket pengar) så jag var inne i affären för att se vad som fanns och för att prova för att se vad jag passar i och för att se om de har uthyrning...meeen så provade jag en klänning som blev "kär i" och så sa tanten att det var rea 50 % så jag skulle få den för 4000 kr...Så jag fick tänka om och köpte den! 

• RebeccaL

Åh låter toppen! får börja kolla runt redan nu och se vad jag kan hitta :) Hade inte tänkt lägga jättemycket på klänningen heller, helst inte över 5000:- så det passar ju jättebra! :) Tack för tipset!

• Liiisan

jag tror faktiskt de är vad man gör de till själv. jag menar de kan ju kosta väldigt lite men oxå väldigt mycket. De går att fynda, klännings outlet, panduro outlet osv. man ska nog kolla orentligt. Och vi kommer prioritera festen och inte kyrkan. Varför smycka ut kyrkan för kanske 1000 tals kr när man är där i 30 min. 

Vi kommer ha 70 gäster och räknar på en budget på ca 30 000......

• Hotlena

Jag har inte kommit nästan nånstans i min planering, men ett tips har jag i alla fall:

När det gäller musik och sångare, om man inte redan har någon som är duktig bland släkt och vänner så ta kontakt med estet-linjen på gymnasieskolan, eller om man till och med har en musikhögskola i sin stad, ännu bättre. Det kommer jag att göra. Trots att min karls styvpappa har ett band som kommer spela under kvällen så ska jag hitta någon skönsjungande tös för att sjunga min låt till honom =)

• Janqvist

ja köpte allt om bröllop special härom dagen, där var de flera sidor med bröllop under 20.000 kr! titta där, kanske de finns nå bra tips :)

• prinsessanogrodan

Det finns massor av underbara tidningar med tips för att få ner kostnaderna. Finns det nåt härligare än att bläddra i tjocka bröllops tidningar tillsammans med en vän? I like it a lot! Det är så jag vill börja jobba som bröllopskordinator när jag läser såna tidningar....att få planera bröllop 24-7......what a dream!

Svar på tråden Kostnad kring ett litet bröllop?