Inlägg från: Skuggan |Visa alla inlägg
  • Skuggan

Fråga till alla kaffedrickare!

Rufsas skrev 2010-05-26 16:07:00 följande:
    Jag har bekanta som blir helnippriga om de inte får sig en kôpp nattsvart kaffe då och då, så det är bäst att kolla. Vi har inte tänkt ha efterätt utan tårta lite senare på kvällen. Alternativet är (för att gästerna ska få sin kopp) att servera kaffe och en chokladtryffelbit direkt efter middagen. Vad tror ni om det? Räcker det om man får sitt kaffe vid 21 på kvällen?

Tänker du då, middag sen kaffe och tryffel och sen efter det tårta och kaffe igen?

För jag hade älskat ett sånt upplägg.

Sen att man dricker kaffet först vid 21 är väl helt ok. De flesta som verkligen vekligen måsta ha kaffe har nog tagit en kopp efter lunchen, då kan man klara en vigsel mingel och middag utan problem.

• Skuggan

Ok, nu får du gära vad du vill med min åsikt men jag älskar kaffe men hatar gammalt kaffe, om man ändå ska dricka nåt som inte är nyttigt för en så ska det var gott. Så tänker jag. Kaffe som står får en rätt "fadd" smak efter ett tag och riskerar bli lite bittert. Om inte termosarna håller toppklass så tappar man alltid lite temperatur också och när kaffet svalnar iom det så försvinner också många aromer.

Sen är det ju olika vad man tycker, min blivande petar glatt i sig micro-värmt kaffe medan jag hellre är utan om det är det enda som bjuds.

Så skulle jag få välja fritt så skulle jag valt nytt kaffe till tårtan hellre än kaffe som stått i många timmar och sunkat till sig. Tårtan är ju liksom speciell, den förtjänar det bästa sällskapet.

Men, ibland måste man vara praktisk också och egentligen är det ju logistiken med cateringfirman som avgör hur ni kan göra. Jag tror att gästerna är glada bara de får kaffe.

• Skuggan

Hm, läs om läs rätt skuggan.

Nu ser jag ju att du faktiskt skrev att det skulle serveras nytt kaffe till tårtan ändå! Då är det ju lungt!  Nåja, du fick en liten inblick i kaffedrickarnas välrd genom mitt inlägg iaf.

• Skuggan

KatjaB skrev 2010-05-27 19:27:31 följande:
    vi har vigseln kl 16 och räknar med att middagen börjar vid 18 tiden någon gång.. vi har förrätt, buffé och efterrätt. Sen tar vi brudvalsen, några vals-låtar och sen tårta och kaffe. jag dricker själv kaffe jämt o ständigt, men jag klarar mig lätt på kaffe runt lunch och sen ta nästa kopp på kvällen

HIhi, ja med ett sånt upplägg ska ju tom västa kaffemostern klara sig. Jag menar, med vigsel först 16 så hinner man med både kaffe efter lunchen och en fika vid 14 -15 snåret.

Svar på tråden Fråga till alla kaffedrickare!