• Rufsas

Fråga till alla kaffedrickare!

Hej på er alla kaffemostrar och kaffefarbröder!

Eftersom jag själv inte dricker kaffe så ofta och därför inte heller beroende har jag en kafferelaterad fråga. Vi vigs klockan 15.00, men en buss hämtar upp gästerna vid 14.30 och innan dess ska de ta sig till det ställe där bussen avgår ifrån. Vi säger att de lämnar sitt hem vid 14.00.

Efter vigsel (som är en hyfsat kort borgerlig variant) är det dags för brudskål med lite snittar. Under minglet kilar vi iväg för att fotas medan gästerna minglar färdigt och åker sedan med den inhyrda bussen till festlokalen. De får då mingla mer eller vara med på frivilliga lekar osv. Vi beräknar att jag och Fästisen kommer till festlokalen vid 17.00-17.30. Middagen börjar vid typ 18.00.

När i hela friden ska vi servera kaffet? Vid brudskålen, när vi är och fotas, direkt efter middagen eller vid tårtan betydligt senare på kvällen? När måste kaffeberoende personer ha sitt kaffe?

• Svar på tråden Fråga till alla kaffedrickare!
  • Greeneyes

Haha, vad gulligt av dig att tänka på oss koffeinister

Men, jag tror att de flesta inte räknar med kaffe annat än efter maten till desserten alternativt till tårta. Jag har aldrig varit med om att man serverar kaffe utöver det, så det är nog ingen fara att ha det till efterrätten eller om ni nu ska ha tårta så till den.

• Rufsas

Jag har bekanta som blir helnippriga om de inte får sig en kôpp nattsvart kaffe då och då, så det är bäst att kolla.

Vi har inte tänkt ha efterätt utan tårta lite senare på kvällen. Alternativet är (för att gästerna ska få sin kopp) att servera kaffe och en chokladtryffelbit direkt efter middagen. Vad tror ni om det? Räcker det om man får sitt kaffe vid 21 på kvällen?

• Greeneyes

Jag tycker absolut att det räcker! Men om du är riktigt orolig så kan du ju fråga dem så du inte riskerar att attackeras I såna fall så kan du ju servera kaffe lite diskret när ni fotas, eller ställa fram termosar o engångsmuggar om ni känner för det.
    Annars brukar alkohol funka som bra ersättning för kaffe

• Rufsas
    Greeneyes skrev 2010-05-26 16:09:07 följande:
    Annars brukar alkohol funka som bra ersättning för kaffe
    Hahaha, okej då vet jag. Tack för dina svar.
  • xaniara

Haha, vad du är bra {#lang_emotions_smile} Jag går i fulla drag och planerar in hur i hela friden jag själv ska få mina fixar under vår bröllopsdag.. Både jag och fästmannen är mycket stora kaffedrickare, så vi vill nog få möjlighet till åtminstone ett tillfälle under eftermiddagen, typ efter vigseln. Brudskål i champagne och kaffe, låter lite skumt men funkar nog.

Låter väldigt trevligt att du tänker på såna som oss

• Nordiskbrud

Absolut till tårtan! Skulle jag inte få kaffe till den skulle jag gå under...
    Kaffe, tårka och avec är ju det man "brukar" få en bit in på kvällen en stund efter midagen.

• P3E

Vi kommer servera kaffe under minglet efter vigseln. Det blir Kaffe, drink, fruktfat och snacks originell blandning men då finns det nåt för alla. Sen blir det såklart kaffe till tårtan efter maten.

• Lantlolla

P3E skrev 2010-05-26 20:16:22 följande:
    Vi kommer servera kaffe under minglet efter vigseln. Det blir Kaffe, drink, fruktfat och snacks originell blandning men då finns det nåt för alla. Sen blir det såklart kaffe till tårtan efter maten.

Det lät väldigt trevligt!

• Sebastiána

Annars får ni väl sticka till de värsta abstinensarna lite koffeintabletter.

Jag har själv funderat på frågan eftersom jag varken dricker kaffe eller the (tycker inte att det är gott).

• mct73

ahh Rufsas tack för att du tänker!!! Jag har absolut inte funderat på detta men inser nu att vi har bjudit jättemånga storförbrukare av kaffe. Jag tror att vi ställer fram även kaffe till champagnen och snittarna (alltså medans vi fotograferas, efter vigsel och innan middagen). Tror att många kommer uppskatta omtanken =)
    Jag är kaffe drickare själv och personligen bryr mig inte alls om det blir konstig blandning bara jag får min kopp kaffe och jag gissar att mina gäster tänker likadant

Svar på tråden Fråga till alla kaffedrickare!