• Rufsas

Fråga till alla kaffedrickare!

Hej på er alla kaffemostrar och kaffefarbröder!

Eftersom jag själv inte dricker kaffe så ofta och därför inte heller beroende har jag en kafferelaterad fråga. Vi vigs klockan 15.00, men en buss hämtar upp gästerna vid 14.30 och innan dess ska de ta sig till det ställe där bussen avgår ifrån. Vi säger att de lämnar sitt hem vid 14.00.

Efter vigsel (som är en hyfsat kort borgerlig variant) är det dags för brudskål med lite snittar. Under minglet kilar vi iväg för att fotas medan gästerna minglar färdigt och åker sedan med den inhyrda bussen till festlokalen. De får då mingla mer eller vara med på frivilliga lekar osv. Vi beräknar att jag och Fästisen kommer till festlokalen vid 17.00-17.30. Middagen börjar vid typ 18.00.

När i hela friden ska vi servera kaffet? Vid brudskålen, när vi är och fotas, direkt efter middagen eller vid tårtan betydligt senare på kvällen? När måste kaffeberoende personer ha sitt kaffe?

• Svar på tråden Fråga till alla kaffedrickare!
  • Eriane

Vi äter fem, sen har vi ca 30 minuters paus för rökare, sen kommer jag och m2b dansa brudvals med en twist sen kommer jag och m2b göra ett varsitt framträdande. Sen om det finns fler som vill göra något speciellt där så sätts även det in. Bla kommer vår solist sjunga något och jag vet att även toastmastern vill sjunga. Sen efter det kommer vi servera kaffe och tårta. Vi har lagt upp det så både för att få lite skoj emmellan middag och fika och för att gästerna ska hinna smälta maten lite.

• Skuggan

Rufsas skrev 2010-05-26 16:07:00 följande:
    Jag har bekanta som blir helnippriga om de inte får sig en kôpp nattsvart kaffe då och då, så det är bäst att kolla. Vi har inte tänkt ha efterätt utan tårta lite senare på kvällen. Alternativet är (för att gästerna ska få sin kopp) att servera kaffe och en chokladtryffelbit direkt efter middagen. Vad tror ni om det? Räcker det om man får sitt kaffe vid 21 på kvällen?

Tänker du då, middag sen kaffe och tryffel och sen efter det tårta och kaffe igen?

För jag hade älskat ett sånt upplägg.

Sen att man dricker kaffet först vid 21 är väl helt ok. De flesta som verkligen vekligen måsta ha kaffe har nog tagit en kopp efter lunchen, då kan man klara en vigsel mingel och middag utan problem.

• Sebastiána

Det är smart av dig Rufsas att ställa denna fråga. Det är inte helt utan betydelse. Jag hade en kollega en gång som var sur och tvär och rent av elak innan han hade fått sitt förmiddagskaffe. Sedan var han from som ett lamm

• Rufsas

Hahahaha, ni är för söta! Tack för alla era svar. Så okej, det innebär att jag inte är helt ute när jag vill gardera mig med kaffe.

Skuggan skrev 2010-05-27 11:26:37 följande:
      Tänker du då, middag sen kaffe och tryffel och sen efter det tårta och kaffe igen?För jag hade älskat ett sånt upplägg.
    Hmm, tror det. Men det blir ju fasligt mycket kaffe som måste bryggas av cateringfirman. Eller så gör vi så att vi ställer fram kaffe vid brudskålen (typ vid 15:30) och sedan blir det inget förrän tårtan (tryfflarna använder jag som favours istället) vid 21-tiden. Vad tror ni?
  • Skuggan

Ok, nu får du gära vad du vill med min åsikt men jag älskar kaffe men hatar gammalt kaffe, om man ändå ska dricka nåt som inte är nyttigt för en så ska det var gott. Så tänker jag. Kaffe som står får en rätt "fadd" smak efter ett tag och riskerar bli lite bittert. Om inte termosarna håller toppklass så tappar man alltid lite temperatur också och när kaffet svalnar iom det så försvinner också många aromer.

Sen är det ju olika vad man tycker, min blivande petar glatt i sig micro-värmt kaffe medan jag hellre är utan om det är det enda som bjuds.

Så skulle jag få välja fritt så skulle jag valt nytt kaffe till tårtan hellre än kaffe som stått i många timmar och sunkat till sig. Tårtan är ju liksom speciell, den förtjänar det bästa sällskapet.

Men, ibland måste man vara praktisk också och egentligen är det ju logistiken med cateringfirman som avgör hur ni kan göra. Jag tror att gästerna är glada bara de får kaffe.

• Skuggan

Hm, läs om läs rätt skuggan.

Nu ser jag ju att du faktiskt skrev att det skulle serveras nytt kaffe till tårtan ändå! Då är det ju lungt!  Nåja, du fick en liten inblick i kaffedrickarnas välrd genom mitt inlägg iaf.

• Nordiskbrud

Inget illa ment, men ni som tänkt att ha kaffe titt som tätt riskerar bara att få massor över som måste hällas ut (det är inte gott att spara kaffe från en stund till en annan).
    Jag är värsta kaffedrickaren själv men jag vet ingen som verkligen MÅSTE ha kaffe som ni beskriver det. (På bröllopsdagen drack jag bara kaffe hos frissan vid 11 och sedan till tårtan kl 23.30, man tänker inte på att saknas en sådan dag!) 

Ni riskerar verkligen inte att få en gäng med kaffeabstinens om den första koppen kaffe serveras efter middagen eller, ännu hellre, till tårtan. Och finns det skumpa/drink då väljer en överväldigande majoritet skumpan, inte kaffe (särskilt inte om det är varmt o sol ute)!
    (Och det är inte så uppskattat av personal att brygga kaffe hela kvällen, man har att göra i ett ändå och kaffebryggning tar tid från annat, men det är ju iof ett mindre problem som löses om ni vill ha kaffe så klart. Tänk bara på att det är ni som betalar kaffet också )

• NYCbrollop

Hej,
    jag var på ett bröllop där vi fick en kopp kaffe och en liten chokladbit vid festlokalen medan vi väntade på brudparet. Underbart! Har varit på över 40 bröllop och anser att detta är bland de bästa inslagen på en bröllopsfest.
    Lycka till och gott av dig att tänka på kaffedrickarna

• glaca

Man kan aldrig få kaffe för ofta!

• bobods

Hej Rufsas! Du har alltid så bra frågor och åsikter - alltså sånt som jag också undrar och tycker

Vi verkar ha samma upplägg som ni. Bussen går 14.15, vigseln börjar 15.00. Efter det fotografering medan gästerna minglar. Under den här mingeltiden kommer vi servera två olika sorters bål, snittar och lite vindruver och sånt - och KAFFE. Alltså under minglet, med några sittplatser för de äldre. När vi kommer tillbaka ca 17.00 blir det brudskål och sen middag ca 17.30-18.00. Nästa "kaffepaus" blir till tårtan, alltså ca 21.00. 

Hoppas kaffedrickarna klarar sig så länge

• Rufsas

Jag menade såklart rykande nybryggt kaffe.

Kaffe och chokladbit medan vi fotas låter ju som en idé som kan funka! Men blir det inte lite konstigt att äta/dricka det precis innan maten? Typ som att börja med efterrätt? Är dock riktigt intresserad av det upplägget.

• mct73

Tror stenhårt på det upplägget. Det blir ju inte riktigt precis innan maten heller.... gästerna kanske minglar en och halv timme iallafall. Jag lovar att kaffedrickarna kommer vara tacksamma =) och de som inte vill har ju annat att dricka. 

• Rufsas
    bobods skrev 2010-05-27 14:33:20 följande:
    Hej Rufsas! Du har alltid så bra frågor och åsikter - alltså sånt som jag också undrar och tycker
    Gud vad du är gullig! Tycker för övrigt att du har mycket bra saker att säga också.
  • BlackWIngedAngel

Från en familj FULL av kaffeberoende svarar jag då; Det är knappast någon idé till brudskålen får då har man annat att dricka ändå, men precis efter maten blir alla kaffedrickare jag känner kaffesugna. Det finns ingen gång på hela dagen som suget efter kaffe är så stort som just efter middagen. 

• miaik

Jag skulle uppskatta att få en kopp kaffe vid brudskålen/när ni fotas... Då får man liksom i sig sin eftermiddagsinjektion i lagom tid..haha. Och även om både jag och min hubby älskar mousserande vin och champagne och det verkligen inte passar med kaffe så vet jag att vi båda skulle stå först i kön för kaffe och sen prata om vilken gullig gest det var att ni hade det!

Så tänker jag

• KatjaB

vi har vigseln kl 16 och räknar med att middagen börjar vid 18 tiden någon gång.. vi har förrätt, buffé och efterrätt. Sen tar vi brudvalsen, några vals-låtar och sen tårta och kaffe. jag dricker själv kaffe jämt o ständigt, men jag klarar mig lätt på kaffe runt lunch och sen ta nästa kopp på kvällen

• Rufsas

Okej, det lutar åt att vi kör kaffe när vi fotas med en glimten-i-ögat-lapp bredvid som talar om att kaffesugna gäster är välkomna att ta för sig.

Vill för övrigt poängtera att jag aldrig skrattat så hjärtligt åt en tråd tidigare - ni är underbara!

• Skuggan

KatjaB skrev 2010-05-27 19:27:31 följande:
    vi har vigseln kl 16 och räknar med att middagen börjar vid 18 tiden någon gång.. vi har förrätt, buffé och efterrätt. Sen tar vi brudvalsen, några vals-låtar och sen tårta och kaffe. jag dricker själv kaffe jämt o ständigt, men jag klarar mig lätt på kaffe runt lunch och sen ta nästa kopp på kvällen

HIhi, ja med ett sånt upplägg ska ju tom västa kaffemostern klara sig. Jag menar, med vigsel först 16 så hinner man med både kaffe efter lunchen och en fika vid 14 -15 snåret.

Svar på tråden Fråga till alla kaffedrickare!