• Aleta

Hur ska jag göra med deras bröllop?

Oj, det var tufft!

Kan ni skippa möhippa/svensexa? Ni har väl fullt upp med tanke på ert eget bröllop så det är väl svårt att hinna med ändå.

Kolla på Blocket om ni kan köpa en begagnad smoking, ni borde kunna sälja den igen efter bröllopet för samma pris. Har ni frågat äldre släktingar om de har en smoking ni kan låna?

Är taxi enda sättet att ta sig dit? Ni kan inte samåka med några?

Angående pengapresenten så är det lite knepigt när man inte kan vara anonym, då blir det ju lite av en tävling. Där har jag inget bra förslag.

• Aleta

Min bror tackade nej till ett frackbröllop med hänvisning att det blev fördyrt, de hade dessutom två tonåringar som också var bjudna och förutom lång resa och hotell så skulle de klä upp fyra personer. Inget konstigt med det. Som sagt, det får man räkna med om man begär en viss klädkod.

Om ni har letat utan att hitta någon lösning så är det nog bäst att ni ringer dem och säger att ni hade ju verkligen velat komma men att ni helt enkelt inte har råd . Har de inte förståelse när ni har verkligen har försökt så är de ändå inte värda besväret.

• Aleta

Hmmm, det jag tror att många inte inser är att förr när man hade olika klädkoder så fanns redan de plaggen i folks garderober. Numera hör det till ovanligheterna istället.

De två frackbröllop jag har varit inbjuden till har varit i studentkretsar där många redan hade frack och balklänning ändå, så så var det inte så jobbigt. Dessutom så var bröllopen i närheten av studentstäder där det fanns kompisar att låna frack av.

Smoking däremot...det är väl ytterst få som har en smoking, det har dessutom inte varit en särskilt vanlig klädkod på bröllop i Sverige vill jag minnas.

Man behöver inte alls kritisera dem, men det är inte säkert att de har insett vilka konsekvenser deras val har. Kan de acceptera att folk blir tvungna att tacka nej utan att bli upprörda så är ju allt OK.

Själv tycker jag att det är roligt att klä upp mig till tänderna, det är så sällan man får en chans till det, men man måste ju känna att man har råd, annars är det inte kul alls.

Svar på tråden Hur ska jag göra med deras bröllop?