Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Hur ska jag göra med deras bröllop?

För det första: Man är faktiskt inte tvingad egentligen att klä sig vare sig si eller så bara för att det finns en klädkod. Den ska vara till för gästen för att visa festlighetsnivån och för att vägleda klädseln för att man ska slippa känna sig över/underklädd gentemot andra gäster. Visst har festarrangören "rätt" att sätta vad kod h*n vill, men om någon gäst ändå dyker upp "felklädd" så är det höjden av oförskämt uppförande att ens låtsas om saken från värdparets sida.

För det andra: Man behöver inga giltiga skäl för att inte haka på en möhippa/svensexa. Det är faktiskt något helt frivlligt och ingen lag att delta.

Jag vill uppmuntra dig att lyssan på ditt hjärta och fatta beslu utifrån det. Vi har för vår del avstått både hela bröllop och/eller hippor/sexor av olika skäl. Ekonomi har haft sin del i det hela, andra fester, sjukdom...det finns många skäl att man kan behöva tacka nej. Du har ingenting att skämmas för öht ochjag tycker inte nibehöver pressa er till något som ni egentligen inte har råd med.

Det är dessutom på tal om värdparets roll gentemot gästerna, tämligen obetänksamt och ganska högfärdigt att lägga nivån på festen så högt klädmässigt att man generar gäster som drmed måste tacka nej.
    Det kan ju vara marigt om man umgås i väldigt spridda kretsar, där somliga kan och andra inte kan leva upp till smoking, frack etc.
    Jag kan förstå om man vill ha "festernas fest" för en gångs skull, men ärligt talat undrar jag om man i de fallen ockås so värdpar lever upp till den nivån på helheten i festarrangemanget. Nivån på kläder ska ju stämma med hela grejen liksom.

Svar på tråden Hur ska jag göra med deras bröllop?