Hur ska jag göra med deras bröllop?
Det är klart att det är frivilligt att följa en klädkod, och jag kan hålla med om att det är lite ohyfsat av ett värdpar att lägga klädkoden på en nivå där man vet att många gäster kommer att behöva tacka nej pga ekonomin.
Men om jag umgicks i kretsar där jag vet att de flesta äger t ex en smoking/frack - åtminstone de som är "viktigast" för mig (nära släkt/vänner), alt har möjlighet att låna/hyra - och jag vill ha en sådan "fin" fest för en gång skull, då kanske jag tar risken att några i den mer yttre vänkretsen tackar nej pga detta. Eftersom du benämner dem som "bekanta" så verkar ni ju inte tillhöra de närmsta vännerna och de kanske har resonerat så.
Man får som värdpar ta att alla inte kan komma och tacka för intresset ändå, och som gäst anser jag att man respekterar den klädkod som är satt även om det inte är lag... jag hade blivit uppriktigt SUR om jag satt en klädkod vilken som helst och någon dök upp i jeans och linne eller liknande, som för vissa känns tillräckligt uppklätt för bröllop. Jag tror inte att det är så många (även om det säkert förekommer) som sätter smoking eller frack om de inte tror att det är något majoriteten av de bjudna kan leva upp till.
Att möhippan är dyr kan ju inte brudparet rå för, för jag antar att det inte är de som planerar för det kalaset, men även där är det ju frivilligt att deltaga.