Gaaah,de har bytat präst bara sådär
Det kan ju vara så också att den ena parten är djupt troende och den andra inte troende alls. Då kan det ju en kompromiss vara i kyrkan av en präst, men så lite omnämnande av gud som möjligt.
Det är den kompromissen vi har gjort inför vårt bröllop. Jag är troende min m2b är det inte. Lyckligvis känner vi en underbarpräst som förstår våra önskemål. Han kan det som OompfGirl nämner föra in en levande gud i predikan. Han känner oss båda bra (eller i alla fall hyfsat i m2b's fall). För mig är det viktigt att bli vigd av en präst, vi hade från början funderat på utomhus men valde i kyrkan av kostnadsskäl. Min m2b hade hellre gift sig borgligt han går med på kyrkan för min skull men skulle dom bytt präst skulle han nog ställa in hela bröllopet. Han går med på det endast för att vi har den präst vi har.
Vår präst är djupt gudstroende men han är inte heller så gudlig (för att använda ovan uttryck) av sig. Med det menas att han inte känner behov av att hela tiden prata om gud, att han kan svära om han slår sig och ta sig en öl, whiskey eller så på helgen Han kan skoja med sig själv och sin tro. Kan gämföra detta med min moster som är präst, hon går inte att prata med utan att gud näms ofta predikar hon dessutom vare sig man vill höra eller inte (hon är ett av skälen till att jag under en stor period tog avstånd fån kyrkan och kristendomen) hon skulle aldrig få för sig att svära, hennes barn blev strängt uppfostrade, och hon tycker att alkohol är en styggelse. I församlingen där hon jobbar kör dom med alkoholfritt vid nattvarden. För henne är tron en allvarlig sak. Så trots att jag är troende skulle jag aldrig vilja bli vigd av min moster även om m2b inte brytt sig, hon är för gudlig helt enkelt. För mig är tron något man utrycker med värme, glädje och kärlek inte något som målas upp inom strikta ramar. Det finns bra präster som predikar om en levande gud och som för in humor och kärlek i sin predikan och det finns präster som mekaniskt läser direkt ur bibeln med en monoton röst som gör att man vill somna i kyrkobänken. Jag vet vilken sort jag föredrar
Nu vet jag ju inte hur Bride in Leather resonerar men tycker att man i så fall ska be om ett utförligare svar innan påhopp. Visst det kan hända att hon är så som Flotten, och OomphGirl i första delen av sin post säger. Men utan en utförligare förklaring så vet vi ju inte.