Inlägg från: Jeez |Visa alla inlägg
  • Jeez

Gaaah,de har bytat präst bara sådär

Såg att ni gifter er i slutet av augusti, det kan ju vara senkomna semesterönskemål eller annat som gjort bytet. Eller helt enkelt att det är skarven mellan sommar- och höstscheman. Ändringar är inte ovanligt, därav att en del församlingar inte heller kan/vill säga vem som blir präst den dagen förrän ett par månader innan. Alla församlingar har sina egna rutiner, en del meddelar tidigt, andra inte alls utan prästen ringer när det är dags för samtal. De som meddelar borde också ha rutiner för att meddela ändringar Men att det blir, det får ni nog leva med.

• Jeez

Självklart är vi präster olika, liksom alla andra människor. Och mer än orden i sig undrar jag om det inte är sättet som spelar roll för många. Hela vigselgudstjänsten talar om Gud, vi ber och uttryckligen säger att vi står inför GUd, i nästan varje mening faktiskt. Ändå kan jag ibland höra från en del att jag inte pratar om Gud?

Vad jag vill säga är att man kanske ändå ska vara försiktig med att säga "inte så gudlig" utan istället definiera vad man egentligen menar. Alla präster är gudliga, annars skulle det vara ohållbart att jobba som det. För jag tror att det mycket mer handlar om man får förtroende för prästen, om man på någt plan "klickar". Och sånt kan man ju uppleva på håll också, att man ser/hör/läser en människa och känner att hon eller han skulle man vilja lära känna eller så. Just dom där vibbarna du beskriver!

Hoppas det blir bra för er med denne andre i alla fall!

Svar på tråden Gaaah,de har bytat präst bara sådär