Inlägg från: Mademoiselle T |Visa alla inlägg
  • Mademoiselle T

Är jag löjlig? känner mig inte välkommen

Jag och min sambo fick en inbjudan till bröllop idag. Det är från början vänner till honom, men jag har träffat de många gånger de tre senaste åren. Nu till frågan, mitt förnamn var felstavat och jag stod med sambons efternamn. Ungefär som Hanna Johansson istället för Anna Stenberg och det kändes inte så trevligt.

Inser att jag är löjlig, men det hade varit så lätt att kolla vad jag heter.  Vi har skickat mail till varandra flera gånger, alternativt hade killen ifråga kunnat kolla med min sambo eller någon annan av deras gemensamma vänner.

När vi skickade inbjudan för ett par månader sedan var jag väldigt noga med vad folk hette. Likadant var jag noga när vi skrev gästpresentationer (att alla skulle innehålla minst ett positivt ord) så att alla skulle känna sig välkomna.

Vad tycker ni? är det viktigt att kolla vad folk heter?

• Svar på tråden Är jag löjlig? känner mig inte välkommen
  • Mademoiselle T

Moirie skrev 2010-05-31 20:19:24 följande:

Det låter ju slarvigt faktiskt men jag tror inte det är något illasinnat bakom. Ni kan väl svara att din man och *ditt rätta namn* gärna kommer

Jag sa till sambon att det var bra för att vi slipper skaffa barnvakt (eftersom jag inte är bjuden), men sa samtidigt att jag var lite orolig för vem denna Hanna är....

• Mademoiselle T

Piiiip skrev 2010-05-31 21:03:01 följande:
    Det beror lite på, kan jag tycka. Som misstaget här ovan som någon beskrev; att man tror att Sara stavas som vanligt men personenen i fråga har en ovanlig stavning, t.ex. Zarah eller liknande. Mitt, vanliga svenska namn utan krånglig specialstavning blir felstavat hela tiden. Jag brukar rycka på axlarna åt det. Och de gånger jag blir lite sur tänker jag (lite elakt) att det beror på att personerna i fråga helt enkelt är outbildade eller har "dålig svenska". 

Det förstår jag också. Klart att det kan bli fel med Jakob/Jacob etc.  Och jag hade nog inte ens reagerat om det inte vara så att de varken hade för eller efternamn rätt. Men det tjänar ju ingenting till att gå runt och vara sur, det är ju helt klart. 

Jag har tidigare varit väldigt noga med att tacka för bröllopsinbjudningar samma dag som de kommer (för jag vet att det betyder så mycket när man skickat en inbjudan), men det kommer jag nog inte göra denna gång...

• Mademoiselle T

Aleta skrev 2010-05-31 21:42:35 följande:
    De kanske hade någon som hjälpte den att skriva och det kanske blev några namn ihopblandade. Vem vet orsaken. Frågan är om det är så himla viktigt. Slarvigt, ja, men viktigt? Nej tycker jag.  Du skulle lika gärna kunna tolka det som att de är så bekväma med dig och känner att de känner dig så väl att de inte tänkte på att de måste dubbelkolla. Man kan alltså lika gärna, om man vill, tolka det positivt. Tycker du om dem?Vill du gå på bröllopet? Blås inte upp ett skrivfel till något det inte är.

Det var inte handskrivet, utan printat på etiketter. Jag tror att det helt enkelt inte brytt sig så mycket, man är ju olika som människor. De är allmänt slarviga, osar inte till fester etc.

Och nej, det är inte viktigt. Men när jag fick inbjudan kändes det inte så roligt som det brukar när man får en inbjudan. Jag kände mig som ett bihang till min sambo, typ "hon Anna, Hanna, Sanna eller vad tusan är det hon heter".

Tyckte det var intressant att höra vad andra tycker, men jag går ju inte omkring och är sur över detta. Och självklart kommer jag gå på bröllopet och tycka att det är lika fantastiskt fint som jag tycker att alla bröllop är.

• Mademoiselle T

OomphGirl skrev 2010-06-01 22:24:33 följande:
    Företen.. när detta bröllopet sker komemr ni vara gifta DÅ med tanke på att ni redan skicakt ut era egna inbjudningar.. Då är det väl ok inte enligt ettikettsboken men ganska logiskt att redan nu skicka i vad som kan förutsättas skulle bli ditt nya efternamn?

Måste först säga till all er som svarat att de irriterade känslorna är borta. De försvann ganska snabbt. Tycker fortfarande att det är slarvigt. De känns som de har lagt tid på inbjudan, men liksom inte lagt ner kärlek i den. Var ett par stavfel och lite knasigt monterad (inte svårt att sätta ihop, bara limmat) 

Har därför väldigt svårt att tro att det har att göra med att de tror att jag skulle ta makens namn. Han heter dessutom ett son-namn och jag har ett lite ovanligare namn, så han byter till mitt. Vi har fått inbjudningar förut där jag stått med makens namn och då har jag inte alls reagerat på samma sätt. Det var nog att både för och efternamn var fel, kände liksom inte igen mig i namnet. Men som sagt, det är glömt nu.

Svar på tråden Är jag löjlig? känner mig inte välkommen