Inlägg från: Lyckliga013bruden |Visa alla inlägg
  • Lyckliga013bruden

Plocka undan efter tonårsbarn?

16 och 18 åringar bör vara så pass uppfostrade att de plockar bort efter sig själva. Otroligt fånigt att du ska behöva göra det och jag har svårt att förstå hur din bm kan anse att det är ditt "jobb"

När jag växte upp och bodde hemma så den eller dem som var klara sist plockade undan, det var inget konstigt. Ofta hjälpte även de som blivit klara först till. Jag hjälper till att plocka undan när jag är bort bjuden på mer informella  middagar, och när jag besöker cafeer och restauranger med brickor.

• Lyckliga013bruden

När jag vad ca 10år gammal fick jag lära mig/börja med; stryka mina egna kläder(utom det mest avancerade) städa huset tillsammans en gång i veckan tillsammans med familjen, sortera tvätt och tvätta mina egna kläder(och pappas) När jag var 12-13år fick jag matansvar att hitta på och laga mat till hela familjen en dag i veckan, självklart ingick det att diska efter sig.

Mina kompisar hade ungefär samma ansvar och regler hemma så det kändes bara naturligt att alla hjälps åt att städa och stryka sina egna kläder.

Min make hade ungefär samma service som TS tonårskillar, han har bristande kunskaper inom städning och tvättning. Jag är osäker på om han vet hur hans strykjärn fungerar. Jag tror man gör de en björntjänst genom att "vara snäll" dessutom tror jag att den de kommer bosätta sig med och leva livet tillsammans med uppskattar om de kan plocka undan efter sig själva, städa, tvätta, stryka mm.

Naturligtvis kan jag byta däck på bilen, laga punka på cykeln, snickra enklare saker, bygga ihop möbler (mest ikea)  byta proppar, mm

Svar på tråden Plocka undan efter tonårsbarn?