• Sebastiána

Plocka undan efter tonårsbarn?

Jag har aldrig varit sambo tidigare och inte heller delat hushåll med barn, så jag vet inte hur folk brukar göra. Häromdagen hände det igen. Jag hade ätit en snabb smörgås medan min BM:s båda tonårskillar åt middag. När jag var klar satte jag mig i vardagsrummet och tittade på TV. Killarna åt fortfarande. Min BM var ute och målade staketet. Efter ett tag kom han in och blev jättearg på mig för att jag inte hade plockat undan efter middagen. Jag visste inte att killarna var klara ens. Om min BM inte kommit in då hade jag märkt det i reklampausen och åtminstone satt in resten av maten i kylskåpet och tagit det andra när programmet var slut. Liknande saker har hänt tidigare.

Hur fungerar det hos folk egentligen. När jag bodde hemma hjälptes man åt att duka av om alla åt samtidigt och om någon satt ensam kvar ver det den personen som dukade av och stoppade resterna i kylskåpet. Är det inte så längre? Borde man inte kunna begära av killar på 16 och 18 att göra detta? Är det min kille som är överbeskyddande eller jag som är en kombination av sträng och lat?

När jag pratar med min BM om detta tycker han att jag är lat. Han har mycket lägre smutsighetströskel än jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 10:21
    Nu har jag och min sambo diskuterat saken. Till viss del var det en missuppfattning från min sida. Han använde det norrländska uttrycket "stöka bort" vilket jag har tolkat som "duka av från bordet", medan han även menar "ta rätt på matrester". Tydligen var det så att killarna hade plockat undan tallrikar och glas osv men hade låtit grytor och karotter stå kvar på bordet. Detta ska min sambo ha ett snack med sina söner om och det var inte det han blev arg på mig för utan för att jag inte tog reda på maten. Vi hade tidigt på morgonen som hastigast pratat om att det skulle bli mycket middagsmat på kvällen och att vi kunde frysa in det och ha med på jobbet senare. Detta hade jag totalt glömt! Han tyckte att "här sliter jag med att göra om staketet och så sitter hon och tittar på TV och tar inte ens rätt på maten innan den torkar ihop", medan jag hade glömt bort det där med maten och tyckte bara att det var dåligt av sönerna att inte duka undan allt.

Med andra ord: jag ska försöka komma ihåg sådana här saker bättre i framtiden och min sambo ska prata med sina söner om att de ska plocka undan efter sig när de ätit.
  • Svar på tråden Plocka undan efter tonårsbarn?
  • crea diem

Vi har lite olika tider i familjen så alla kan inte alltid äta tillsammans. Men man plockar deffinitivt undan efter sig och torkar av diskbänk, matbord.
    Barnen/ungdommarna tar ibland med sig maten in på sina rum, men jag går aldrig in å plockar porslin..

• Nicossambo

Jag tycker att ni ska sätter er ner du och din man först och prata hur ni vill ha det hemma. Sedan prata med tonårskillarna involvera dem i hur alla vill ha det. De kanske inte är vana att hjälpa till och därför inte gör det. Men självklart tycker jag de kan plocka bort efter sig.

De måste lära sig att ta ansvar. Hur gamla är de??

• sun moon

Blir lite chockad när jag läser det du skriver. Varför skäller han på dig?!?!?!?!?!?!

Mina barn är lata, de är 12 och 15år och jag känner att jag driver hotell alt är piga här hemma. Jag har dock mig själv att skylla till en viss del för jag hade kunnat säga till dom, tjata mer och vara strängare.. Jag har alltid varit "för snäll" och det blev väll inte bättre sedan jag skilde mig.. 

Det är väll inte meningen att du ska vara en piga? Det är ju för tusan HANS barn! och om han har låg smutshetströskel så får väll han för tusan städa.

• 100703 M och B
    Sebastiána skrev 2010-06-01 19:19:56 följande:
    Jag har aldrig varit sambo tidigare och inte heller delat hushåll med barn, så jag vet inte hur folk brukar göra. Häromdagen hände det igen. Jag hade ätit en snabb smörgås medan min BM:s båda tonårskillar åt middag. När jag var klar satte jag mig i vardagsrummet och tittade på TV. Killarna åt fortfarande. Min BM var ute och målade staketet. Efter ett tag kom han in och blev jättearg på mig för att jag inte hade plockat undan efter middagen. Jag visste inte att killarna var klara ens. Om min BM inte kommit in då hade jag märkt det i reklampausen och åtminstone satt in resten av maten i kylskåpet och tagit det andra när programmet var slut. Liknande saker har hänt tidigare. Hur fungerar det hos folk egentligen. När jag bodde hemma hjälptes man åt att duka av om alla åt samtidigt och om någon satt ensam kvar ver det den personen som dukade av och stoppade resterna i kylskåpet. Är det inte så längre? Borde man inte kunna begära av killar på 16 och 18 att göra detta? Är det min kille som är överbeskyddande eller jag som är en kombination av sträng och lat? När jag pratar med min BM om detta tycker han att jag är lat. Han har mycket lägre smutsighetströskel än jag.
    Ursäkta mig, men hur kommer det sig att det är du som är lat och inte hans slashasar till söner? Om du inte ens åt middag utan bara tog en smörgås så är det väl för i helsike de som ska duka av och plocka undan maten efter sig? Nej vad är det för uppfostran de fått och vad har din sambo för inskränkt kvinnosyn egentligen? Tycker han att du ska kedjas i köket för att serva honom och hans två ungar resten av livet eller?

Jag hade blivit vansinnig och KRÄVT att han uppfostrar sina ungar själv så du slipper städa upp efter dem. Herre jösses vad upprörd jag blir av sånt där! Säg åt honom att skaffa sig en städerska istället som åtminstone får betalt för att plocka undan efter hans ohyfsade barn!

At last my love has come along
  • Lyckliga013bruden

16 och 18 åringar bör vara så pass uppfostrade att de plockar bort efter sig själva. Otroligt fånigt att du ska behöva göra det och jag har svårt att förstå hur din bm kan anse att det är ditt "jobb"

När jag växte upp och bodde hemma så den eller dem som var klara sist plockade undan, det var inget konstigt. Ofta hjälpte även de som blivit klara först till. Jag hjälper till att plocka undan när jag är bort bjuden på mer informella  middagar, och när jag besöker cafeer och restauranger med brickor.

• Sebastiána
    Nicossambo skrev 2010-06-01 19:25:36 följande:
    Jag tycker att ni ska sätter er ner du och din man först och prata hur ni vill ha det hemma. Sedan prata med tonårskillarna involvera dem i hur alla vill ha det. De kanske inte är vana att hjälpa till och därför inte gör det. Men självklart tycker jag de kan plocka bort efter sig.De måste lära sig att ta ansvar. Hur gamla är de??
    16 och 18 år.
  • Sebastiána

Det är min BM som gör mest här hemma: städar, lagar mat och tvättar - det har inte blivit så mycket mer av detta sedan jag flyttade in. Jag menar 90% av det han tvättar är barnens kläder. Jag har flera gånger sagt att de åtminstone kan sätta igäng tvättmaskinen när de kommer hem från skolan så att det är klart på kvällen men det vill han inte. Anledningen till att han blir arg är väl att HAN hade gjort detta i normala fall, men nu är han stressad av allt arbete med huset och tycker att han ska väl inte behöva plocka undan efter killarna. Han tycker att han och jag ska hjälpas åt. Killarna behöver uppenbarligen inte vara med i detta hjälpande.

• Nicossambo

Sebastiána skrev 2010-06-01 19:32:39 följande:
    16 och 18 år.

Då kanske den äldsta flyttar hemifrån om några år ska ni tvätta åt han då också. Jag tycker som jag skrev innan speciellt om de är 16 och 18 år borde de ta mer ansvar och hjälpa till.

Lycka till

• Sebastiána

Till förra julen köpte han deras julklappar... alltså han köpte presenter och gav bort i deras namn för han ansåg inte att de kunde köpa julklappar.

Jag tror att jag som inte är så van vid barn och ungdomar behandlar dem som äldre än de är och han som att de är yngre än de är.

• 100703 M och B
    Sebastiána skrev 2010-06-01 19:35:48 följande:
    Det är min BM som gör mest här hemma: städar, lagar mat och tvättar - det har inte blivit så mycket mer av detta sedan jag flyttade in. Jag menar 90% av det han tvättar är barnens kläder. Jag har flera gånger sagt att de åtminstone kan sätta igäng tvättmaskinen när de kommer hem från skolan så att det är klart på kvällen men det vill han inte. Anledningen till att han blir arg är väl att HAN hade gjort detta i normala fall, men nu är han stressad av allt arbete med huset och tycker att han ska väl inte behöva plocka undan efter killarna. Han tycker att han och jag ska hjälpas åt. Killarna behöver uppenbarligen inte vara med i detta hjälpande.
    Hur tror han att hans pojkar ska klara sig när de flyttar hemifrån då om de inte får lära sig att plocka undan, tvätta och ta hand om ett hushåll? Eller är det tänkt att de ska bo hemma resten av livet och ni sköter markservicen? De kommer nog inte få det så lätt att hitta en tjej som lever i detta århundrade som vill göra allt i hemmet åt dem när de väl kommit så långt.. 
    At last my love has come along
Svar på tråden Plocka undan efter tonårsbarn?