• Sebastiána

Plocka undan efter tonårsbarn?

Jag har aldrig varit sambo tidigare och inte heller delat hushåll med barn, så jag vet inte hur folk brukar göra. Häromdagen hände det igen. Jag hade ätit en snabb smörgås medan min BM:s båda tonårskillar åt middag. När jag var klar satte jag mig i vardagsrummet och tittade på TV. Killarna åt fortfarande. Min BM var ute och målade staketet. Efter ett tag kom han in och blev jättearg på mig för att jag inte hade plockat undan efter middagen. Jag visste inte att killarna var klara ens. Om min BM inte kommit in då hade jag märkt det i reklampausen och åtminstone satt in resten av maten i kylskåpet och tagit det andra när programmet var slut. Liknande saker har hänt tidigare.

Hur fungerar det hos folk egentligen. När jag bodde hemma hjälptes man åt att duka av om alla åt samtidigt och om någon satt ensam kvar ver det den personen som dukade av och stoppade resterna i kylskåpet. Är det inte så längre? Borde man inte kunna begära av killar på 16 och 18 att göra detta? Är det min kille som är överbeskyddande eller jag som är en kombination av sträng och lat?

När jag pratar med min BM om detta tycker han att jag är lat. Han har mycket lägre smutsighetströskel än jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 10:21
    Nu har jag och min sambo diskuterat saken. Till viss del var det en missuppfattning från min sida. Han använde det norrländska uttrycket "stöka bort" vilket jag har tolkat som "duka av från bordet", medan han även menar "ta rätt på matrester". Tydligen var det så att killarna hade plockat undan tallrikar och glas osv men hade låtit grytor och karotter stå kvar på bordet. Detta ska min sambo ha ett snack med sina söner om och det var inte det han blev arg på mig för utan för att jag inte tog reda på maten. Vi hade tidigt på morgonen som hastigast pratat om att det skulle bli mycket middagsmat på kvällen och att vi kunde frysa in det och ha med på jobbet senare. Detta hade jag totalt glömt! Han tyckte att "här sliter jag med att göra om staketet och så sitter hon och tittar på TV och tar inte ens rätt på maten innan den torkar ihop", medan jag hade glömt bort det där med maten och tyckte bara att det var dåligt av sönerna att inte duka undan allt.

Med andra ord: jag ska försöka komma ihåg sådana här saker bättre i framtiden och min sambo ska prata med sina söner om att de ska plocka undan efter sig när de ätit.
  • Svar på tråden Plocka undan efter tonårsbarn?
  • Tokstolla

Förlåt TS men jag retar mig så på att han blev arg på DIG för att det inte var inplockat... :(

Det känns som om det var OK för barnen att låta det ligga framme men inte OK för dig... (trots att du egentligen hade plockat in ditt egna).

• Flotten

passionsblomman skrev 2010-06-01 22:47:19 följande:
      Ja, det har du nog rätt i när jag tänker efter. Men det är ju såklart förutsatt att man faktiskt studerar då.Hur som helst så är det skandal att en 18-åring sitter på arslet hemma och blir duttad med som vore det ett hjälplöst spädbarn. Jag blir vansinnig på sådant.Min mamma brukade förr säga "Det borde vara lag på att alla pojkar måste bo hemifrån minst två år innan de fick flytta ihop med en tjej."Det är när man hör sådana här exempel som man förstår vad det är hon menar.

Du har helt rätt, äldste sonen skall i dagarna mönstra till försvaret och jag HOPPAS att de vill ha honom! Det gör dem gott att komma dit man inte själv bestämmer.

• Kileane

passionsblomman skrev 2010-06-01 22:47:19 följande:

Min mamma brukade förr säga "Det borde vara lag på att alla pojkar måste bo hemifrån minst två år innan de fick flytta ihop med en tjej.

Håller med, fast jag tycker nog det gäller tjejer också :) 

TS, din sambo gör pojkarna en enorm björntjänst, men det har du ju redan förstått ser jag. Jag tycker ABSOLUT ni ska sätta er ner och ha familjerådslag, där ni alla kommer överens om vad som är rimligt. Med tanke på att de inte gjort någonting alls än, kanske målen inte kan vara så högt ställda till en början, men se till att vinkla det så att det handlar om kunskaper de måste skaffa sig innan de kan bo själva i framtiden.

För att svara på frågan, vi äter nästan alltid tillsammans och då hjälps alla åt att plocka undan, men annars så är det den som är sist kvar som plockar bort och städar upp (t.ex. efter helgfrukostar när alla vaknar olika tid).

• Cylt

Min 7-åring ställer också in efter sig själv i diskmaskinen och hjälper till med sådant vi ber honom om (typ samma saker som dina kids, leathergirl) Att han glömmer någongång är OK - han är trots allt sju. Hemma hos oss är det inte OK att någon lämnar vare sig mat eller stök när han/hon har käkat; don't get it - Dadda med barn som är gymnasiestora och att du dessutom ska få skit för det? Mycket, mycket märkligt agerande av din gubbe.

Bride in leather skrev 2010-06-01 21:22:05 följande:
    Herregud. Mina barn är 7 och 4 och de kan plocka undan efter sig själv,städa,tvätta med hjälp,diska med hjälp,baka och laga mat med hjälp.
  • Bride in leather
    Cylt skrev 2010-06-02 10:11:58 följande:
    Min 7-åring ställer också in efter sig själv i diskmaskinen och hjälper till med sådant vi ber honom om (typ samma saker som dina kids, leathergirl) Att han glömmer någongång är OK - han är trots allt sju. Hemma hos oss är det inte OK att någon lämnar vare sig mat eller stök när han/hon har käkat; don't get it - Dadda med barn som är gymnasiestora och att du dessutom ska få skit för det? Mycket, mycket märkligt agerande av din gubbe.
    Det är lika bra att de lär sig känner jag och de tycker ju att det är kul=)
  • Sebastiána
    Flotten skrev 2010-06-02 08:18:51 följande:
      Du har helt rätt, äldste sonen skall i dagarna mönstra till försvaret och jag HOPPAS att de vill ha honom! Det gör dem gott att komma dit man inte själv bestämmer.
    Vår älste mönstrade för ett tag sedan och jag tänkte samma som du. Tyvärr kommer det inte att bli någon värnplikt för flertalet. Han blev s.a.s uttagen men kommer troligtvis aldrig att få göra lumpen ändå. Värnplikten försvinner ju nästa år.
  • Sebastiána

Om man lyssnar på "vår" 18-åring och hans kompisar verkar de mest vara intresserade av jobb där man får komma och gå som man vill och gärna ha hög lön. De har dissat sommarjobb som kommunen arrangerade för att det var mycket jobb för lien peng. Istället har de inga sommarjobb alls, men jag och min sambo har gjort klart för honom (och det har vi gjort hela tiden) att han inte kan räkna med extrapengar från oss under sommaren. Det hade varit en annan sak om han verkligen försökt men ändå inte lyckats (det är ju inte så lätt att få sommarjobb men om man inte försöker och dessutom är kräsen underlättar det inte precis).

• passionsblomman

Kileane, visst borde det gälla tjejer också. Att mamam sa sådär tycker jag visar på hur det mer självklart var "förr" då flickor förväntades lära sig bli bra husmödrar typ.
    Men nu har ju utvecklingen blivit att INGET barn ska behöva göra något alls -vare sig hemma eller när de väl börjar jobba, känns det som ibland iallafall. Som när jag tagit emot praktikanter i butiken osv.

Min väninna som är lärare lyssnade för en tid sedan på ett föredrag av en man som talade om hur vi fostrat en hel generation som är alltigenom luststyrd. Dvs"men jag har ingen lust med det" är för dem ett helt giltigt argument att slippa-i alla sammanhang.

Jag funderar mycket på det här och tror att bla hastigheten som allt går i påverkar. Man behöver inte strävsamt spara i åratal till resa/bröllop/renovering/cykel eller vad det nu är-man tar det på krediten eller lånar lite till på huset.
    Internet och mobiltelefoni ger omedelbara svar=snabb tillfredställelse. Att inte få ett svar på sms eller mail inom en kort stund skapar omedelbart irritation.
    Finns det inget att se på ena kanalen kan man alltid byta till en annan etc etc. 

Någonstans har också synen på barn förändrats väldigt mycket under de senaste decennierna. Och våra egna förväntningar på vad ett liv kan tänkas innehålla också.
    Jag tycker det är väldigt intressant att fundera över. Inte minst eftersom det nu är jag och alla andra med barn som håller på att fostra en ny generation. Det finns alla anledning att tänka på både det ena och andra i sammanhanget. 

• Flotten

Sebastiana

Vi är fullt medvetna om att värnplikten avskaffas men det är väl i år 1 juli som de nya reglerna kommer att börja användas? (Därav den stora slutövningen som vi haft här i skåne i en hel månad)
    Vår son elitidrottare och tränar vid 9 tillfälle i veckan plus idrottsgymnasium så han hoppas på att försvaret vill ha honom då han ser det som en språngbräda in i yrkeslivet.

Vi har tur här, snart 18-årige sonen har redan 3 somrar bakom sig med sommarjobb på ett och samma ställe, och i år så har han efter att ha frågat flera gånger fått ett annat jobb i en helt annan bransch. Han vet att jobbar han inte så blir det inga pengar heller (ett mega datorpaket, en moped och en stor platt-tv är väl vad pengarna hittills gått till).
    Den yngre sonen klipper gräs, och tjänar faktiskt rätt bra om man jämför med storebrorsan.

• Kileane

Passionsblomman: Du skriver så klokt, håller helt med dig.

Jag är inte så gammal själv (26 år) och därmed en del av den bortskämda 80-talist generationen, som blir beskylld för att vara lat och bara vilja ha en massa saker. Det ligger nog en hel del i detdär med att vilja ha omedelbar tillfredsställelse, har sett måååånga exempel i min egen bekantskapskrets. Te.x. bröllop, hus, barn, fin bil, utlandssemester innan man fyllt 25, trots att man inte har något jobb och inte riktigt råd.

Föredrar själv att ta det lugnt, arbeta lite mindre, ha lite mindre pengar att röra sig med men bo billigt och hinna göra sånt jag tycker om också :) Men nu gick jag visst off-topic.

Tycker det är riktigt trist att se så många unga som växer upp med inställningen att man ska bara få utan motprestation, jobben (och pengarna) ska ramla över en, utbildningen kan man skolka eller slappa sig igenom och det som betyder mest är att JAG får som JAG vill...det tråkiga kan ju någon annan göra.

Jag är övertygad om att föräldrarna bara vill sina barn väl, och vill ge dem allt de kan, men istället gör de sina barn en riktig björntjänst när de inte förbereder dem på livetsom vuxen - där den viktigaste läxan enligt mig är; livet är inte alltid rättvist och ja, det är tråkigt ibland. Deal with it.

• Flodis Hjärtat

Sluta curla. Det hjälper väl ingen.

Att diska och städa och jobba för lönen är kanske inte alltid roligt men sånt är livet. Acceptera det!

Kräv mer av dem!

• JustMeAndMyLove

Oj, själv hade jag aldrig vågat lämna mat och skit framme när jag var så pass gammal som 16. Möjligtvis att jag kunde gnälla på lillsyrran som oftare kom undan för "hon är ju mycket yngre". Men lämnade jag kvar disk i diskhon (vi hade diskmaskin) eller smulor på bordet blev mamma riktigt arg. Delvis för att hon var ensamstående med 6 barn (varav 4 tonåringar) och delvis för att vi ofta fick problem med myror! Så det var inte bara att det var stökigt utan det blev ju ohyra om man inte torkade av bordet efter sig.

Barn mår bra av att hjälpa till hemma, hur ska de annars klara sig sen??

Svar på tråden Plocka undan efter tonårsbarn?