Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Plocka undan efter tonårsbarn?

Jag har aldrig varit sambo tidigare och inte heller delat hushåll med barn, så jag vet inte hur folk brukar göra. Häromdagen hände det igen. Jag hade ätit en snabb smörgås medan min BM:s båda tonårskillar åt middag. När jag var klar satte jag mig i vardagsrummet och tittade på TV. Killarna åt fortfarande. Min BM var ute och målade staketet. Efter ett tag kom han in och blev jättearg på mig för att jag inte hade plockat undan efter middagen. Jag visste inte att killarna var klara ens. Om min BM inte kommit in då hade jag märkt det i reklampausen och åtminstone satt in resten av maten i kylskåpet och tagit det andra när programmet var slut. Liknande saker har hänt tidigare.

Hur fungerar det hos folk egentligen. När jag bodde hemma hjälptes man åt att duka av om alla åt samtidigt och om någon satt ensam kvar ver det den personen som dukade av och stoppade resterna i kylskåpet. Är det inte så längre? Borde man inte kunna begära av killar på 16 och 18 att göra detta? Är det min kille som är överbeskyddande eller jag som är en kombination av sträng och lat?

När jag pratar med min BM om detta tycker han att jag är lat. Han har mycket lägre smutsighetströskel än jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-02 10:21
    Nu har jag och min sambo diskuterat saken. Till viss del var det en missuppfattning från min sida. Han använde det norrländska uttrycket "stöka bort" vilket jag har tolkat som "duka av från bordet", medan han även menar "ta rätt på matrester". Tydligen var det så att killarna hade plockat undan tallrikar och glas osv men hade låtit grytor och karotter stå kvar på bordet. Detta ska min sambo ha ett snack med sina söner om och det var inte det han blev arg på mig för utan för att jag inte tog reda på maten. Vi hade tidigt på morgonen som hastigast pratat om att det skulle bli mycket middagsmat på kvällen och att vi kunde frysa in det och ha med på jobbet senare. Detta hade jag totalt glömt! Han tyckte att "här sliter jag med att göra om staketet och så sitter hon och tittar på TV och tar inte ens rätt på maten innan den torkar ihop", medan jag hade glömt bort det där med maten och tyckte bara att det var dåligt av sönerna att inte duka undan allt.

Med andra ord: jag ska försöka komma ihåg sådana här saker bättre i framtiden och min sambo ska prata med sina söner om att de ska plocka undan efter sig när de ätit.
  • Svar på tråden Plocka undan efter tonårsbarn?
  • Sebastiána
    Nicossambo skrev 2010-06-01 19:25:36 följande:
    Jag tycker att ni ska sätter er ner du och din man först och prata hur ni vill ha det hemma. Sedan prata med tonårskillarna involvera dem i hur alla vill ha det. De kanske inte är vana att hjälpa till och därför inte gör det. Men självklart tycker jag de kan plocka bort efter sig.De måste lära sig att ta ansvar. Hur gamla är de??
    16 och 18 år.
  • Sebastiána

Det är min BM som gör mest här hemma: städar, lagar mat och tvättar - det har inte blivit så mycket mer av detta sedan jag flyttade in. Jag menar 90% av det han tvättar är barnens kläder. Jag har flera gånger sagt att de åtminstone kan sätta igäng tvättmaskinen när de kommer hem från skolan så att det är klart på kvällen men det vill han inte. Anledningen till att han blir arg är väl att HAN hade gjort detta i normala fall, men nu är han stressad av allt arbete med huset och tycker att han ska väl inte behöva plocka undan efter killarna. Han tycker att han och jag ska hjälpas åt. Killarna behöver uppenbarligen inte vara med i detta hjälpande.

• Sebastiána

Till förra julen köpte han deras julklappar... alltså han köpte presenter och gav bort i deras namn för han ansåg inte att de kunde köpa julklappar.

Jag tror att jag som inte är så van vid barn och ungdomar behandlar dem som äldre än de är och han som att de är yngre än de är.

• Sebastiána

Det intressanta är att jag gör väldigt lite hemma. Vi är alltså inte jämställda eftersom min BM gör det mesta (och det mesta som han gör har med killarna att göra - de tränar tre dagar i veckan = mycket tvätt - veckostädning och helgmatlagning delar vi på). Jag borde naturligtvis ta mitt ansvar och ta en del av det min BM gör nu. Men en del av det han gör tycker jag inte att han ska göra, t.ex plocka undan efter killarna på sättet jag beskrivit tidigare.

Som sagt vi lever inte jämställt, han gör det mesta, men eftersom han "curlar" sina barn på det sätt han gör kommer de inte att bli jämställda trots att de sett att det inte är så att kvinnan som gör allt hemma. Lite paradoxalt alltså.

• Sebastiána
    Flotten skrev 2010-06-02 08:18:51 följande:
      Du har helt rätt, äldste sonen skall i dagarna mönstra till försvaret och jag HOPPAS att de vill ha honom! Det gör dem gott att komma dit man inte själv bestämmer.
    Vår älste mönstrade för ett tag sedan och jag tänkte samma som du. Tyvärr kommer det inte att bli någon värnplikt för flertalet. Han blev s.a.s uttagen men kommer troligtvis aldrig att få göra lumpen ändå. Värnplikten försvinner ju nästa år.
  • Sebastiána

Om man lyssnar på "vår" 18-åring och hans kompisar verkar de mest vara intresserade av jobb där man får komma och gå som man vill och gärna ha hög lön. De har dissat sommarjobb som kommunen arrangerade för att det var mycket jobb för lien peng. Istället har de inga sommarjobb alls, men jag och min sambo har gjort klart för honom (och det har vi gjort hela tiden) att han inte kan räkna med extrapengar från oss under sommaren. Det hade varit en annan sak om han verkligen försökt men ändå inte lyckats (det är ju inte så lätt att få sommarjobb men om man inte försöker och dessutom är kräsen underlättar det inte precis).

Svar på tråden Plocka undan efter tonårsbarn?