• Flotten

Plocka undan efter tonårsbarn?

passionsblomman skrev 2010-06-01 20:13:55 följande:
    . Det är inte barn vi talar om här. Den ena är myndig och hans pappa har inte ens försörjningsansvar för honom längre. han ska i egentligen klara av att stå på egna ben i alla avseenden vid det här laget.

Petig kanske men visst har man försörjningsansvar så länge de går i gymnasiet och endast uppbär studiebidrag? Alltså i praktiken till de fyller 20 OM de går i skolan och inte kan få studielån, vilket man inte får förrän man  är 20 år.
    Att sen ungarna är är totalt bortskämda och att pappan behöver tänka över sitt beteende är väl självklart!

• Flotten

passionsblomman skrev 2010-06-01 22:47:19 följande:
      Ja, det har du nog rätt i när jag tänker efter. Men det är ju såklart förutsatt att man faktiskt studerar då.Hur som helst så är det skandal att en 18-åring sitter på arslet hemma och blir duttad med som vore det ett hjälplöst spädbarn. Jag blir vansinnig på sådant.Min mamma brukade förr säga "Det borde vara lag på att alla pojkar måste bo hemifrån minst två år innan de fick flytta ihop med en tjej."Det är när man hör sådana här exempel som man förstår vad det är hon menar.

Du har helt rätt, äldste sonen skall i dagarna mönstra till försvaret och jag HOPPAS att de vill ha honom! Det gör dem gott att komma dit man inte själv bestämmer.

• Flotten

Sebastiana

Vi är fullt medvetna om att värnplikten avskaffas men det är väl i år 1 juli som de nya reglerna kommer att börja användas? (Därav den stora slutövningen som vi haft här i skåne i en hel månad)
    Vår son elitidrottare och tränar vid 9 tillfälle i veckan plus idrottsgymnasium så han hoppas på att försvaret vill ha honom då han ser det som en språngbräda in i yrkeslivet.

Vi har tur här, snart 18-årige sonen har redan 3 somrar bakom sig med sommarjobb på ett och samma ställe, och i år så har han efter att ha frågat flera gånger fått ett annat jobb i en helt annan bransch. Han vet att jobbar han inte så blir det inga pengar heller (ett mega datorpaket, en moped och en stor platt-tv är väl vad pengarna hittills gått till).
    Den yngre sonen klipper gräs, och tjänar faktiskt rätt bra om man jämför med storebrorsan.

Svar på tråden Plocka undan efter tonårsbarn?