Inlägg från: kenttjej |Visa alla inlägg
  • kenttjej

Hur gör ni med efternamnet?

Vi diskuterade namnfrågan ganska länge innan vi kom till en lösning, får nog påstå att han var den som fick kompromissa mest... Han har ett -son namn och jag har ett unikt efternamn, han kände att han inte ville bli av med sitt efternamn och ta mitt (har nog nåt med manlig fåfänga att göra eller nåt). Jag däremot kände att jag inte kan överge mitt ovanliga namn, lite press på mig att föra det vidare typ. Min man tyckte inte heller att jag skulle bli av med det så ett tag var vi inne på att bara behålla våra efternamn, men det är ju så tråkigt!

Så tillslut kom vi fram till att vi tar hans efternamn som mellannamn och vi har mitt efternamn som vårat gemensamma efternamn. Tror att vi båda är nöjda nu även om han som sagt blev den som fick kompromissa mest.

Skatteverket rynkade pannan lite och tyckte det verkade krångligt, hon jag pratade med var inte ens säker på att det gick att göra så. Hon fick prata med en kollega för att kolla att det var ok. Retar mig faktiskt på att informationen på deras hemsida är så luddig! Vi fick verkligen lusläsa och tolka lite fritt för att komma fram till den här lösningen, sen att det inte ens står tydligt vart man ska skicka in pappren nånstans gör det bara ännu värre. Tycker tex att de tydligt kunde skriva vad som gäller och kanske tex ge exempel på vilka namnkombinationer som är tillåtna.

Men men, det löste sig ju tillslut i alla fall!

Svar på tråden Hur gör ni med efternamnet?