• anoli

Buffé eller serverad för- och varmrätt?

Bröllopsfest med ca. 80 gäster.
    Vad är bäst, buffe eller servering?

Ekonomiskt så landar det på ungefär samma..

• Svar på tråden Buffé eller serverad för- och varmrätt?
  • Bellson

Undrar samma sak. Tänker på att det blir mycket rörelse och stoj om man har buffé. Kanske är svårt att passa in tal och liknande? Hur gör man på bästa sätt?

• pluggisen

är det samma pris så hade jag nog valt serverad mat

• bobods

Beror helt på vilken sorts bröllop du är ute efter - rent generellt känns ju buffé mer avslappnat än serverad trerätters. Personligen föredrar jag buffé då jag tror att det blir jobbigt att sitta still under så lång tid som serveringen skulle ta, dessutom finns det fler alternativ så inte alla behöver äta samma mat. Buffé känns mer socialt och mindre stelt tycker jag

• anoli

Hm.. Ja.
    Jag är inne på buffé mest o tjejen på servering..

Fördelarna jag ser med buffé är att det inte känns lika "stelt"
    Att veggos/allergiker inte måste ha en helt egen rätt, utan de kan välja själva..
    Att det -förhoppningsvis- finns nåt för alla smaker
    Inte lika stor serveringspersonalsåtgång..

• happytoaster

Vi skall både och, en förrätt som serveras vid bordet så man kan klämma in lite tal och så. Huvodrätten kommer att serveras som buffe och sedan efterrätten serverad vid bordet.

Vi tror de kommer att funka bra för oss, alla kan ta så mycket mat de vill och alla blir mätta och glada. Min släkt är duktiga på att äta :)

• minimis

Jag föredrar buffé av den enkla anledning att det är lättare att alla får äta sig mätta på mat som de tycker om. Men serverat känns ju helt klart lyxigare för mig.

• Bellson

Ja, serverat känns verkligen mer lyxigt.. 

Känns ju knäppt att bruden ska hasa omkring till buffeebordet och plocka på sig också.. 

• minimis

Bellson skrev 2010-06-06 21:44:40 följande:
    Ja, serverat känns verkligen mer lyxigt..  Känns ju knäppt att bruden ska hasa omkring till buffeebordet och plocka på sig också..   

Personligen känner jag mig inte för märkvärdig som brud så jag springer så gärna till o från buffébordet!

• Bellson

Jag tänker mest på att man slafsar och slipper ner klänningen.. vore ju trist. 

• minimis

Bellson skrev 2010-06-06 22:48:58 följande:
    sölar ner menade jag nog...

söla ner klänningen lär jag ju göra oavsett vad jag äter :)

• Innie
    Bellson skrev 2010-06-06 20:19:14 följande:
    Undrar samma sak. Tänker på att det blir mycket rörelse och stoj om man har buffé. Kanske är svårt att passa in tal och liknande? Hur gör man på bästa sätt?
    Vi har 90 gäster, kommer att ha buffé men det är inte fritt att ta mat när som helst! Vårt toastpar är tack och lov erfarna (de har toastat sex bröllop vid det här laget ...) och är duktiga på att se till att gästerna tar mat i omgångar. Då planerar de också in alla tal mellan varje omgång (tror vi räknar en första gång och två omtag) och vet från början vilken tid de har att spela på. Men planering funkar det alldeles utmärkt!
  • KatjaB

Bellson skrev 2010-06-06 21:44:40 följande:
    Ja, serverat känns verkligen mer lyxigt..  Känns ju knäppt att bruden ska hasa omkring till buffeebordet och plocka på sig också..   

mer konstigt att brudgummen hämtar sin tallrik mat?

Det borde ju bli dyrare med serverad mat med tanke på att man måste ha många som serverar för att alla ska få in maten hyfsat samtidigt, så att det inte hinner bli kallt eller att man får vänta för länge.
    Vår mat skulle inte ha kostat mer heller för 3-rätters, men dels pga att vi måste ha många som serverar men också för att vi gillar tanken att ha buffé, alla får så mycket eller lite mat de vill ha, det finns mer att välja på och så blir det inte stillasittande lika länge för alla. Kan ju vara skönt att få resa på sig ibland.

Jag har varit på flera bröllop med buffé och inte på ett enda av dem har det varit "en massa spring" som många pratar om här på bt, och bruden har klarat av att ta mat utan att hälla över sig på kläderna

• Bellson

Jag menade förstås inte att brudar i överlag har problem med finmotoriken och inte klarar av att ta mat utan att kladda. Men för mig känns det som att inte stämmer överens med min bild av bröllopet. Jag vill inte ha ett slappt bröllop där folk inte har brytt om att klä upp sig. Ett så kallat "avslappnat" bröllop. Jag gillar tanken på att folk klär upp sig och blir serverad en lyxig middag. Förhoppningsvis kommer portionerna vara lagom stora och maten passa alla. Annars får man äta sig mätt på tårta!

• pluggisen

Vi hade buffe på vårt bröllop och serverad förrätt, hade inte velat ha serverad mat, det var väldigt avslappanat och så och mysig stämning. Inga problem med tal mm. Men vi var inte 80 pers.

• Peppo79

Vi ska ha förrätten som buffé/mingelmat så våra släktingar får chans att mingla med varann och lära känna varandra, sen kommer att huvudrätten bli serverad och tårta och kaffe får man hämta själv.

• Trohet

Vi bjuder ca 100 gäster och ska ha genomgående buffé. Jag hoppas jag inte slafsar ner mig för mkt. Kanske kan jag be ngn annan hämta åt mig och bli lite bortskämd ;0) hehe

• KatjaB

Bellson skrev 2010-06-07 10:25:32 följande:
    Jag menade förstås inte att brudar i överlag har problem med finmotoriken och inte klarar av att ta mat utan att kladda. Men för mig känns det som att inte stämmer överens med min bild av bröllopet. Jag vill inte ha ett slappt bröllop där folk inte har brytt om att klä upp sig. Ett så kallat "avslappnat" bröllop. Jag gillar tanken på att folk klär upp sig och blir serverad en lyxig middag. Förhoppningsvis kommer portionerna vara lagom stora och maten passa alla. Annars får man äta sig mätt på tårta! . 

ok, ja det är ju olika hur man tänker. Vi tänkte ju inte ha ett "avslappnat bröllop" i den bemärkelsen att ingen är uppklädd eller att vi på något sätt skulle ha mindre fint eller organiserat bröllop.
    Tycker det är rätt vanligt här på bt att folk tror att bara för att man inte har sittande 3-rätters så är det en simpel fest utan någon som helst ordning eller klädkoder.. Så kan det ju säkert vara också, men för vår del är det inte alls så.

• segelbåten

Lätt val - serverad för- och varmrätt!

-Ni slipper springet till buffen!

-Ni behöver inte var orolig för att maten tar slut.

-Toastmastern kan fokusera på annat än att hålla koll på vilket bord som ska resa sig.

-Det är trevligare för gästerna att sitta ner och bli serverade!!

• Werty

Den största fördelen med serverad mat tycker jag är att alla får mat ungefär samtidigt och därför är i samma fas i ätandet när det kommer till tal och sånt. De senaste bröllopen jag har varit på har det varit över hundra gäster och de som har tagit först är nästan klara när de sista tagit mat och då blir det väldigt konstigt med talen, de som tog sist hade knappt fått börja äta innan första talet. Inte så kul att bli avbruten när man är som hungrigast och sen äta halvkall mat. Men det är ju ett väldigt mycket mindre problem om man är färre gäster. Vi har iaf valt bort buffé just därför, vi vill att alla gäster (och vi) verkligen ska hinna njuta av maten utan att bli avbruten av tal osv, däremot kommer vi inte ha direkt servering heller utan maten kommer ställas ut på borden (med åtta personer på varje) och sen får gästerna ta själva, så det blir lite som ett mellanting men att alla ändå får ungefär samtidigt.

Svar på tråden Buffé eller serverad för- och varmrätt?