ledsen igen... (ganska långt blev det)
Om han behöver tid, så ge honom tid. Att vara 20 och 22 är fortfarande väldigt ungt (därmed inte sagt att det måste vara FÖR ungt), men många är fortfarande väldigt beroende av sina föräldrar då (och jag är det nog i flera avseenden fortfarande i 25 års ålder). Det är för mig inte alls konstigt att man när man är ung funderar över vem som är mest värd. Klart du vill att han ska välja dig, men jag hade nog blivit mer orolig om han valde att gå emot hennes vilja utan att fundera faktiskt, förutsatt att de har ett bra och respektfullt förhållande till varandra i övrigt.
Om hon inte har något emot dig personligen (och det får jag inte intryck av) så är det kanske inte värt att offra hans relation med sin familj bara för att ni vill förlova er, om ni kan vänta något år och göra det och fortsätta ha en bra relation med henne. Annars finns det en risk att du blir "syndabock" om dom får en dålig relation. Då blir du den som fick honom att bli osams med sin mamma, och det är varken bra för ert förhållande eller deras. Det är ju aldrig en nackdel att stå på god fot med sin släkt och familj, det finns många tillfällen de är oumbärliga.
Varför är det så viktigt för dig/er att förlova er just nu? Ni är inga tonåringar längre, men fortfarande unga. Hur länge har ni varit ihop? Om det bara är för er skull så kan ni ju göra något annat "så länge", skaffa ringar eller vad som helst. Om det är för andras skull, då är ni nog för unga för att förlova er ändå.
Det måste ju absolut inte gälla er, men väldigt många förändras mycket när man går på högskola t ex, och många jag känner växer helt enkelt isär för att de skaffar sig nya intressen och vänner och passar inte längre ihop. Särskilt om man har ett distansförhållande. Man utvecklas så mkt i den åldern, och jag vet ju iaf att jag aldrig skulle kunnat ha ett fortsatt förhållande med de killarna jag var ihop med då (även om jag inte såg det då förstås).
Så fundera över varför det är viktigt, och för vem, och om det är rätt av dig att be honom offra sitt förhållande med sin familj för din skull. För ingen som älskar sin partner skulle be honom/henne göra det valet. Det måste han/hon göra själv.