• HKC

Bali - hjälp!

Planerar smekmånad på Bali i okt. Sitter och surfar runt på olika hotell och blir helt villrådig. Någon som varit där nyligen? Vill ha tips på lyxiga, personliga, trendiga, romantiska, barnvänliga hotell som helst inte är alltför dyra men gärna 4/5-stjärnigt (ja, jag vet - man kan inte få allt...).

Vilken strand är bäst? Vi kommer ha med vår dotter på 6 månader så vi vill helst inte ha alltför mycket fest men heller inte helt folktomt. Är det värt att ta några nätter i/kring Ubud?

• Svar på tråden Bali - hjälp!
  • källerudd

Hej!!

Vi var på bali 28maj - 14 juni. Helt fantastisk resa... Tycker absolut du ska lägga någon eller några dagar kring Ubud. Vi sov på ställen i prisklass 120kr-500kr / natt

Jag och min sambo gillade inte alls Kuta. Men det är nog väldigt olika.

Vår första vecka reste vi runt på Bali. Tyvärr skulle det vara torrperiod men så var inte fallet. Men det var ganska skönt i och med att vi rörde på oss. vår andra vecka tillbringade vi på Giliöarna. Vi var en natt på gili Trawangan (men för mycket liv för oss) så resterande tid var vi på Gili Meno helt fantastisk ö, men inte mycket att göra alls. Gili Air ska vara något mitt imellan de båda andra så det kanske vore nått.

Måste även bara säga TESTA SNORKLA (om ni nu inte gjort det tidigare) det var en helt fantastisk upplevelse.

bobods skrev 2010-06-19 22:41:37 följande:
    Vi åker 101010 och kommer bo en vecka i Nusa Dua och en vecka i Ubud, en natt i Sanur och en natt på Gili Air. Vi kommer inte att åka till norra delen av ön, det enda som är värt att se där är den svarta sanden, delfiner, och möjligen vulkaner. Vi lägger mer tid i Ubud istället Vad jag har hört så är de allra flesta hotell bra! Det finns en gammal tråd om Bali där de tipsar om olika hotell, men det är ju ett par år sen. Efter att ha läst runt på olika forum på internet finns det några saker jag absolut inte tänker missa: Gili Air, Bali Bird Park, Monkey Forest i Ubud, Botanic Garden i Ubud, Elephant Park i Pesanggaran, Ulu Watu, balinesisk dans/teater, och såklart risfält och spabehandlingar.  
    Jag tycker en natt på gili Air verkar lite lite...Det kostar en del att ta sig dit och man är inte där förens mitt på dagen...Vi tog fastboaten dit, men det tar än dock ca1-2 h.

Vi utgick från Ubud när vi gjorde en dagsutflykt. 450kr för en hel dag med chaufför. Vi såg bla risfält, odlingsträdgård, vulkanen (så mäktigt), botaniska trädgården....den botaniska trädgården var häftig tyvärr var det inte säsong för orkidéer när vi var där..men vi fick se några fina iaf. augusti var tydligen blommnings tid för dessa. 

Överallt står det män med fina bilar som ropar transport transport...förhandlar man om priset innan så kan man få billig skjuts dit man vill...

kika gärna in på sommarnatt.blogg.se för att se mer av vår resa. Fråga gärna, ska försöka svara så gott jag kan =)

• källerudd

Just det ja. Gili öarna tar inte kort...jo det finns en automat på gili trawangan men de andra ställerna ska man ha rupie med sig, går nog bra med dollar oxå.

Tänk på att bankomaterna tar olika kort. Vi råkade ut för det i pandangbai. Vi skulle ta ut pengar där men de tog inte Visa och det fanns ingen mer bankomat där. Så det kan vara lite lurigt att få ut pengar.

• Tokisen

Källerud:
    Jag har läst på din blogg och det ser och låter helt fantastiskt.
    vi åker dit 1 september och jag längtar
    Nått speciellt som du kan tipsa om?

• bobods
    källerudd skrev 2010-07-13 18:19:38 följande:
    Jag tycker en natt på gili Air verkar lite lite...Det kostar en del att ta sig dit och man är inte där förens mitt på dagen...Vi tog fastboaten dit, men det tar än dock ca1-2 h. 
    Åh, jag vet att det är lite för lite... vi har dock räknat på det och kommit fram till att vi hellre prioriterar Ubud, för vi har en hel lista med saker kring Ubud som vi absolut vill se. Ett dygn på gili räcker för oss att vila upp oss De båtarna jag kollat på är framme på gili air ca kl 11 på förmiddagen, och åker sen tillbaka 10.30 dagen efter. De båtarna kommer kosta ca 900/person T&R, och eftersom både jag och m2b gillar båtturer av alla slag så känns det helt okej

Jag längtar ihjäl mig! 

• källerudd

Tokisen skrev 2010-07-13 20:28:04 följande:
    Källerud:Jag har läst på din blogg och det ser och låter helt fantastiskt.vi åker dit 1 september och jag längtar Nått speciellt som du kan tipsa om?

Hmm vi tog allt väldigt mycket som det kom. Men jag gillade odlingen som vi fick besöka och prova kaffe och te. Sen var vulkanen riktigt häftig oxå, men det är väldigt disigt där uppe. Ubud var oxå en favorit.

Natha1 skrev 2010-06-22 17:31:59 följande:
    Åhh vi vill också åka till Bali som bröllpsresa.Grejen är den nu att vi gifter oss 15 januari, ch jag har sett att Balihar regnperid då.Är det ngn som har varit där under den perioden? Regnar det mkteller bara ngn skur om dagen???

När vi var där så regnade det oxå varje dag. Även om det sas att det skulle vara torrperiod. Men det är inte så jobbigt då det är väldigt varmt hela tiden. Däremot får man kanske inte så mycket sol. När vi var på Giliöarna så såg vi rengmoln över Lombok varje dag och det åskade en hel del där...Så jag tror det regnar lite hela året. Det är en väldigt grön och vacker ö!!!

• lillalyckan

Ni Bali-resenärer, hur gör ni med visum? Fixar ni det på plats i Denpasar eller ordnar ni det innan ni åker på ambasaden?

Och vaccinationer? Vilka tar ni?

• bobods

Vi har vaccinerat oss hos Hepatit A och B. Min m2b kommer också dricka Dukoral mot kolera eftersom han är infektionskänslig av flera anledningar.

Vi fixar visumet på plats, jag har läst att det är enklart om man är borta mindre än en månad, är det någon som vet om det stämmer?

• bobods

bobods skrev 2010-07-16 22:56:07 följande:
    Vi har vaccinerat oss hos Hepatit A och B

HOS? Hahhaa. Mot skulle det stå

• lillalyckan

Jag har oxå fattat det som att det är bäst att göra det på plats, det ska tycligen gå fortare och vara billigare, vilket aldrig är fel, nåt av det

Vi får väl försöka hitta en gemensam ledig dag (det är tyvärr väldigt ont om don nu under sommaren) och bege oss till en vaccinationsklinik, verkar vara det lättaste, det verkar vara väldigt individuellt vad man ska ha

• Tokisen

lillalyckan skrev 2010-07-17 09:50:32 följande:
    Jag har oxå fattat det som att det är bäst att göra det på plats, det ska tycligen gå fortare och vara billigare, vilket aldrig är fel, nåt av det Vi får väl försöka hitta en gemensam ledig dag (det är tyvärr väldigt ont om don nu under sommaren) och bege oss till en vaccinationsklinik, verkar vara det lättaste, det verkar vara väldigt individuellt vad man ska ha  

vi har redan twinrix och påfyllt vår stelkramp, sen ska vi äta malaria tabletter, det rekomendera dem på vc här.

vi kommer att fixa visum där nere, en kompis som varit där sa det e enklast

Svar på tråden Bali - hjälp!