• HKC

Bali - hjälp!

Planerar smekmånad på Bali i okt. Sitter och surfar runt på olika hotell och blir helt villrådig. Någon som varit där nyligen? Vill ha tips på lyxiga, personliga, trendiga, romantiska, barnvänliga hotell som helst inte är alltför dyra men gärna 4/5-stjärnigt (ja, jag vet - man kan inte få allt...).

Vilken strand är bäst? Vi kommer ha med vår dotter på 6 månader så vi vill helst inte ha alltför mycket fest men heller inte helt folktomt. Är det värt att ta några nätter i/kring Ubud?

• Svar på tråden Bali - hjälp!
  • Hoppe

jag var på bali i april och kan verkligen rekommendera sanur! vi åkte över till kuta ett par kvällar, men vi var glada att vi inte valde att bo där, rätt stökigt som alla 'festorter'.

vi bodde på det här hotellet som var otroligt fint och prisvärt! www.santrian.com/griya/

fin strand nedanför hotellet, bra pool för barnen och även en lugnare 'SPA-pool' där man kunde simma och koppla av.

de hade SPA på hotellet där man kunde få massage och behandlingar, gratis yogaklasser, gratis lån av datorer, gratis wi-fi.

även god mat och trevlig personal. städningen av rummen var outstanding, vi fick nya lakan och handdukar varje dag.

lycka till! :)

• källerudd

Vi tog twinrix och drack dukoral...Hjälpte nog tyvärr inte då vi blev rejält sjuka både jag och min blivande de sista dagarna...

Visum skaffade vi på plats, om det gick snabbare vet jag inte, det var en jäkla kö och det tog tid, men det är nog smidigare än att ta sig till ambasaden i sverige om man nu inte bor i sthlm.

Malaria tabletter behöver man inte om man inte ska till Lombok, bali har inga malaria myggor...

• Tokisen

källerudd skrev 2010-07-25 11:35:16 följande:
    Vi tog twinrix och drack dukoral...Hjälpte nog tyvärr inte då vi blev rejält sjuka både jag och min blivande de sista dagarna...   Visum skaffade vi på plats, om det gick snabbare vet jag inte, det var en jäkla kö och det tog tid, men det är nog smidigare än att ta sig till ambasaden i sverige om man nu inte bor i sthlm.   Malaria tabletter behöver man inte om man inte ska till Lombok, bali har inga malaria myggor...

Åkte ni fastbout ut till gili?
    Vart isåfall åkte ni ifrån?
    Hade ni bokat boendet där ute innan?

• källerudd

ja vi åkte fastbout...marlincruse tror jag den båten som vi åkte med hette...Vi åkte från Pandangbai. Vi köpte biljetter när vi kom till Pandangbai. Vi fick ner priserna riktigt bra, men vi åkte ju inte under högsesong så det kan ju bero på det.
    Vi hade inte fixat boende på Giliöarna...

Vi bodde en natt på Trawangang sen åkte vi vidare till gili meno. Hade inte bokat där heller. Vill man däremot bo på sunsetgeco (tror jag det hette) så bör man nog boka innan, det var fullt när vi var där...Sen tror jag att om man åker under högsesong så kan det nog vara bra att ha bokat vilket fall som, så man inte står där.

• lillalyckan
    källerudd skrev 2010-07-25 11:35:16 följande:
      Malaria tabletter behöver man inte om man inte ska till Lombok, bali har inga malaria myggor...
    Jag har hört att det är Gili öaarna som man behöver malaria tabletter till men ibland är det härligt att ha fel Min blivande har varit där en gång förut så han ville inte åka över till Gili öarna för att han tyckte inte att det var värt att ta malariamedicin för bara en ö med tanke på hur jag har en förmåga att alltid få alla biverkningar man kan Perfekt att det var fel
  • bobods
    lillalyckan skrev 2010-07-26 09:41:13 följande:
    Jag har hört att det är Gili öaarna som man behöver malaria tabletter till men ibland är det härligt att ha fel Min blivande har varit där en gång förut så han ville inte åka över till Gili öarna för att han tyckte inte att det var värt att ta malariamedicin för bara en ö med tanke på hur jag har en förmåga att alltid få alla biverkningar man kan Perfekt att det var fel
    Giliöarna hör till Lombok, så det kan vara bra att ha med malariatabletter. Vi ska bara vara på Gili Air ett dygn så de tyckte inte vi behövde malariatabletter eftersom det var så kort - men vi ville ha det ändå. Vaddå, så om man är där en kort tid så sticker inte myggen?! Låter ju jättekonstigt! :-P
  • Tokisen

källerudd skrev 2010-07-26 08:47:37 följande:
    ja vi åkte fastbout...marlincruse tror jag den båten som vi åkte med hette...Vi åkte från Pandangbai. Vi köpte biljetter när vi kom till Pandangbai. Vi fick ner priserna riktigt bra, men vi åkte ju inte under högsesong så det kan ju bero på det. Vi hade inte fixat boende på Giliöarna... Vi bodde en natt på Trawangang sen åkte vi vidare till gili meno. Hade inte bokat där heller. Vill man däremot bo på sunsetgeco (tror jag det hette) så bör man nog boka innan, det var fullt när vi var där...Sen tror jag att om man åker under högsesong så kan det nog vara bra att ha bokat vilket fall som, så man inte står där.

okej, Tack

Vad jag har förstått så är högsäsången precis över när vi ska dit. 1 september.

• källerudd
    lillalyckan skrev 2010-07-26 09:41:13 följande:
    Ja det var det ingen som sa till oss på vårdcentralen när vi frågade. Vi var ju där en vecka blev biten av massa mygg, men har inte fått malaria vad jag vet :S Det tillhör ju Lombok, så visst det ligger ju nått i det. Fast kanske att malariamyggorna vill ha mer fukt, det är ju grönare och mer skog på Lombok.

Vi pratade med en tant på en av giliöarna som hade ett litet homestay och hon frågade om vi skulle till Lombok för då var man tvungen att ha myggmedel med sig. där fanns mycket malaria myggor..Så hon verkade ju inte använda det på giliöarna...

Men det är väl bäst att lyssna på sin vårdcentral kanske

• LenaSS

hej,
    ska själv åka iväg nu i oktober,
    till er som har varit på bali har ni några chaförer att rekomendera?

• källerudd
    LenaSS skrev 2010-08-08 20:50:38 följande:
    hej, ska själv åka iväg nu i oktober,till er som har varit på bali har ni några chaförer att rekomendera?
    Komme inte ihåg några namn, men de står överrallt ut med gatorna, förhandlar man om priset innan så tror jag alla är bra...Eller så hade vi bara väldigt tur, alla vi hade var väldigt trevliga och berättade gärna om man frågade något.
  • Per och Sara
    källerudd skrev 2010-08-10 21:15:08 följande:
    Komme inte ihåg några namn, men de står överrallt ut med gatorna, förhandlar man om priset innan så tror jag alla är bra...Eller så hade vi bara väldigt tur, alla vi hade var väldigt trevliga och berättade gärna om man frågade något.
    Hur funkar det när man har en chaufför hela dagen och åker runt på utflykter, sitter de och väntar medan man är iväg och tittar på saker, äter etc?

Och hur gör man med betalningen, tar man det när dagen är slut? Ja menar så h*n inte får för sig att sticka eller de kanske är så ärliga att man inte behöver oroa sig för sånt?!

• källerudd

Per och Sara skrev 2010-08-11 12:52:03 följande:
    Hur funkar det när man har en chaufför hela dagen och åker runt på utflykter, sitter de och väntar medan man är iväg och tittar på saker, äter etc? Och hur gör man med betalningen, tar man det när dagen är slut? Ja menar så h*n inte får för sig att sticka eller de kanske är så ärliga att man inte behöver oroa sig för sånt?!

Ja han satt utanför bilen ibland, tog en promenad, läste tidningen osv..men höll sig alltid i närheten av bilen så att han såg när vi kom tillbaka...

Vi bestämde pris innan vi satte oss i bilen o sen betalar man när dagen är slut....Funkade kanon och de verkade väldigt ärliga..iaf de vi träffade på vilket blev några stycken på två veckor =)

• bobods

Jag har hört att man bara ska åka med taxibilar från företaget Blue Bird, de ska vara pålitliga och har taxameter - vilket jag anser är ett måste. Visst finns det säkert "privata" chaufförer som inte luras också, men vill man vara säker på är det nog bäst att köra med ett etablerat företag. Vet dock inte hur det är om man vill hyra chaufför hela dagen... 

Jag gick igenom min travelguide idag och markerade med olika post-its vad jag tycker är viktigaste, ganska viktigt, och vad som vore kul om det finns tid. Upptäckte att jag tycker att det allra mesta är viktigast :D Så nu blir det till att börja rensa bland aktiviteterna :D

Mindre än två månader kvar till vi åker nu, ska bli så kul!

• källerudd

Blue bird sägs ju vara billigast, det vet jag inget om...Vi såg aldrig några sånna bilar. Vi tyckte vi kom billigt undan ändå. Sen kanske de tog ett över pris. Men om de tycker att de lurat oss spelar ingen roll om vi ändå tycker det är billigt tycker inte jag...vi reste runt i en vecka sammanlagt omkring 6 resor och alla vi träffade på var supertrevliga...

• Per och Sara
    källerudd skrev 2010-08-12 15:45:26 följande:
      Ja han satt utanför bilen ibland, tog en promenad, läste tidningen osv..men höll sig alltid i närheten av bilen så att han såg när vi kom tillbaka...Vi bestämde pris innan vi satte oss i bilen o sen betalar man när dagen är slut....Funkade kanon och de verkade väldigt ärliga..iaf de vi träffade på vilket blev några stycken på två veckor =)
    Det låter ju kanon att det funkar så bra! :) För det verkar ju så smidigt att ha en chaufför för hela dagen istället för att hitta nya hela tiden när man åker iväg till flera ställen. :)
Svar på tråden Bali - hjälp!