• Greeneyes

Hur objuda folk?

Hej!

Vi ska gifta oss utomlands, fast liknande ett vanligt bröllop här hemma så att säga, om ganska exakt 11 månader. Vi hade tänkt oss 70 pers som vi ville bjuda, men nu verkar vår budget inte hålla... Vi ska snart skicka ut save the date-kort till folk. Men jag har ju så klart redan pratat med massa folk o liksom inbjudit dem muntligt... Problemet är att om alla bjudna kommer så har vi inte råd i dagsläget. Men eftersom det är utomlands så är ju chansen ganska liten att alla har råd, även fast det är i Skottland dit ex Ryanair flyger...
    Så ska vi bjuda alla 70 och räkna med att inte alla kommer eftersom det är utomlands? Eller ta tillbaka en muntlig inbjudan från vissa till dess att somliga tackat nej, och bjuda dem i såna fall?

Usch, vad krångligt det blev

• Svar på tråden Hur objuda folk?
  • Aleta

Jag har själv fått en sådan muntlig inbjudan, men jag förväntar mig inte att det ska bli av. Det kan ju vara något man säger spontant och jag tar det bara som en komplimang att man är påtänkt. (Fast det finns förstås folk som är lättstötta, så de kan bli lite knepigare.)

Skicka ut till några och ha ett tidigt o s a samt poängtera att om de redan nu vet att de inte kan gärna kan svara på en gång. På så sätt kan ni ju fylla på med fler.

Ni kan också börja berätta för alla att det har visat sig att ni inte har råd och inte riktigt vet hur ni ska göra, om det bara blir familjen istället t ex. Då blir de som sedan får inbjudan bara glada när de väl får en.

• Nicossambo

Jag tycker att ni ska bjude dem ni ha råd att betala för. Tackar folk nej kan man bjuda  in fler.

• Greeneyes

TAck för era svar!

Problemet är väl också att vi gifter oss utomlands. Folk behöver ju boka både biljett och boende ganska långt innan.. Känns liksom lite taskigt att bjuda in folk i sista stund pga det..

• Aleta
    Greeneyes skrev 2010-06-18 20:32:35 följande:
    TAck för era svar!Problemet är väl också att vi gifter oss utomlands. Folk behöver ju boka både biljett och boende ganska långt innan.. Känns liksom lite taskigt att bjuda in folk i sista stund pga det..
    Det behöver inte bli sista stund om du kan få folk att svara på en gång. Oftast vet man om  man inte kan.
  • Greeneyes

Aleta skrev 2010-06-18 20:49:24 följande:
    Det behöver inte bli sista stund om du kan få folk att svara på en gång. Oftast vet man om  man inte kan.

Hm, jo iofs.. Men alla jag pratat med har antingen sagt att de kommer eller "Åh, vad kul, vi ska försöka komma!"...Ingen har sagt direkt att de nog inte kan. Men jag får väl lägga en kommentar om det på vår bröllopshemsida dit vi länkar på save the date-korten

• 123ost

Trots att det bara varit en muntlig inbjudan tycker jag det är fel att ta tillbaka den. Det är bättre att bjuda dem och sedan hoppas på att alla inte kommer. Om alla skulle komma så kanske ni får dra ner lite på kostnaderna? Om ni har ett tidigt o.s.a datum..

• Grodfrun

Jag skulle inte ta en muntlig inbjudan pa blodigt allvar utan vanta pa den skriftliga. Nu ar ju inte alla som jag, men jag tyckte Aleta hade ett bra forslag, skicka ut inbjudningarna tidigt och om/nar folk tackat nej, bjud in fler. Jag har svart att tanka mig att vanner tar illa upp, ifall de fragar, och isafall du/ni forklarar att ni har en tajt budget och kan bara bjuda ett visst antal..

• Nåvah

Jag fick en muntlig inbjudan till ett bröllop..."snart kommer en inbjudan på posten" var de exakta orden.

Det kom ingen och jag blev väldigt besviken! Tycker inte att man behöver gå runt och bjuda in folk innan man har koll på finanserna.

• NiVi

Nej jag tycker inte att man kan ta tillbaka en inbjudan, muntlig eller skriftlig spelar ingen roll. Jag skulle bli otroligt förolämpad!

• KatjaB

vi gjorde ju så att vi gjorde ett nytt osadatum o bjöd in alla de som vi ville, men inte kunde när vi fått veta hur många som kunde av de närmaste. Vi förklarade för alla berörda varför de fått inbjudan något senare (fortfarande 2 månader innan bröllopet) och ingen av dem tog illa vid sig.

Att oinbjuda är ju förstås lite pinsamt, det är ju inte alla som förstår hur mycket det faktiskt kostar att ställa till med bröllop. Så säg som det är till dem som ni inte kan bjuda, att ni kanske inte kan bjuda alla som ni ville.
    Kanske kan ni ha någon mindre fest när ni väl är gifta och hemma igen för alla som inte kunde bjudas.

• Nåvah

Eller så kanske man kan hålla tyst tills man skickar ut inbjudningarna....

• ascensionday

Jag håller med flera ovanstående om att det är oartigt och obetänksamt att muntligt inbjuda och sedan inte inbjuda formellt, men jag skulle inte oroa mig om jag vore i ditt ställe. Vi fick en försvarlig hop nej, och sedan ytterligare återbud när det närmade sig. Gäller det bröllop utomlands är det många som inte kan komma av ekonomiska eller tidsmässiga skäl, så då får ni nöjet att glädja dem med en inbjudan men behöver ändå inte betala för en jättefest.

• tagen

Gör som jag. Ha bröllopet på ett ställe som ligger långt bort och avisera kort innan =)

• Greeneyes

Anledningen till att jag ställde frågan är ju just för att jag själv också skulle uppleva det som ohyfast om någon tog tillbaka en inbjudan, även om det bara var en muntlig ganska vag inbjudan liksom.

Jag tror att vi helt enkelt får bita i det sura äpplet och lite iskallt räkna med att inte alla kommer eftersom det är utomlands. Annars får vi väl låna lite pengar (vilket vi ändå kommer att kunna betala av efter nån månad). Trots allt är det folk vi gärna vill ha med på vårt bröllop.

Tack för era svar!

• pulmonate

Om man bjuder 70 så kommer absolut inte alla att komma! Har ni räknat på hur många ni verkligen har råd att bjuda? Är det bara maten som ändras prismässigt? Har ni tänkt på att ha buffé? På så sätt så kan ni köpa den maten ni har råd med så om det kommer folk + - så kanske det inte gör så mycket?
    Personligen tycker jag det är dålig stil att bjuda folk och sen dra ifrån ibjudan! Men du kan vara lugn att långt ifrån alla kommer att komma!!

Jag bor också utomlands och räknar fräkt med att många av italienarna inte kommer om vi beslutar oss att gifta oss i Sverige!

Lycka till!

• BrudIda

Det man sagt får man väl stå för om man inte klarar att vänta tills budgeten är klar. Jag hade tyckt det vore väldigt snopet att bli bjuden muntligt och sen inte höra något mer.

Svar på tråden Hur objuda folk?