JustMeAndMyLove skrev 2010-07-25 05:52:38 följande:
Studiebidrag får man geentligen bara tills man är 18, sen får man det förlängt om man studerar på gymnasienivå (om jag minns det rätt). Jag pluggade på komvux och blev därför beviljad förlängt underhåll. Men enligt Isländska myndigheter räknas det inte, för jag hade inte rätt närvaro, och undantaget för mig gjordes utan att de informerades (jag pratade bar amed svenska försäkringskassan). Därför fick de rätt att ta tillbaka pengarna, och pappa slapp den lilla delen av underhåll han vägrat betala till mamma (6 gemensamma barn, 4 tonåringar, 2 små när han stack)
Frågan är om inte svenska lagar gäller i Sverige oberoende på vilket medborgarskap du har. Så om försäkringskassan godkänt att du ska har underhåll så har du ju gjort rätt och då är de ju dem som får tar smällen kan man tycka.
Om du vägrar betala tillbaka skuld, hur påverka de dig i sverige och norge? Blir du betalningskyldig enligt lag här? Vet att man ibland kan skita i skuld i andra länder eftersom de inte kan driva in de här i sverige, dock kan de påverka när man åker tillbaka till landet...
Jag hade inte gett mig så lätt, jag hade tagit kontakt med en advokat, tror du iallfall har rätt till 1h grattis samtal (om jag mins rätt). Dessutom bör din hemförsäkring täck en vis del av kostnaden om man inte kan få de grattis dvs.
Hoppas allt löser sig, enda postiva är at detta kommer göra dig starkare! även om de känns tungt nu!