• MsNL

Tärnor vid borgerlig vigsel?

Hur funkar det egentligen om man vill ha tärnor till en borgerlig vigsel? Jag har förstått det som att det egentligen bara är nåt man har om man gifter sig kyrkligt. Jag vill verkligen ha mina lillasystrar som tärnor (och jag vill dessutom ha dem som vittnen) eftersom de är de som står mig närmast...

Blir det konstigt eller kan man köra på? Jag och min m2b har bott utomlands i 5 år (han är inte svensk) så jag kan inte de svenska sederna oavsett och bryr mig inte så mycket om att ha allt enligt traditioner - bara det känns bra för oss.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Tärnor vid borgerlig vigsel?
  • sun moon

En borgerlig vigsel kan man utforma som man vill, bara man har med sig två vittnen. Så gör det till er dag. 

• Casmel

Vi har borgerlig vigsel och jag ska ha 2 tärnor. Vårt bröllop ser ut precis som ett kyrkligt bröllop bara det att vi tagit bort kyrka, präst och gud i det hela

• MsNL

Åh så bra att höra! Då vet jag att jag inte bryter mot några jätteviktiga traditioner eller så... ;)

• 100703 M och B

Tänk bara på att vittnena måste ha med sig legitimation och jag tror att de måste vara myndiga också (inte 100% säker men jag har för mig det).

• MsNL

Den biten fixar sig :) De är 23 och 25.

En grej som jag funderar över är om man kan få mer än två vittnens namn på det officiella dokumentet. Man ska ju ha två vittnen, men det är inget som säger att man inte får ha fler. Min m2b vill nämligen ha sin pappa som vittne, och jag vill inte välja mellan mina systrar! Har mailat vår vigselförättare men inte fått svar ännu.

• uppochhoppa

Gör ert bröllop till ert! Vi har precis som casmel  - planerat att ha "det mesta" utom Gud närvarande... Ni kan göra precis som ni vill - välja massor med musik, allsånger, solosånger. Ni kan dansa in, hoppa säck eller gå en fin promenad. Det är upp till er! ...och bara för att det är borgerligt behlöver det inte vara "litet" eller "svänga in en snabbis på rådhuset".

Lycka till! (www.brollopslycka.blogspot.com)

• spunge

ja ska ha mitt utomhus.. vi ska ha 2 eller 3 tärnor. vi kör oxå på allt utom gud och präst, tycker inte man ska gifta sig i kyrka om man inte tror på gud nämligen!

• Rosvägen

Casmel skrev 2010-06-22 07:15:47 följande:
    Vi har borgerlig vigsel och jag ska ha 2 tärnor. Vårt bröllop ser ut precis som ett kyrkligt bröllop bara det att vi tagit bort kyrka, präst och gud i det hela

Samma här men vi hade bestman och en tärna med oss vid vigselcermonin:)

• Casmel

Rosvägen skrev 2010-06-22 12:31:51 följande:
      Samma här men vi hade bestman och en tärna med oss vid vigselcermonin:)

Min m2b ska oxå ha en marskalk vid sin sida

• uppochhoppa

jag harf tre tärnor och min blivande tre marsalkar ( eller två marsalkar och en best man) :)

• wallinbruden

Jag var själv tärna/vittne vid borgerlig vigsel, det väljer ni själva precis hur ni vill ha det!

• avtryck

Min lillasyster ska vara tärna vid vår borgerliga vigsel nästa lördag. Hon kommer också läsa en dikt.

• KatjaB

vi har borgerlig vigsel o har både marskalk och två tärnor. Går alldeles utmärkt :D

• MsNL

Tack så mycket för era svar :) Jag har frågat ena systern och ska fråga den andra nu ikväll... :)

Svar på tråden Tärnor vid borgerlig vigsel?