• sommaren 2010

Hjälp har blivit galet det kommer 200 oinbjudna gäster:(

Folk har tydligen fattat helt fel med vår inbjudan,tycker själv att det är självklart men men det är jag det. Till dom som jag ville skulle komma skrev jag fam."Eriksson" och då menade jag alla de som bor i det huset,var bara de vuxna bjudna så skrev jag "britta" och "Kalle" Johansson och menade bara dom. Om jag bjöd en familj som hade två barn hemma och två som flyttat hemifrån skrev jag fam."Johansson"och menade de som bodde hemma och sen skickade jag separata inbjudan till de som flyttat hemifrån. Nu har jag skickat till vissa släktingar och har skrivit fam."Johansson" och menat de som bor hemma men de har tagit det som om deras 5 barn med respektive+barn är inbjudna,och ska alla de komma blir vi över 100 pers till.Jag kan inte förstå om mina föräldrar får en inbjudan där det står fam.Johansson så skulle jag som bor hemifrån med egen familj inte tro att min familj +mina övriga 5 syskon med deras familj vore inbjudna..Hur tänker ni andra har vi trögfattade gäster eller har vi gjort helt tokigt?? Så om vi skulle bjuda en familj med 4 barn halvvuxna ska man då skriva namn på alla dem utanpå kuvertet??
    Blir galen snart vet inte vad vi ska ta oss till:(

• Svar på tråden Hjälp har blivit galet det kommer 200 oinbjudna gäster:(
  • Carrosell

Ojoj, ja det har ju blivit galet på vägen.Du måste säga till dem nu! Låt dem inte tro att de ska på bröllop om de inte ska. Ni kan inte ha 100st extra gäster. Säg till dem att det blivit ett missförstånd.

Lycka till!

/Carro

• Karolina A

Ja, jag tror också att du måste prata med dem och förklara - på en gång!

• MsRW

Oj, va tråkigt! Tycker det låter som om du gjort helt rätt med inbjudningarna. Vad jag förstått så om det står fam. innebär det alla i det hushållet (inte de som en gång varit en del av det hushållet och framför allt inte deras respektive!). Är inbjudan adresserad endast till Britta och Kalle så gäller det endast de två (inte deras 4 barn). Håller med Carrosell - berätta för dem hur ni menade. Lycka till!

• kk16247

Jag gjorde likadant med våra inbjudningar och det kommer en hel del "oinbjudna" barn och respektive. Det känns ju lite svårt att säga och i vårt fall är antalet extra gäster hanterbart, men du har väl knappast något annat val än att säga åt dem snarast?

• juni2010

Vi fick en extra gäst.....så de va ju ínte hela världen....

• Greeneyes

Jag skulle nog ha tolkat som era gäster...

Om det står "Familjen Andersson" exempelvis, så antar jag att föräldrar plus alla barn (oavsett om man bor hemma ännu eller har flyttat) var bjudna. Man slutar ju inte vara en familj bara för att barnen flyttat hemifrån.

Antingen alla barn inkluderat i "familj" eller inga barn alls, och då bör man ju inte skriva familj utan endast namnen på personerna då de är max två... knepig sits!

• Andreas flicka

Jag hade nog också tolkat det som era gäster har gjort. Skulle någon skicka ett inbjudningskort till mina föräldrar där det stod fam.XX ja då skulle iaf jag/vi förstå det som om hela familjen var bjuden.

I annat fall skriver man väl namnen på de som är bjudna - det gjorde vi och ingen har missuppfattat.

Meningen är inte att skriva dig på näsan utan att säga hur jag hade uppfattat det.

Men, nu är det som det är och du måste berätta för gästerna att det skett ett missförstånd - bra att göra det så snart som möjligt också!

• 23maj2009

Ja tolkningar.. jag hade inte trott att jag var bjuden om mina föräldrar hade fått en inbjudan.. om jag hade flyttat hemifrån..
    Hoppas det ordnar sig!

• Uppsalabrud2010

Trist när det krånglar! Säg till dem snarast!! Det funkar ju inte med så många extragäster!! Hoppas att det löser sig och vänta inte med att säga till!!!

• lydice

Jag tycker att de har missuppfattat något som är självklart. Jag tänker precis som du! Vi skrev ex Johan och Hanna Larsson + adress och ingen har missuppfattat och trott att deras barn skall få följa med. Står det fam johansson så är det ju de som bor på den adressen är inte det självklart?? Hoppas det löser sig.

Svar på tråden Hjälp har blivit galet det kommer 200 oinbjudna gäster:(