• sommaren 2010

Hjälp har blivit galet det kommer 200 oinbjudna gäster:(

Folk har tydligen fattat helt fel med vår inbjudan,tycker själv att det är självklart men men det är jag det. Till dom som jag ville skulle komma skrev jag fam."Eriksson" och då menade jag alla de som bor i det huset,var bara de vuxna bjudna så skrev jag "britta" och "Kalle" Johansson och menade bara dom. Om jag bjöd en familj som hade två barn hemma och två som flyttat hemifrån skrev jag fam."Johansson"och menade de som bodde hemma och sen skickade jag separata inbjudan till de som flyttat hemifrån. Nu har jag skickat till vissa släktingar och har skrivit fam."Johansson" och menat de som bor hemma men de har tagit det som om deras 5 barn med respektive+barn är inbjudna,och ska alla de komma blir vi över 100 pers till.Jag kan inte förstå om mina föräldrar får en inbjudan där det står fam.Johansson så skulle jag som bor hemifrån med egen familj inte tro att min familj +mina övriga 5 syskon med deras familj vore inbjudna..Hur tänker ni andra har vi trögfattade gäster eller har vi gjort helt tokigt?? Så om vi skulle bjuda en familj med 4 barn halvvuxna ska man då skriva namn på alla dem utanpå kuvertet??
    Blir galen snart vet inte vad vi ska ta oss till:(

• Svar på tråden Hjälp har blivit galet det kommer 200 oinbjudna gäster:(
  • Skuggan
    lydice skrev 2010-06-26 20:10:02 följande:
    Jag tycker att de har missuppfattat något som är självklart. Jag tänker precis som du! Vi skrev ex Johan och Hanna Larsson + adress och ingen har missuppfattat och trott att deras barn skall få följa med. Står det fam johansson så är det ju de som bor på den adressen är inte det självklart?? Hoppas det löser sig.
    Jag tycker inte att det är självklart, inte det minsta. Jag hade inte helt självklart trott att jag var medbjuden om tex min mamma fått en inbjudan med texten "fam XXX" men tanken hade slagit mig. Vi är fortfarande en familj och kommer alltid vara det. Jag menar, när mina föräldrar skilje sig så upphörde inte jag och pappa att ingå i samma familj för att vi bodde på olika adresser. Generellt är det alltid bra att vara tydlig eftersom alla håller olika saker för självklara. Alltså är det ju jättebra att skriva förnamn som du nämner, det kan man inte gärna missförstå!

Men till TS, det spelar väl egentligen inte så stor roll om folks missuppfattningar är "legitima" eller inte. Det har blivit galet, ni kan inte ha 200 extra gäster, det är inte hållbart. Förklara det på ett smidigt sätt. Herregud 200 extra gäster spräcker ju alla planeringar, det förstår nog de flesta.

• Dejli

Jag hade nog också tolkat som dina gäster. Min familj hade fest till midsommar och bjöd t ex "fam. Andersson", trots att få eller inga barn bodde hemma i de olika familjerna. Alla barn och dessas respektive och barn var alltså inbjudna trots att de inte bodde hemma. Alla (ca 15 familjer) tolkade det på det sättet och det var det som var tanken också. Eftersom det verkar vara en hel del av era gäster som tolkat det så också (200 extra gäster lär ju tillhöra mer än några få familjer) så får man nog anta att det är så de flesta tolkar det.

Om det är hela familjen så skriver man hela familjen, annars får man nog vara tydlig med vilka som är medbjudna. Som någon skrev, man är ju fortfarande en del av familjen även om man flyttat hemifrån, och åtminstone jag räknar mig och min sambo som en del av mina föräldrars familj.

Men nu är det ju som det är, och ni får nog bara krypa till korset och förklara att det blivit ett missförstånd, och att ni tyvärr inte kan inkludera alla familjemedlemmar av olika skäl.

• Vickymb

Seriöst...bor det inga barn hemma så kommer dom ENDAST om dom får en EGEN inbjudan adresserad hem till deras nya hem....hur jävla svårt kan det vara????
    Stå på dig...det är DITT bröllop och DU bestämmer vilka gäster som kommer. Tro mig jag förstår om det kommer bli många sura miner (har själv liknande problem)...MEN du bestämmer...ditt bröllop och ingen annans!

Stort lycka till.

• sms å fotboll

Det verkar vara olika traditioner att se det på det hela.

Jag tolkar det som dig TS. Visst är jag en familj med mamma och syster fortfarande men inte förväntar jag mig inbjuden om jag inte får en egen inbjudan. Jag har ju haft egen adress i 10 år!

Med den principen så hade jag ju bara behövt skicka två inbjudning, en till min mormor och en till min farmor och så hade hela släkten kommit... Känns skumt i mina öron.

Dra i nödbromsen och förklara vad ni menade och att ni varken har plats eller pengar att ha så stort bröllop.

• evejo427

Jag gjorde precis som du och det har gått bra. Alla mina gäster tolkade som jag menade! Tycker det är helt självklart det du skriver, att det är de som bor på adressen! Säg ifrån när de anmäler sig för det måste de ju ändå göra och förklara att de faktiskt inte är bjudna. Jag menar, med respektive och barn blir det hur mycket folk som helst, bättre att de får veta det innan än att de står utanför festen och inte har någon plats!

• Nåvah

Jag hade inte tolkat det som att jag, maken och våra sex barn var bjudna på ett bröllop (eller vilken fest som helst) om någon av mina föräldrar fått en inbjudan med texten "fam".

Men misstaget måste ställas tillrätta NU, som många redan skrivit!

• åsa 28

Fam. Andersson

Anderssongatan 5

222 22 Anderslöv

Det betyder att det är den familj som bor på denna adress som är bjuden, kan man tycka.

Om man är bjuden får man en inbjudan till sin adress. 

Låter galet att man kan misstolka det. Du ska nog prata med dem snart så att det löser sig.

Lycka till!

• BlackWIngedAngel

Det kan definitivt innebära en osäkerhet när man skriver familjen till ett hushåll med barn som flyttat hemifrån. Vi har en del släktingar som har flyttat runt väldigt frekvent och då har det varit enklare att skicka inbjudan till föräldrarna, men riktat till familjen. Till de som har barn som flyttat hemifrån och där vi inte vill bjuda barnen så brukar vi skriva "Herr och fru". Jag är lärd att det är så man skriver.

• say yes

Ojoj. Prata med dem nu pa en gang! Inget ar ratt eller fel, alla uppfattar vi olika.

• Lúz de mi vida

Hur har det gått??

Hoppas det har löst sig! Även om det inte var helt solklart kan man tycka att den inbjudna gästerna höra av sig och fråga vad som gäller. Det hade jag själv gjort om jag haft stor familj. Tråkigt att det blev så.

Lycka till om du inte redan "rett upp" situationen.

• Agape
    sms å fotboll skrev 2010-06-28 08:45:28 följande:
    Med den principen så hade jag ju bara behövt skicka två inbjudning, en till min mormor och en till min farmor och så hade hela släkten kommit...

Hade uppfattat det som du ts! Har inte ens tänk på det förrut, ska definitivt ha detta i minnet när jag själv skickar ut inbjudningar. Jobbigt att det strulat till sig och jag hoppas det löser sig utan allt för många sura miner.

• Optimia

Jag tycker inte heller att formuleringen är alldeles uppenbar. Skriver man "familjen Exempelsson" på kuvertet, är det ju lätt hänt att man tolkat det som hela familjen. Vill man bara att föräldrarna kommer är det säkrast att man skriver förnamnen.

Nåja, misstaget har redan hänt och ni har fått det bästa rådet; ring upp gästerna och förklara missförståndet. Några kommer säkert att bli förvånade/besvikna, men sånt får man ta.

Svar på tråden Hjälp har blivit galet det kommer 200 oinbjudna gäster:(