• Snigel Bee

Fotas innan eller efter? För och nackdelar?

Har beslutsångest!! Ska man fotas innan eller efter? Vill ju så hemskt gärna att första gången killen ser mig ska vara när jag går mot honom i kyrkan! Vill egentligen inte att han ska se mig innan det!
    Men så har jag läst på många ställen att man råder paret att ta kort innan då sminket och håret är som fräschast!! Vill ju ha fina kort samtidigt som jag inte vill som sagt att han ska se mig innan vigseln!
    Va tkr ni?

• Svar på tråden Fotas innan eller efter? För och nackdelar?
  • Höstbrud 2010

Jag hade samma tankar som dig från början men eftersom vi gifter oss i oktober så står solen för lågt för fina foton utomhus tipsar vår fotograf. Även det faktum att vi gifter oss kl 16 så kändes det för sent att vänta till efter. Jag känner mig nöjd med beslutet och nu känns det som det bästa.

• Aleta

Jag har gift mig två gånger och provat båda varianterna. 

För min del så föredrog jag helt klart innan. Mycket mer avstressat och allt såg perfekt ut. Det var dessutom en otroligt roligt och mysig stund ihop. Resten av dagen går jättefort och är helt galen.
    Dessutom så skulle jag aldrig vilja slösa bort tiden som man kan vara med alla gäster som har rest dit bara för vår skull. Efter vigseln vill man verkligen träffa alla och komma igång med festen.

Ett tips är att ni gör en liten egen variant, att ni ses utanför fotografen där han väntar på dig, då får ni en egen liten stund att beundra varandra.

(Sedan vet jag inte om du vet om det, men i Sverige så går normalt sett brud och brudgum in tillsammans i kyrkan, man kan få nej från prästen om man vill ha andra varianter.)

• Grodfrun

Jag ar sa 'konservativ och trist' att jag tycker att man saklart ska fotas efter vigseln!
    Varfor? Jo for da ar man ju gifta(!), annars har man ju egentligen bara foton fran nar man fortfarande var sambos/ogifta, fast i brollopsklader ;)

• MKF

Det finns för- och nackdelar med båda sätten. Mina brudpar vill oftast fotas före vigseln, men jag har hört andra fotografer i andra delar av landet som säger tvärtom. Själv tycker jag att en stor fördel med att fotas innan är att vi hinner hålla på mycket längre. De flesta brudparen uttrycker att man vill ha många olika foton och det får man bara om man har tid på sig. Om det är efter vigseln måste ni skynda er tillbaka till gästerna och foto samt resa till fotoplats och festplats måste klämmas in på max 1-1½ timme (1½ timme är ganska långtråkigt för gästerna).

Jag tror inte någon av mina brudpar (och inte heller jag personligen vid mitt bröllop) har tyckt att det var fake att fotas innan bröllopet. Allt är en del av bröllopsdagen och vad som exakt ligger före eller efter cermonin tycker nog många inte är så noga. Ofta gör vi ändå så att brudgummen står bortvänd när bruden för första gången kommer fram till honom. Då blir det än ännu större wow-effekt :) Annars kommer ni ändå att ses vid dörren i kyrkan när ni ska gå in.

Viktigt är dock att man gör som man tycker känns rätt för just er. Lycka till med allt!

• Rufsas

Vi ska fotas efteråt då jag och min blivande man vill se varandra första gången under vigseln. En annan anledning är att vår fotograf sagt att man ser betydligt mer avslappnad ut efter vigseln. Jag var tärna på en kompis bröllop där de fotades innan men även en del efteråt (det började regna innan). Vilken skillnad! Efter vigseln var de sina vanliga jag igen. Innan vigseln såg de ut som skrämda rådjur.

• Lucia05

Fota före vigseln!
    Inga röda ögon, sminket o håret är i ordning, och framför allt: Gästerna slipper vänta på er!!!!! Inte kul att fotas o känna sig stressad!!!

• Novem

Vi kommer att vara hos fotograf innan vigseln (samt att han ev. kommer vara med en stund i kyrkan), sedan har en bekant lovat att hon skall agera under/fotograf efter. Då borde vi få iaf. något bra kort :P

• Pokaloo

Efter vigseln..

Vi ska fotas efteråt då jag och min partyman man vill se varandra första gången under vigseln o sedan som gifta fotas...

Det blir våra första foton som gifta.

• Flotten

Som gäst uppskattar JAG en fotografering före, efter betyder oftast flåshurtiga lekar eller menigslös väntan med en salt pinne i handen ,"ni kan ju vänta på hotellrummet kommentarer" osv. Man är ju taggad på en kul dag och så blir det i regel segt innan kvällen börjar.

• Grodfrun

Flotten skrev 2010-06-29 23:38:33 följande:
    Som gäst uppskattar JAG en fotografering före, efter betyder oftast flåshurtiga lekar eller menigslös väntan med en salt pinne i handen ,"ni kan ju vänta på hotellrummet kommentarer" osv. Man är ju taggad på en kul dag och så blir det i regel segt innan kvällen börjar.

Det later iofs trist.. de brollop vi har varit pa har vi bjudits pa bubbel och snacks samt fatt en chans att hinna mingla innan middagen medan brudparet fotas, jatteskoj!
    Det beror nog pa brudparets planering om det funkar med foto efter eller ej.. Vanta pa hotellrummet?! Nej tack..

• Snigel Bee

Ses innan fotografen kommer är en bra ide! Tänkt på det här med gästerna som ni säger med! :S
    Tack för alla svar!! =)
    Trots att jag inte verkligen inte vill att han ska se mig innan så ser de ut som att det kmr bli så ändå! =(

• Aleta
    Flotten skrev 2010-06-29 23:38:33 följande:
    Kan bara hålla med. Fotograferingen tar oftast mycket längre tid än vad brudparet tror, dessutom ska de ju ofta resa en liten bit också. När de äntligen kommer så börjar fördrinken om igen. Tiden innan så kunde man nästan lika gärna vara på hotellrummet tyvärr...

• Optimia

Aleta skrev 2010-06-30 08:24:30 följande:
    Kan bara hålla med. Fotograferingen tar oftast mycket längre tid än vad brudparet tror, dessutom ska de ju ofta resa en liten bit också. När de äntligen kommer så börjar fördrinken om igen. Tiden innan så kunde man nästan lika gärna vara på hotellrummet tyvärr...  

Hehe, på ett bröllop jag var gäst på gick jag faktiskt till jobbet (låg mellan kyrkan och festplatsen), drack en kopp te, åt några kex och vilade mig en stund på en soffa innan vandringen mot festplatsen fortsatte. (Brudparet hade planerat fotografering i 2 timmar efter vigseln, det tog 2,5h). Hann vänta en halv timme på brudparet, och det räckte alldeles utmärkt för min del.

Mingla och umgås är ju trevligt om man känner många andra gäster, gör man inte det är det bra drygt att stå och vänta en halv evighet på att brudparet ska behaga anlända. Är ingen lek-person, så jag tycker mest det är pest och pina om det ska dras igång lekar så länge man står och väntar på brudparet.

• moonlightgirl
    Lucia05 skrev 2010-06-29 08:56:38 följande:
    Fota före vigseln! Inga röda ögon, sminket o håret är i ordning, och framför allt: Gästerna slipper vänta på er!!!!! Inte kul att fotas o känna sig stressad!!!
    Jag får nog hålla med Lucia05. Jag vill fotas före vigseln för jag är som jag är och samma gäller min mamma och min syster så jag vet att jag kommer att bli rörd och gråta en skvätt, inge kul att ha röda ögen och att sminket ser förfärligt ut.
Svar på tråden Fotas innan eller efter? För och nackdelar?