• MKF

Fotas innan eller efter? För och nackdelar?

Det finns för- och nackdelar med båda sätten. Mina brudpar vill oftast fotas före vigseln, men jag har hört andra fotografer i andra delar av landet som säger tvärtom. Själv tycker jag att en stor fördel med att fotas innan är att vi hinner hålla på mycket längre. De flesta brudparen uttrycker att man vill ha många olika foton och det får man bara om man har tid på sig. Om det är efter vigseln måste ni skynda er tillbaka till gästerna och foto samt resa till fotoplats och festplats måste klämmas in på max 1-1½ timme (1½ timme är ganska långtråkigt för gästerna).

Jag tror inte någon av mina brudpar (och inte heller jag personligen vid mitt bröllop) har tyckt att det var fake att fotas innan bröllopet. Allt är en del av bröllopsdagen och vad som exakt ligger före eller efter cermonin tycker nog många inte är så noga. Ofta gör vi ändå så att brudgummen står bortvänd när bruden för första gången kommer fram till honom. Då blir det än ännu större wow-effekt :) Annars kommer ni ändå att ses vid dörren i kyrkan när ni ska gå in.

Viktigt är dock att man gör som man tycker känns rätt för just er. Lycka till med allt!

Svar på tråden Fotas innan eller efter? För och nackdelar?