• Dolly84

Min syster kanske inte får ledigt!!

Min syster har just nu ett sommarvikariat. Redan från början bad hon sin chef om ledigt på våran bröllopsdag. Chefen skulle kolla upp det. Min syster försökte även byta. Idag fick hon veta att hon kanske inte kan få ledigt, för att det inte finns någon som kan jobba...

Vad ska hon göra? Vad ska jag göra?? Hon är verkligen bland de viktigaste personerna jag vill ha där. Skulle kännas sjukt tomt om hon inte kommer vara närvarande.

• Svar på tråden Min syster kanske inte får ledigt!!
  • mittid

Om chefen säger stop finns bara kollegorna kvar att hoppas på. Riskera sitt jobb kanske inte är en bra lösning för henne. Sorgligt men sant... Chefen borde ställa upp och jobba tycker jag!

• Katarina Michael

Kanske kan hon komma efter jobbet eller uppvakta er innan. Förstår din förtvilvlan!

• Senilia

Host host. Alla kan ju bli sjuka?...=)

• mittid

Senilia skrev 2010-06-30 11:36:01 följande:
    Host host. Alla kan ju bli sjuka?...=)

Bara lite svårt att övertyga chefen om att man är sjuk just den dag som man har bett att få ledigt för syrrans brölllop kanske...

• Dolly84

Ja, alla kan bli sjuka, precis! Vem skulle jobba om hon var sjuk, undrar jag? Klart att jag inte vill att hon riskerar sitt jobb...  Men fan vad ledsen jag blir om hon inte kan komma. Har ju tjatat hål i hennes huvud i 7 månader om det här bröllopet och då ska hon kanske inte vara med! :(

• Senilia

Haha. Kanske. Men du skulle bara veta hur många som blev "sjuka" på mitt förra jobb när det var Hultsfred och Roskilde..=).. Inte så mkt att göra åt, vi fick ringa in vikarier de dagarna.

Men jag kan tycka så här - har man informerat om att det finns en dag man inte kan/vill jobba på en hel sommar - då ska man kunna få ledigt den dagen. Arbetsgivaren måste ju förstå att det annars kan bli "sjukdom" den dagen. Speciellt om det är systerns bröllop!

• Dolly84

Senilia skrev 2010-06-30 11:47:18 följande:
    Haha. Kanske. Men du skulle bara veta hur många som blev "sjuka" på mitt förra jobb när det var Hultsfred och Roskilde..=).. Inte så mkt att göra åt, vi fick ringa in vikarier de dagarna. Men jag kan tycka så här - har man informerat om att det finns en dag man inte kan/vill jobba på en hel sommar - då ska man kunna få ledigt den dagen. Arbetsgivaren måste ju förstå att det annars kan bli "sjukdom" den dagen. Speciellt om det är systerns bröllop! 

Håller med dig där. Tydligen så är det många på hennes arbetsplats som är "sjuka" varje gång det är fint väder. Tycker dock inte att det är ett okej beteende. Är man ärlig och ber om ledigt långt innan så bör det ju att gå att ordna.

• aikidoaasa

Känner igen det där.

Min bästa kompis fick inte ledigt från det nya jobbet då hans brorsa skulle gifta sig för ett år sedan. Så han fick stanna kvar när resten av familjen åkte iväg till Canada där brorsan bor. Alternativet skulle vara att bli arbetslös igen...

Att låtsas vara sjuk den dagen och man inte kan intyga att man var "sjuk" kan vara tillräckligt för att få sparken.

Finns det ingen som hon kan byta pass med?

• Dolly84

Hon har försökt byta med någon redan från början, men det verkar inte finnas någon som kan?! Eftersom hon själv är vikarie verkar det svårare...

• Katarina Michael
    Dolly84 skrev 2010-06-30 12:16:53 följande:
    Hon har försökt byta med någon redan från början, men det verkar inte finnas någon som kan?! Eftersom hon själv är vikarie verkar det svårare...
    Då är bästa tipset att fixa ett läkarintyg och sjukskriva sig...
Svar på tråden Min syster kanske inte får ledigt!!