Katarina Michael skrev 2010-07-01 09:11:54 följande:
Jag ser de mer som att de är chefen här som sagt de låga spelreglerna och man följer hans sätt att spela. Moralisk fel, ja visst är det de men samtidigt är de inte lika moralisk fel att inte chefen ser till att hon får ledigt när hon bett om de sen lång tid tillbaka, så svårt är de inte för en chef att fixa.... Behandla andra som du själv vill behandlad och i detta fallet behandla din chef som han behandlar dig....visst man borde vara bättre än chefen, men faktum är chefer kommer chefer går, men syster består...
Två fel gör inte ett rätt och löser inte heller situationen. Jag skulle vända upp och ner på himmel och jord för att få som jag ville, men inte med ojusta medel.
Dels skulle jag prata med varenda en som jobbar där och som har jobbat där och skulle kunna hoppa in. Sedan skulle jag verkligen sätta mig ner och förklara för chefen och även dennes chef om det inte går in hur viktigt det är samt att alla ska behandlas lika (en annan vikarie fick ju en veckas ledighet).
Jag har aldrig jobbat inom sjukvården, men väl som väktare där arbetsvillkor och tider/scheman samt sättet att behandla personalen inte alltid är det optimala. Med samtal och en vilja att ställa upp för varandra så har vi kunnat lösa nästan alla situationer till det bästa och bara behövt beordra in någon vid enstaka tillfällen (vilket är jättehemskt att behöva göra).
Sedan är verkligen den gyllene regeln som du skriver:
Behandla andra som du vill bli behandlad själv.
Det innebär inte att man har rätt att behandla "dåliga" människor illa utan att man ska fortsätta att behandla även dem som man själv vill att det ska vara. Det är enda sättet att förbättra världen på.