Inlägg från: Katarina Michael |Visa alla inlägg
  • Katarina Michael

Min syster kanske inte får ledigt!!

Kanske kan hon komma efter jobbet eller uppvakta er innan. Förstår din förtvilvlan!

• Katarina Michael
    Dolly84 skrev 2010-06-30 12:16:53 följande:
    Hon har försökt byta med någon redan från början, men det verkar inte finnas någon som kan?! Eftersom hon själv är vikarie verkar det svårare...
    Då är bästa tipset att fixa ett läkarintyg och sjukskriva sig...
  • Katarina Michael
    Dolly84 skrev 2010-06-30 14:27:25 följande:
      Hon jobbar på ett äldreboende över sommaren. Fick nyss höra att en annan vikarie fick ledigt en vecka (!) för att åka till Italien på semester, men hon kan inte få ledigt för ett bröllop. Det är tydligen inte tillräckligt viktigt. Våran mamma som är chef inom den branschen min syster arbetar inom tycker också att det är väldigt konstigt att hennes chef inte kan ge henne ledigt för hennes systers bröllop.
    Hon är inte med något fack eller så?  Eller om de finns interna bestämmelser ang ledighet vid begravning o så? Vi har garanterat ledighet enligt företagets politcy vid närståendes bröllop.
  • Katarina Michael
    Aleta skrev 2010-06-30 22:13:51 följande:
    Om jag vore din arbetsgivare så skulle jag göra mig av med dig så fort som möjligt. Det är ett äldreboende vi pratar om. Man kan inte bara lämna dem i sticket och tänka på sig själv!Dessutom så innebär det att andra måste beordras in och jobba, de kanske också har bröllop de vill gå på. Det är varken just mot arbetskamrater, arbetsgivare eller i detta fall de äldre.  Jag tycker ärligt talat att alla ni som föreslår sjukskrivning är en skam!
    Jag ser de mer som att de är chefen här som sagt de låga spelreglerna och man följer hans sätt att spela.

Moralisk fel, ja visst är det de men samtidigt är de inte lika moralisk fel att inte chefen ser till att hon får ledigt när hon bett om de sen lång tid tillbaka, så svårt är de inte för en chef att fixa....

Behandla andra som du själv vill behandlad och i detta fallet behandla din chef som han behandlar dig....visst man borde vara bättre än chefen, men faktum är chefer kommer chefer går, men syster består...

• Katarina Michael
    bobods skrev 2010-07-02 09:10:51 följande:
    OT: Den läkare som sjukskriver en person som inte är sjuk borde få indragen legitimation.  
    Sant men om läkaren inte vet att du är sjuk? visst de inte heller rätt men jag bli bara så förbannade på chefer som inte bryr sig om sina anställda, när man ber om en dags ledighet på hela sommaren i godtid och blir nekad, då blir jag bara så förbannad!!!
  • Katarina Michael
    bobods skrev 2010-07-02 10:04:22 följande:
    Om läkaren inte vet att du är sjuk kommer h*n väl heller inte skriva ut ett läkarintyg?  

Du är verkligen godtrogen? Hur tror du alla som fuskar sig till försäkringskassa? Tror du att de sägt till sin läkare att dem inte är sjuk men att de vill vara de så, och då väljer läkaren att skriva ett intyg då?

Eller är de så att de fejkar symtomerna så läkaren faktiskt tror att de som luras är sjuk?

Håller med om att de inte är rätt ( de är inte heller lagligt eller rätt att köra över hastighetsbegränsningen och de tror jag ändå alla någon gång har gjort som suttit och kört en bil), men när de rör sig om en dag och en sån viktig dag och jag gjort allt annat som jag kan göra som är moralisk rätt, skulle jag överväga de alternativet. Men de skulle de som sagt rör sig om enbart en dag och en väldigt viktig dag som jag aldrig hade kunnat förlåta mig själv om jag missat. 

Vi lever bara en gång, man ångar inte saker man gör, utan saker man inte gör.

• Katarina Michael
    bobods skrev 2010-07-02 12:54:29 följande:
    Du skrev: "Sant men om läkaren inte vet att du är sjuk?", men du menade alltså: Om läkaren inte vet om du är sjuk eller inte". En felsyftning i meningen eller en feltolkning av mig. Jag är själv sjuksköterska och vet mycket väl att många sjukskrivningar sker utan att läkaren ens tittat på patienten - men som jag skrev i mitt första inlägg, de läkarna borde bli av med sin legitimation. Jag har fortfarande inte uttalat mig om jag tycker att det är rätt eller fel att sjukskriva sig en dag för ett bröllops skull, då en läkaren knappast är inblandad. Det jag svarade på var om man skulle skaffa ett läkarintyg - vilket jag för övrigt inte förstår hur det hör hemma i den här diskussionen, därav mitt OT. 
    För en arbetsgivare kan kräva de då de misstänker att peronen inte är sjuk. Då kan man med andra ord gå till läkaren och låtsas att man är sjuk (dvs att läkaren tror att jag är sjuk), då kan inte arbetsgivaren säga något alls!  Som sagt jag föreslog de som sista alterntiva utväg...

Visa sjukdommar är svår för en läkare att säga att nej du är inte sjuk, då läkaren enbart måste gå på vad man säger. och dem kan du ju inte klandra, men dem som  bara sjukskriver utan att träffa en, och de inte bara rör sig om förlängd sjukskrivning förstår jag att du klandrar.

Men som sagt nu löste de sig som tur är!

Svar på tråden Min syster kanske inte får ledigt!!