Inlägg från: Dolly84 |Visa alla inlägg
  • Dolly84

Min syster kanske inte får ledigt!!

Min syster har just nu ett sommarvikariat. Redan från början bad hon sin chef om ledigt på våran bröllopsdag. Chefen skulle kolla upp det. Min syster försökte även byta. Idag fick hon veta att hon kanske inte kan få ledigt, för att det inte finns någon som kan jobba...

Vad ska hon göra? Vad ska jag göra?? Hon är verkligen bland de viktigaste personerna jag vill ha där. Skulle kännas sjukt tomt om hon inte kommer vara närvarande.

• Svar på tråden Min syster kanske inte får ledigt!!
  • Dolly84

Ja, alla kan bli sjuka, precis! Vem skulle jobba om hon var sjuk, undrar jag? Klart att jag inte vill att hon riskerar sitt jobb...  Men fan vad ledsen jag blir om hon inte kan komma. Har ju tjatat hål i hennes huvud i 7 månader om det här bröllopet och då ska hon kanske inte vara med! :(

• Dolly84

Senilia skrev 2010-06-30 11:47:18 följande:
    Haha. Kanske. Men du skulle bara veta hur många som blev "sjuka" på mitt förra jobb när det var Hultsfred och Roskilde..=).. Inte så mkt att göra åt, vi fick ringa in vikarier de dagarna. Men jag kan tycka så här - har man informerat om att det finns en dag man inte kan/vill jobba på en hel sommar - då ska man kunna få ledigt den dagen. Arbetsgivaren måste ju förstå att det annars kan bli "sjukdom" den dagen. Speciellt om det är systerns bröllop! 

Håller med dig där. Tydligen så är det många på hennes arbetsplats som är "sjuka" varje gång det är fint väder. Tycker dock inte att det är ett okej beteende. Är man ärlig och ber om ledigt långt innan så bör det ju att gå att ordna.

• Dolly84

Hon har försökt byta med någon redan från början, men det verkar inte finnas någon som kan?! Eftersom hon själv är vikarie verkar det svårare...

• Dolly84

Eva72 skrev 2010-06-30 14:12:34 följande:
    Får jag fråga vad hon jobbar med och med vart? Låter helt sjukt, det är en självklarhet att man ska godkänner en sådan ledighet. Jag skulle aldrig neka någon av min personal att ta ledigt en sådan dag.

Hon jobbar på ett äldreboende över sommaren. Fick nyss höra att en annan vikarie fick ledigt en vecka (!) för att åka till Italien på semester, men hon kan inte få ledigt för ett bröllop. Det är tydligen inte tillräckligt viktigt. Våran mamma som är chef inom den branschen min syster arbetar inom tycker också att det är väldigt konstigt att hennes chef inte kan ge henne ledigt för hennes systers bröllop.

• Dolly84

Hon ska prova med att ringa facket och se vad de säger. Vilket fall som helst säger hon att hon inte tänker acceptera att hon ska jobba den dagen. Det fulaste av allt är att de frågade om hon vill ha ett dubbelt pass dagen innan bröllopet... Ja, hon kan ju ta det, men då borde hon få ledigt dagen efter!

• Dolly84

Jag håller med om att det är ett dåligt sätt att sjukanmäla sig och det är inget min syster kommer att göra (även fast hon av ilska vill), som sagt är det äldre, sjuka människor som kan drabbas. Däremot kommer hon gå in till sin chef idag och kräva att få ledigt. Hon sa ju till så pass långt innan. Tydligen har chefen rätt att ändra i schemat om hon har minst 11 dagar på sig.

• Dolly84

Det har löst sig nu! Hon hittade en snäll tjej på jobbet som ställer upp att jobba hela den helgen! :) Är så glad! (men det var inte tackvare hennes chef)

Tack för stödet här! Nu kan jag slappna av och tänka på allt annat igen.

Svar på tråden Min syster kanske inte får ledigt!!