• Cylt

Kuvertavgift?

1000 kronor för middag+fest+boende+frukost hade jag utan problem betalat.
    Med tanke på allt man får för pengarna låter det som en sjysst deal.

Att många väljer att ta kuvertavgifter kan jag absolut förstå, har hitills i år varit på ett gäng 30-årsfester med det upplägget, högst troligen kommer det fler.
    Vi kommer inte att ha det upplägget på vårt bröllop, men visst skulle jag gå om jag fick en inbjudan till ett bröllop oavsett om man fick betala en slant.

Det som kan kännas lite magstarkt är de par som både tar kuvertavgift och förväntar sig bidrag till bröllopsresan eller fancy gifts.

Jag tycker det låter som en trivsamt plan och önskar er lycka till!

• Cylt

BlackWIngedAngel skrev 2010-07-01 10:22:11 följande:
    Jag tycker inte att man kan bjuda till ett bröllop som man inte bjuder på, så att säga. Som någon poängterat redan så är presenter frivilligt, i mån om pengar eller kreativitet. Det finns inget bestämt pris på presenten heller. Man kan faktiskt ge bort saker från hjärtat istället för plånboken. Med kuvertavgift så försvinner hela den friviliiga delen. Och jag kan tänka mig att det kan vara svårt för gäster att säga att det inte känns bra även om man får frågan.  Jag förstår att det boendet ingår om ni ska hyra lokalen, men ska era gäster verkligen behöva betala för att brudgummen vill ha just den lokalen då? Om jag var bland gästerna och inte vill bo där, utan åka hem så hade jag definitivt opponerat mig mot att betala boendet. Om förklaringen då var att vi måste hyra boendet för att få den lokalen som brudgummen vill ha, så hade jag nog tyckt att då får väl brudgummen betala min del av boendet.

Mmm, men det är fortfarande frivilligt att gå!
    Jag antar och utgår ifrån att det är helt OK att inte komma om man känner att man inte har råd, eller av andra anledningar inte vill lägga pengarna det kostar.
    Om någon gnölar om boendet kanske det går att göra en specialdeal utan boende till en lägre kostnad?

Alla vet ju dessutom bäst hur deras familj och vänner fungerar och hur det här upplägget kommer att tas emot.

• Cylt

BlackWIngedAngel skrev 2010-07-01 10:47:36 följande:
    Jovisst är det frivilligt att gå, men i och med att TS bara ska bjuda sina allra närmaste så kan det ju finnas en annan "press" på gästerna. Känner man någon väl kan det faktiskt, dels kännas som att man inte kan säga nej, dels att man kanske väldigt gärna vill gå, fastän man egentligen inte har råd.  Och visst vet man själv bäst hur upplägget mottas av sina nära, men nu var frågan vad som var skäligt att ta ut och då tycker jag att svaret är 0:- och jag motiverade varför. Dessutom så kan det, som jag sa vara så att gästerna inte vågar säga att det känns jobbigt även om de får frågan och det kan vara värt att tänka på.

Klart att det KAN vara så att folk känner press att gå, men det tycker jag låter märkligt.
    Som nära vän eller släkting brukar man ju vanligen ha en mer eller mindre tät dialog och därigenom kunna tala även om mindre bekväma saker.

Hur som helst vidhåller jag att jag inte tycker att det är orimligt, men självklart ska man vara beredd på att det inte kommer folk på grund av kuvertavgiften och då kanske kunna möta detta med en annan lösning.

Svar på tråden Kuvertavgift?