• Skumboll

Kuvertavgift?

Såhär är det; vi planerar att gifta oss nästa sommar. Vi kommer enbart bjuda den närmsta familjen + de närmsta vännerna, totalt blir vi ca 50 pers. Vi vill göra detta till en fest för oss (naturligtvis) men även våra familjer för att kunna umgås allihopa. Gemenskapen är viktig för oss!

Nu funderar vi på att ta ut en kuvertavgift istället för bröllopspresenter. Hellre en stor pampig fest som alla uppskattar bara jag slipper massa pryttlar! Vi kan heller inte önska oss pengar till bröllopsresa osv då vi även har ett funktionshindrat barn som gör att vi inte kan åka iväg.

Vad är skäligt att ta ut?

I kuvertavgiften kommer då middag ingå samt övernattning och frukost dagen efter. Vi vill gärna dra ut lite extra på festligheterna och jag tror att alla i vår närhet skulle uppskatta det.

• Svar på tråden Kuvertavgift?
  • bröllop 101009

Svår fråga...

Har alla råd att komma om ni tar betalt vad det verkligen kostar?
    Jag tror inte att det är standard med presenter för runt 1000kr per person på ett "vanligt" bröllop.
    (Men jag vet så klart inte hur er släkt och era vänner är.)

Själv skulle jag nog vänligt tacka nej om ni var mina vänner och tog mer än 1000kr per person. Och då har vi det inte alls dåligt ställt men det blir snabbt mycket pengar på bröllop när hela bekantskapskretsen ska gifta sig.

Kom även ihåg att en del av era gäster säkert redan lägger ut en hel del pengar på er svensexa och möhippa.

Hur mycket tänkte ni ta betalt?

• Flotten

VET ni att gästerna uppskattar upplägget så är det väl ok men jag hade personligen vänligt tackat för mig. Är inte förtjust i att andra ordnar fest som jag betalar, jag går nämligen mycket hellre på en "ärlig" fest oavsett om det innebär fest i scoutstugan med kasslerlåda eller en bal på slottet.

• FruHassel

JAg har inga problem med att betala... då slipper jag fundera på present. VI har betalt 250 kr på de senaste vi varit på.

• Skumboll

Skulle vi ta ut det det egentligen kostar (mat+boende) skulle det bli drygt tre tusen per person, så det är det inte frågan om. Vi hade tänkt ta 1000 kr för de vuxna.

Ja, jag är 99% säker på att de skulle uppskatta upplägget. Vi pratar närmsta familjen (som vi faktiskt umgås med till vardags) och barndomsvänner. Anledningen är att vi är så många och har aldrig någonsin möjligheten att umgås tillsammans allihopa. 

Detdär med möhippa, går det att avsäga sig sådant? Jag är inte mycket för sånt och skulle faktiskt mycket hellre slippa....

• Bride in leather

1000 kr PER vuxen?

Då skulle jag hoppa.Ev ny klänning m,m liksom...nej tack.

Får jag fråga varför ni inte kan resa pga ert barn(inget illa menat)Bara nyfiken.

• Skumboll

Och anledningen att jag ställer frågan här är för att jag kan tycka det är lite girigt att ta betalt medan gubben min inte alls förstår problemet, han tycker till och med att 1000 kr är lite. 

• FruHassel

Skumboll skrev 2010-06-30 22:39:31 följande:
    Skulle vi ta ut det det egentligen kostar (mat+boende) skulle det bli drygt tre tusen per person, så det är det inte frågan om. Vi hade tänkt ta 1000 kr för de vuxna. Ja, jag är 99% säker på att de skulle uppskatta upplägget. Vi pratar närmsta familjen (som vi faktiskt umgås med till vardags) och barndomsvänner. Anledningen är att vi är så många och har aldrig någonsin möjligheten att umgås tillsammans allihopa.  Detdär med möhippa, går det att avsäga sig sådant? Jag är inte mycket för sånt och skulle faktiskt mycket hellre slippa....

Kan du inte prata med den som du tror kommer anordna möhippan att du vill ha nåt mysigt typ käka middag och bara prata ...

• Skumboll
    Bride in leather skrev 2010-06-30 22:43:29 följande:
    1000 kr PER vuxen? Då skulle jag hoppa.Ev ny klänning m,m liksom...nej tack. Får jag fråga varför ni inte kan resa pga ert barn(inget illa menat)Bara nyfiken.
    Skulle du hoppa om det är din syster? Eller om det är en kompis?

Vi kan inte lämna honom hemma och vi kan inte ta med honom, han har autism och skulle inte klara något av det. 

Svar på tråden Kuvertavgift?